تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۶۹۷۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرنوشت سوخته هورالعظیم؛ سهل انگاری اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست
هورالعظیم از دو بخش خارجی(در کشور عراق) و داخلی(در ایران) تشکیل شده که آتش به جان نیزارهای عراقی افتاده، گفته می‌شود شرایط کشور عراق و عدم پاکسازی زمین‌های اطراف هور از مهمات جنگی نظیر مین سبب شده که خاموش کردن این آتش با مشکلات مهمی روبه‌رو شود
حدود یک ماه است که نیزارهای تالاب هورالعظیم طعمه حریق شده و در این میان مردم برخی از شهرستان‌های خوزستان گرفتار دود و بوی مشمئزکننده ناشی از آتش‌سوزی هور شده‌اند.

سرنوشت سوخته هورالعظیم؛ سهل انگاری اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست

تالاب هورالعظیم از دو قسمت خارجی (بخشی در کشور عراق) و داخلی (بخشی در ایران) تشکیل شده که آتش به جان نیزارهای عراقی افتاده است. گفته می‌شود شرایط کشور عراق و عدم پاکسازی زمین‌های اطراف هور از مهمات جنگی نظیر مین سبب شده که خاموش کردن این آتش با مشکلات مهمی روبه‌رو شود.

ایران تاکنون چند بالگرد آبپاش پس از رایزنی‌های بسیار با کشور عراق برای خاموش کردن حریق هور به کشور مذکور اعزام کرده و چندی پیش نیز در تاریخ 3 مرداد ماه خبر مهار آتش از زبان کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان منتشر شد اما گویی آتش از بین نرفته بود و زیرخاکسترهای به جا مانده از نیزارهای سوخته پنهان شده بود چرا که حدود 4 روز بعد دوباره جان می‌گیرد و بار دیگر فضای آسمان خاکی خوزستان را دودی می‌کند.

سید عادل مولا معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان درباره تشدید آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم هشدار داده و با اعلام خبر گسترش آتش سوزی تا 25 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم اظهار می‌کند: وزش باد باعث شعله ور شدن آتش در هشت نقطه هورالعظیم در خاک عراق شده و نزدیک‌ترین نقطه در حدود هفت کیلومتری مرز ایران و روبه روی منطقه 'طبر' است.

مولا که خاموش کردن آتش در بخش عراقی این تالاب را مستلزم مذاکرات بین‌المللی می‌داند می‌گوید: بخش عراقی تالاب کاملا خشک است و آب رودخانه دجله به هورالعظیم نمی‌رسد، از سوی دیگر سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده است که در حوزه کرخه به دلیل کمبود آب امکان رهاسازی آب وجود ندارد به همین دلیل خاموش کردن آتش سوزی این تالاب مستلزم مذاکره و مشارکت بین‌المللی میان وزارت خارجه ایران، ایران و ترکیه است تا رهاسازی آب در دجله بیشتر شود.

وی در خصوص رهاسازی آب از سوی ایران در بخش عراقی تالاب هورالعظیم جهت جلوگیری از آتش‌سوزی در این بخش می‌افزاید: در حال حاضر آب حتی در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم هم فروکش کرده است و در آینده‌ای نزدیک باید منتظر مرگ و میر‌آبزیان، آتش‌سوزی، گندیده شدن آب و اتفاقات دیگر در بخش ایرانی باشیم و تا یک ماه دیگر باید منتظر فاجعه‌های مختلفی به دلیل کم‌آبی در تالاب باشیم.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: هر کسی تمایل دارد در بخش عراقی تالاب هورالعظیم آب رهاسازی کند، نخست به بخش ایرانی تالاب رسیدگی کند و سپس در بخش عراقی آب را رهاسازی کند. چه‌طور می‌خواهند در بخش عراقی تالاب هورالعظیم آب رهاسازی کنند درحالی که وزارت نیرو اعلام کرده است که آب نداریم.

علیرضا شبه معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در همین زمینه گفته است که «قرار بود که حجم آب مورد نیاز برای غرق شدن کانون‌های آتش گرفته در بخش عراقی تالاب هورالعظیم به سازمان آب و برق خوزستان اعلام شود و بر این اساس بتوانیم بگوییم که توان تامین آب مورد نیاز وجود دارد یا خیر. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم در هورالعظیم آب رها کنیم اما باید ببینیم در این خصوص ستاد مدیریت بحران چه تصمیمی خواهد گرفت».

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران نیز معتقد است که «باید هر دو کشور ایران و عراق نسبت به رهاسازی آب در هورالعظیم اقدام کنند».

گر چه مسئولان استان خوزستان رهاسازی آب را راه حل مشکل هورالعظیم می‌دانند ولی آنچه که در این میان جای تامل دارد سهل‌انگاری مسئولان عراقی در زمینه مهار آتش است. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست که بیشتر با نام اختصاری آی‌یوسی‌ان (IUCN) شناخته می‌شود، سازمانی بین‌المللی با هدف حفاظت از منابع طبیعی در سراسر کره زمین است. هورالعظیم نیز به دلیل شکل جغرافیایی در دو کشور واقع شده که شاید ورود این سازمان بتواند به پیگیری‌های بیشتر کشور عراق برای خاموش‌سازی آتش هورالعظیم و یا رهاسازی آب از کشور ترکیه منجر شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار