تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۶۹۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجت‌الاسلام پورمحمدی:
مهم‌ترین فساد‌ها در کشور عدم اجرای قانون است / قانون هدفمندی یارانه‌ها دقیق اجرا نشد
در زمینه یارانه‌ها معتقدیم قانون دقیق اجرا نشده به خصوص در بخش تولید، قرار بود یارانه بدهیم و به تدریج انرژی و دیگر بخش‌ها را به قیمت واقعی نزدیک نماییم تا نظام اقتصادی کشور سالم شود و رشد یابد و به تولید پایدار دست یابیم اما این هدف محقق نشد و علت آن وجود برخی مشکلات و اجرا نکردن دقیق قانون هدفمندی یارانه هاست
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از مهم‌ترین فساد‌ها را عدم اجرای قانون عنوان کرد و گفت: در کشور شاهد محترم نشمردن قانون و بی‌توجهی وکم توجهی به قانون و اجرای آن هستیم.

به گزارش خوزنیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست صمیمانه با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خوزستان نقش مراکز علمی و دانشگاهی را در اجرای قانون و تبلیغ آن پررنگ دانست و گفت: قانون و بخشنامه، محترم است و با کسانی که آن را اجرا نکنند باید برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از آسیب پذیری ما ناشی از نقض قوانین و بی‌توجهی ماست.

وزیر سابق کشور در پاسخ به سئوال و طرح مشکل از سوی یکی از اعضای هیئت علمی مبنی بر بی‌توجهی وزارت نفت به صرف بودجه پژوهشی در استان و دادن پروژه‌های تحقیقاتی کلان به دانشگاه‌های خارج از خوزستان گفت: این مسئله را با وزیر نفت و مدیر پژوهشکده صنعت نفت مطرح می‌کنم و در صورت وجود الزام قانونی در مصوبات سفر در این زمینه، این وزارتخانه ملزم به اجرای آن است.

پورمحمدی حجم نقدینگی و گردش پول در کشور را 350 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این رقم، عدد پایینی نیست و حجم گسترده عملیات‌های اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد طبعاً می‌تواند مورد سوء استفاده عده‌ای هم قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم نظارت‌های دقیق بر دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که سامانه‌های مدیریتی و نظارتی متناسب با این اقتصاد بزرگ را در کشور نداریم و بخشی از کادرسازی نیروی انسانی برای این مهم به عهده دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره رویکرد و نظر این سازمان در خصوص هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در زمینه یارانه‌ها معتقدیم قانون دقیق اجرا نشده به خصوص در بخش تولید، قرار بود یارانه بدهیم و به تدریج انرژی و دیگر بخش‌ها را به قیمت واقعی نزدیک نماییم تا نظام اقتصادی کشور سالم شود و رشد یابد و به تولید پایدار دست یابیم اما این هدف محقق نشد و علت آن وجود برخی مشکلات و اجرا نکردن دقیق قانون هدفمندی یارانه هاست.

پور محمدی درباره حذف یکباره بودجه فرهنگی استان از محل سفر سوم دولت که قرار بود به مدت پنج سال اختصاص یابد اما از سال گذشته قطع شد، گفت: علت این امر، کسری بودجه دولت است و گرنه کار فرهنگی از اولویت‌های ماست.

این مقام عالی رتبه در دستگاه بازرسی و نظارت کشور وضعیت کنونی ایران و تحریم‌های اعمال شده را یادآور شد و خاطرنشان کرد: شرایط و فشار‌ها بسیار جدی است و استکبار و کشورهای اعمال کننده تحریم ابا ندارند از اینکه اشکال مختلف فشار اعم از سیاسی، تبلیغی، نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی را بر ما وارد آورند، فقط کافی است اقداماتشان اثر بخش باشد و توان اجرای آن را داشته باشند و از نظر تأمین هزینه مشکلی نداشته باشند.

پور محمدی با اشاره به فشارهای سیاسی و فرهنگی از سوی بیگانگان بر جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها از تلاش در این عرصه نتیجه نگرفته‌اند چرا که در این زمینه ما تمام پدافند مناسب را در خود ایجاد کرده‌ایم و در چالش‌های سیاسی و فرهنگی به خوبی با آن‌ها مقابله می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای نمونه، در فضای سایبری توان سایبری ایران بسیار بالاست و آنها نگران ورود به این عرصه برای فشار بر ما هستند این در حالی است که هزاران سایت مستقل، خودجوش یا با پشتیبانی آن‌ها فعالیت می‌کنند، در بخش نظامی از آنجا که ما با توجه به شرایط خاص خودمان و ظرفیت‌ها توانایی و پیشرفت‌های زیادی به دست آورده‌ایم، آگاهند که در تقابل نظامی به راحتی از پا در نمی‌آییم و دشمن نمی‌تواند به راحتی از تسلیحات بسیار پیشرفته خود علیه ایران استفاده کند.

رئیس کل سازمان بازرسی کشور تصریح کرد: در این برهه از زمان، دشمن روی گزینه اقتصادی تمرکز کرده و لازم است مراکز علمی در زمینه آسیب‌شناسی مسائل اقتصادی کشور وارد عرصه شوند و نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.

پور محمدی تصریح کرد: رشد اقتصادی الزاما به این معنی نیست که همه نیاز‌هایمان را خود تامین کنیم به این حد که دشمن بفهمد چاقوی او برنده نیست و ما قدرت عبور از موانع را داریم کافی است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تصریح کرد: تولید، مقوله‌ای کار‌شناسی است که نیاز به فناوری و دانش دارد وبدون اتکا به پژوهش، دانش و فناوری امکان ندارد تولید شکل گیرد.

پور محمدی نقش دانشگاه و محیط‌های علمی را در تحقق شعار امسال بسیار تعیین کننده دانست و گفت: از اساتید دانشگاه دعوت می‌کنیم با پیشینه و نگاه علمی خود این مأموریت را به خوبی به انجام برسانند.

در بخش دیگری از این نشست، عده‌ای از اعضای هیئت علمی مسائل و پرسش‌هایی را مطرح کردند که‌پور محمدی رئیس سازمان بازرسی کشور به آنها پاسخ داد.

:
:
:
آخرین اخبار