تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۶۹۵۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتظار مرگبار بیماران سرطانی برای پرتودرمانی در خوزستان
رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرتونگاری خوزستان می‌گوید صف‌های طولانی بیماران سرطانی برای پرتو درمانی در خوزستان در برخی از اوقات منجر به مرگ می‌شود.

سرطان بیماری‌ است که به‌محض تشخیص باید اقدامات درمانی آن آغاز شود و انتظار در صف انتظار درمان به معنی گسترش بیماری و سخت علاج شدن و یا لاعلاج شدن بیماری است.

با وجود این متأسفانه همچنان دستگاه پرتودرمانی دولتی بیمارستان گلستان که مدت‌ها است خراب شده جایگزین نمی‌شود و با وجود پیگیری‌های مسئولان بیمارستان وزارت بهداشت همچنان اصرار دارد این دستگاه توسط بخش خصوصی تأمین شود.

این در حالی است که درمان بیماران سرطانی از وظایف اولیه وزارت بهداشت است و به علت ناتوانی مدیریتی نباید وظایف خطیر را به بخش خصوصی واگذار کرد.

صف طولانی بیماران سرطانی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرتونگاری خوزستان در این باره می‌گوید: در حال حاضر فقط دو دستگاه خصوصی بیماران سرطانی خوزستان را در اهواز درمان می‌کنند درحالی‌که این مرکز مهم در اهواز نیازمند 4 دستگاه پرتودرمانی شتاب‌دهنده است.

کرامت حافظی می‌افزاید: این کمبود دستگاه و عدم وجود دستگاه‌های دولتی شتاب‌دهنده در اهواز سبب صف طولانی انتظار بیماران سرطانی شده و این انتظار به معنی گسترش بیماری مهلک سرطان است و بارها اتفاق افتاده که بیماران در نوبت درمان و پیش از آغاز درمان فوت می‌کنند و یا به علت تأخیر درمان ناشی از کمبود دستگاه‌های درمانی تومورهای سرطانی رشد می‌کنند چراکه ماهیت سرطان رشد سریع و غیرقابل‌کنترل سلول‌های بیمار است.

وی بیان می‌کند: در این شرایط با وجود پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بیمارستان گلستان و نامه‌های مکرر انجمن پرتونگاری خوزستان هیچ دستگاه دولتی شتاب‌دهنده خریداری نشد و همچنان وزارت بهداشت اصرار دارد که بخش خصوصی و یا خیرین سلامت این دستگاه‌های چندمیلیاردی را تهیه کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرتونگاری خوزستان عنوان می‌کند: اما حالا اگر بخش خصوصی نبود و یا نیکوکاری این مسؤولیت را نپذیرفت آیا دولت وظیفه ندارد درمان بیماران سرطانی خوزستان را انجام دهد؟ آیا استان ثروتمندی مانند خوزستان که نفت، گاز و آبش برای مناطق دیگر انتقال داده می‌شود و به کانون بیماری‌های وابسته به محیط‌زیست تبدیل شده نمی‌تواند دستگاه‌های درمان بیماران سرطانی را فراهم کند؟

وی ادامه می‌دهد:  بیمارانی که بیماری آن‌ها به علت شرایط بد آب‌وهوا یا گسترش می‌یابد یا ایجاد می‌شود آیا دولت که خود از مسببان نابودی محیط‌زیست در خوزستان است با نابودی محیط‌زیست نمی‌تواند به ارگان‌های ویرانگر محیط‌زیست و مسئولان انتقال منابع حیاتی خوزستان دستور خرید دستگاه‌های درمان بیماران خوزستانی را صادر کند؟

نماینده مردم ایذه در مجلس در این باره می‌گوید: مشکلات اقتصادی کنونی نیز یکی از عواملی است که موجب رشد این قبیل بیماری‌ها می‌شود، چرا که به غیر از استرس دائمی، مردم از توان مالی کافی برای انجام آزمایشات دوره‌ای به منظور تشخیص به موقع بیماری‌ها برخوردار نیستند.

آب و هوای آلوده به سرطان دامن می‌زند

هدایت الله خادمی‌ می‌افزاید: بنابراین در زمان رشد بیماری متوجه آن می‌شوند، ضمن اینکه دسترسی به مراکز درمانی تخصصی هم وجود ندارد به این دلیل که به غیر از کمبود امکانات، شرایط زیست محیطی منطقه هم باعث شده تا نخبگان و پزشکان متخصص این استان را ترک کنند.

این نماینده مجلس بیان می‌کند: وضعیت آب خوزستان از دیگر مواردی است که به بروز بیماری‌ سرطان دامن می‌زند، کما اینکه بخش اعظمی از رودخانه کارون به فاضلاب آلوده شده است، از سوی دیگر آب مورد استفاده مردم خرمشهر، آبادان، اهواز و سایر شهرهای این منطقه قابل شرب نیست، چرا که پساب بیمارستان‌ها به آب‌هایی می‌ریزد که از آن به منظور شرب استفاده می‌شود و تصفیه‌خانه‌های صنعتی نیز به اندازه‌ای کارآمد نیستند که سلامت کامل آب آلوده به گل، فاضلاب، گوگرد و مواد نفتی این استان را تضمین کنند.

وی ادامه می‌دهد: سرطان دستگاه گوارشی، کبد و پوست از شایع‌ترین نوع سرطان در استان خوزستان است، همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از دیگر مواردی است که در این استان شایع شده است و حتی زنان این منطقه به نسبت زنانی که در سایر استان‌ها زندگی می‌کنند بیشتر به این بیماری دچار شده‌اند.

متأسفانه شاهد هستیم با وجود پیگیری‌های مکرر هیچ اقدامی برای تجهیز مرکز درمان بیماران سرطانی خوزستان به دستگاه‌های دولتی شتاب‌دهنده انجام‌نشده و وزیر بهداشت، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس باید در این باره پاسخگوی مردم باشند.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز سالانه 6 هزار مورد جدید ابتلای به سرطان ثبت می‌شود و بیش از 1100 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. همین عوامل علاوه بر مشکلات آلودگی هوا سبب شده که تجهیز مراکز درمانی برای مقابله با این بیماری بیش از پیش ضروری شود.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسن
|
-
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
2
واقعا" آدم از خواندن چنین مطالبی رنجیده خاطر میشود.رفع مشکلات بیماریهای سرطانی فقط با تراشیدن سر حل نمیشود.امروز این بیماری برای آنان است.فردا نوبت ماست.آبی که مصرف میکنیم و هوائی که استنشاق میکنیم همه استان را درگیر کرده است.
دولت، نمیدانم هست یا نیست.وجدان بیداری که بشنود و عمل کند.هست یا نیست.
درس دینداری به خواندن نماز و روزه نیست.انسانیت اوج دینداری است.و اینجا جایی است که ما برای خودمان ساختیم.
و این تاوان را فردا باید من وتو هم پس بدهیم.
وخداوند عادل است. و هیچ کس را فراموش نخواهد کرد.
هرکس به قدر تقصیر عذاب بد عهدی به این ملت را خواهد دید.
مشکلات فراوان و متاسفانه برای حل آن ، اراده ایی نیست.
مدیران مسئول خود منتقد کننده اند ..
دیگر چه باید گفت .متاسفم و بس.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
وقتی مسئولین دانشگاه در خواب هستند و فقط به موقعیت خود می اندیشند وبا توجه به ان تصمیم می گیرند همین میشود
:
:
:
آخرین اخبار