تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۶۹۶۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریيس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان عنوان کرد:
وضعیت مزارع نیشکر به دليل خشكسالی مطلوب نيست
ریيس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان با بيان اينكه اگر كشت و صنعت‌های نيشكری در خوزستان وجود نداشت، مزارع آن ها اکنون کانون ریزگرد بود، گفت: چيزی كه در كشت و صنعت نیشکر در رابطه با بحران آب و نابودی مزارع مشاهده می‌شود از حالت رياضتی خارج شده و به مرگ تدريجی رسيده است كه بايد جلوی آن گرفته شود. 

كيخسرو چنگلوايی امروز، 10 مردادماه در حاشيه بازديد از مزارع كشت و صنعت نیشکر دهخدا اظهار کرد: صنعت نيشكر در استان خوزستان، به ويژه كشت و صنعت‌های هفتگانه نيشكری نقش انكارناپذيری در اشتغال و اقتصاد اين استان دارند و به هيچ وجه نمی‌توان این نقش آنها را ناديده گرفت.

وی افزود: با يك حساب سرانگشتی مشخص می‌شود كه ارزش شكر توليد شده توسط كشت و صنعت‌ها سالانه حدود ٢ هزار و ٢٠٠ ميليارد تومان در استان است. در این زمینه يك هزار و ٨٠٠ ميليارد تومان نيز درآمدزايی در استان از طريق صنايع جانبی و پايين دستی توسعه نيشكر صورت می‌گیرد.

ریيس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان با اشاره به نقش توسعه نیشکر در ایجاد اشتغال پایدار در استان، تصریح کرد: اشتغال ٢٥ هزار نفری در مجموعه توسعه نيشكر و كشت و صنعت‌های نيشكری را نيز بايد به امتيازات اين صنعت برای خوزستان اضافه كرد.

وی عنوان كرد: امسال توسعه نيشكر موفق شد با توليد ٨٠٠ هزار تن شكر، بيش از یک سوم از شكر مورد نياز كشور را توليد كند و اگر اين توليد انجام نمی‌گرفت، بايد برای واردات اين ميزان شكر، مقدار زيادی ارز از كشور خارج می‌شد.

چنگلوایی با بيان اينكه اگر كشت و صنعت‌های نيشكری در خوزستان وجود نداشت، مزارع آن‌ها اکنون کانون ریزگرد بود، گفت: فقدان اين كشت و صنعت‌ها سبب افزايش كانون‌های ريزگرد در استان می‌شود و كشت و صنعت‌های نيشكری از منظر تغيير در اكوسيستم منطقه برای ما بسيار حائز اهميت است و نقش بسیار موثری در بحث ریزگردها در استان دارند.

ریيس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان با اشاره به حمايت از صنعت نيشكر در استان خوزستان، اظهار کرد: كمك به اقتصاد ملی و استانی، ايجاد اشتغال و توليد، فراهم آوردن زمينه رشد صنايع وابسته به نيشكر در خوزستان از فاكتورهای مهمی هستند كه نشان می دهد بايد همه كمك كنيم تا مشكلات اين صنعت در خوزستان مرتفع شود.

چنگلوایی ادامه داد: متاسفانه به دليل خشكسالی، وضعيت مزارع نيشكر مطلوب نيست و اين صنعت فشار زيادي را تحمل می‌كند و اگر اين روند ادامه پيدا کند با كاهش ٤٥ درصدی توليد شكر مواجه می‌شويم كه اين كاهش توليد زمينه افزايش بيكاری را فراهم می‌كند.

وی با بيان اينكه كاهش توليد شكر در سال‌های آينده نيز بر كشور تاثيرگذار خواهد بود، اظهار کرد: با كم شدن توليد شكر، نياز كشور به واردات شكر افزايش پيدا می كند و اين مسئله آثار نامناسبی بر اقتصاد كشور بر جای می‌گذارد.

ریيس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان گفت: از مجموعه ١٦ ميليون تن توليدات كشاورزی خوزستان، حدود ٨ ميليون تن به توليد نی نيشكر اختصاص دارد و ارزش ریالی شکر تولیدی و صنایع وابسته به آن نیز سالانه حدود 4هزار میلیارد تومان است.

چنگلوايي ادامه داد: ما هيچ جايگزيني در استان براي صنعت نيشكر نداريم و بايد به سمتي پيش برويم كه ضمن اصلاح روش‌های آبياری، آيش‌های كارشناسی و فنی و حداكثر بهره‌وری از آب، چالش‌های پيش روی اين صنعت را در خوزستان از بين ببريم. در حال حاضر چيزی كه در كشت و صنعت های نیشکری مشاهده می شود از حالت رياضتی خارج شده و به مرگ تدريجی رسيده است و بايد هر چه سريعتر براي جلوگيری از بحران‌های این حوزه، اين وضعيت بهبود پيدا كند.

وي همچنين با اشاره به كاهش شديد منابع آبی در استان، عنوان كرد: به دليل بحران خشكسالی، كشت تابستانه به صورت كامل در حوضه مارون و زهره و خيرآباد ممنوع شده است. همچنین در حوضه دز نيز کشت به حداقل  ممكن رسيده است و در حوضه كارون نیز که قرار بود چيزی معادل 170 هزار هكتار كشت‌هايی مثل ذرت، ماش و علوفه داشته باشيم، عملياتي نشد.

ریيس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان گفت: البته مشكل فقط مربوط به كميت آب نيست بلكه كيفيت آب و ميزان شوری نيز از اهميت بالايی برخوردار است و در حال حاضر شوري آب در این منطقه به ٣ هزار و ٧٠٠ میکروموس رسيده است و اين برای گیاه نيشكر كه آستانه تحملش یک هزار و ٧٠٠ میکروموس است، سم محسوب می‌شود و اين كاهش كيفيت نيز دليل مضاعفی برای كم شدن توليد است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسن
|
-
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
آقای چنگلوایی.آیا شایسته است شرکتی با این عظمت بعد از گذران بیش از 7 ماه از کناره گیری مدیر عامل قبلی درشرایط سخت خشکسالی و بحران موجود با سرپرستی اداره گردد و هنوز مدیر عامل آن تعیین نشده است. تا چه وقت باید تاوان این سوء مدیریتها و بلاتکلیفی داده شود.شما هنوز بین خودتان مشکل دارید.برای حل این موارد چکار کردید .موارد مطروحه توسط شما را مردم بهتر لمس میکنند. منتقد نباشید .همت کنید.از خودتان شروع کنید.برای رفع این مشکلات چه راهکاری اتخاذ کردید.چه کمکی کردید.بایدبه سمتی پیش برویم به چه معنی است.؟ قدم بردارید. تابستان گذشت.اراده کنید مشکلات حل شدنی است.
از خوز نیوز درخواست میکنم علت عدم انتصاب مدیریت عامل برای شرکتی به این عظمت را از مسئولین امر جویا و پی گیر شود.
ممنونم..
علیزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
جناب مهندس چنگلوایی از قدیم گفته اند ظلم بالسویه عدل است.اگر در خوزستان آب نداریم عدل آن است که این کمبود آب روی تمام کشاورزان اعم از شرکتهای دولتی ومردم عادی تقسیم شود.ولی الان ما می شنویم که شرکتهای توسعه نبشکر با تمام ظرفیت برداشت آب می کنند.این مطلب را چند روز پیش حتی مهنددس شبه هم تایید کردند.اگر دبی کارون الان ثلث حالت عادی است باید ترتیبی اتخاد فرمایید که هر کس ثلث مزارع خود را کشت کند.چه دولتی وچه غیر دولتی تا کشاورزان انتهای رودخانه در آبادان وخرمشهر هم سهم خود را دریافت کنند.
:
:
:
آخرین اخبار