تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۶۹۷۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز:
بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه است
بروز مشکلات اساسی در برخی از بلوک‌های مجتمع خوابگاهی دخترانه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز به دلیل افزایش دمای هوا و به دنبال آن از کار افتادن بخشی از سیستم سرمایشی این خوابگاه‌ها در سال قبل و ایجاد نارضایتی در میان دانشجویان، مسئولان این دانشگاه را بر آن داشت که با وجود اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی مهم اولویت نخست کاری خود را بر بهبود وضعیت خوابگاه‌ها قرار دهند. اما اکنون روند اجرای پروژه‌های بازسازی و بهسازی خوابگاه‌ها به چه صورت است؟ 

حمیدرضا غفوری، معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز در این باره اظهار کرد: مطابق معمول همه‌ساله فصل رکود کاری دانشگاه در بخش آموزشی و پژوهشی با فصل رونق فعالیت‌های عمرانی و تعمیراتی همراه است که این مسئولیت بر عهده نیروهای دفتر فنی است.

وی افزود: فعالیت‌هایی که در حوزه دفتر فنی انجام می‌شود تقریباً با تمام حوزه‌های دانشگاه ارتباط مستقیم دارد؛ اگر این دفتر نتواند به هر دلیل کار خود را به خوبی انجام دهد در روند کاری دانشگاه و بخش‌های مختلف اخلال ایجاد می‌شود.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه پروژه‌های دفتر فنی و اداره تعمیرات دانشگاه به دو دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: دسته نخست پروژه‌های عمرانی، شامل طرح‌های جدید مانند دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... است که اگرچه به لحاظ حجم عملیات و بودجه مقادیر قابل‌ ملاحظه‌ای را شامل می‌شوند اما کار در این بخش چندان دشوار نیست زیرا تاخیر در اجرای این پروژه‌ها مشکلات زیادی را ایجاد نمی‌کند.

غفوری تصریح کرد: سال قبل پنج پروژه عمرانی به مساحت هشت هزار و 200 مترمربع در این دانشگاه به مرحله بهره‌برداری رسید و امسال نیز 10 پروژه دیگر در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسند تا بتوانیم بالغ بر 22 هزار مترمربع به فضای دانشگاه بیفزاییم.

وی، گفت: اما نوع دیگر پروژه‌های دانشگاه، پروژه‌های تعمیراتی هستند که از حساسیت بیشتری نسبت به پروژه‌های عمرانی برخوردار هستند و در حوزه خوابگاه‌ها اهمیت آن دوچندان می‌شود، زیرا خوابگاه محل آسایش دانشجویان است و اگر تعمیرات لازم به‌موقع انجام نشود مشکلات رفاهی را ایجاد می‌کند؛ در حال حاضر تقریباً70 درصد توان اجرایی ما در خوابگاه‌ها و مابقی به بقیه قسمت‌های دانشگاه اختصاص ‌یافته است.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه کمبودهای حال حاضر در مجموعه خوابگاه‌ها نتیجه انباشت کارهای صورت نگرفته در سال‌های گذشته است، عنوان کرد: این مسائل به دلایلی ازجمله نبود اعتبارات کافی، عدم برنامه‌ریزی صحیح و فقدان اولویت‌بندی مناسب در فعالیت‌های مهم‌تر، از گذشته بر جای ‌مانده است. در دو سال اخیر تلاش کرده‌ایم به مشکلات اساسی ازجمله مسائل مربوط به سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و بهداشتی بپردازیم که بخش اصلی معضلات را در خوابگاه‌ها شامل می‌شود.

غفوری اضافه کرد: از سال قبل کارهای بی‌سابقه‌ای در تعمیرات خوابگاه‌ها خصوصاً خوابگاه دختران انجام شد که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به خارج کردن تعدادی از بلوک‌ها از حالت سرمایش مرکزی و تبدیل آن به سیستم‌های کولری اشاره کرد.

وی گفت: از مجموع 12 بلوک مجتمع خوابگاهی دختران، سیستم سرمایشی دو بلوک از قبل با کولر تامین می‌شد و باقی بلوک‌ها با فن کویل سیستم مرکزی خنگ و یا گرم می‌شدند؛ سال گذشته با اقدامات انجام‌شده در سه بلوک دیگر نیز حدود 150 کولر نصب شد و برای این کار ظرفیت کل شبکه برق سه بلوک بازسازی و تقویت شد. هزینه‌ای که صرف تقویت برق سه بلوک شد حدوداً 10 برابر هزینه خرید کولرها بود. خوشبختانه این اقدامات رضایت‌مندی نسبی دانشجویان ساکن در این بلوک‌ها را فراهم آورد ولی از سوی دیگر موجب شد سایر بلوک‌ها نیز این توقع به حق را داشته باشند که وضعیت آن‌ها نیز بهبود یابد.

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: همچنین سال گذشته کار تعمیر و بازسازی سیستم‌های بهداشتی، رنگ‌آمیزی اتاق‌ها و راهروها، تعمیرات لازم در بلوک‌ها و دوجداره کردن پنجره‌ها در هفت بلوک مجتمع خوابگاهی تا حدودی رضایت مجموعه را حاصل کرد.

غفوری ادامه داد: برای ادامه روند بازسازی خوابگاه‌ها در سال تحصیلی جاری، از اواسط بهمن‌ماه سال قبل برنامه‌ای تدوین و به ریاست دانشگاه تقدیم و مشخص شد در سال تحصیلی جدید چه برنامه‌هایی در راستای ادامه کارهای پیشین باید انجام شود که از بهمن‌ماه اقدامات لازم برای ادامه کار در حال پیگیری بوده است.

وی بیان کرد: ازجمله کارهایی که مقرر شد امسال صورت گیرد نصب 280 کولر در چهار بلوک دیگر بود. تقویت زیرساخت‌های برق در این بلوک‌ها که به لحاظ عملیات اجرایی و اعتباری حجم آن چندین برابر خرید کولرها است در حال اتمام می‌باشد که در صورت تامین باقی‌مانده کولرها تا پایان مردادماه امسال این پروژه نیز به اتمام می‌رسد.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: همچنین اصلاح ساختار معماری بلوک‌ها بخش دیگری از پروژه بود. برای مدیریت این بخش نیز اصلاح این بلوک‌ها با نصب پنجره‌های دوجداره و نصب سایبان برای پنجره‌ها که هزینه زیادی را در بر داشت، انجام شد که خوشبختانه شرایط بهبود یافته و در حال حاضر می‌توان به لحاظ دمایی تغییرات را در بلوک‌ها به ‌وضوح مشاهده کرد.

غفوری گفت: اما برای سه بلوک 12، 13 و 14 نیز که در سال گذشته از شرایط بهتری به لحاظ سیستم‌های سرمایشی برخوردار بودند تمهیداتی ازجمله تقویت موتورخانه، بازسازی تمامی کمپرسورها، انجام مجدد لوله‌کشی از موتورخانه به خوابگاه و سرویس و جایگزینی 150 فن کویل انجام شد تا بتوان شرایط بهتری را ایجاد کرد که این اقدامات در سه ‌ماهه نخست امسال صورت گرفت. در حال حاضر لوله‌کشی‌های فرسوده تاسیسات خنک‌کننده و گرم‌کننده در حال تعویض است و اگر این اتفاق بیفتد مشکل سرمایشی این سه بلوک هم حل خواهد شد.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: تمام اقدامات تعمیراتی و بازسازی در خوابگاه پسران نیز در حال انجام است. همچنین خوابگاه نور در حال بازسازی در شبکه آب و فاضلاب است و امیدواریم تا پایان هفته آینده به اتمام برسد. در خوابگاه شهید مجدزاده نیز پس از بازدید مسئولان صندوق رفاه دانشجویی مقرر شد بازسازی اساسی صورت گیرد که پروژه‌ای با رقم بالا و طولانی مدت خواهد بود.

غفوری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 43 پروژه کوچک و بزرگ در دانشگاه در حال اجرا است، گفت: این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبار اولویت‌بندی شده‌اند. 

وی با بیان اینکه سه مشکل اساسی درخصوص اجرای پروژه‌های عمرانی در دانشگاه وجود دارد، بیان کرد: مشکل نخست تامین اعتباراتی است که پاسخگوی مشکلات دانشگاه نیست. سال قبل اعتبار تعمیرات دانشگاه کاهش یافت و با توجه به جهش چند برابری قیمت‌ها در بازار، دانشگاه را در تنگناهای اعتباری قرار داد.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: مشکل دیگر پروژه‌های عمرانی استفاده از اوراق خزانه به جای اعتبارات نقدی است؛ برخی از پیمانکاران با این شیوه حاضر به همکاری نیستند زیرا روند اداری پیچیده‌ای دارد و همچنین اگر مثلاً 100 میلیون تومان اوراق داشته باشد در بازار برای تبدیل به پول نقد، افت قیمت تا 70 میلیون تومان پیدا می‌کند.

غفوری افزود: همچنین بخش‌های مختلف دانشگاه به دلیل بروکراسی‌های موجود نمی‌توانند همکاری‌های لازم و کافی را با این مجموعه داشته باشند که امیدواریم این مسائل برای سرعت بخشیدن به حل مشکلات دانشگاه مرتفع شوند.

وی در خصوص اختصاص اعتبارات استانی به دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: دانشگاه اعتبار مصوب استانی ندارد اما استان می‌تواند در قالب ردیف‌هایی که در اختیار دارد کمک‌های لازم را داشته باشد؛ در بخش تعمیرات تاکنون کمکی صورت نگرفته اما در بخش عمرانی کمک‌هایی شده اما انتظار بیش از این است.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان اظهار کرد: خوشبختانه در قانون بودجه امسال ظرفیتی به نام قانون توسعه متوازن یا قانون توازن وجود دارد که در قالب آن بودجه‌ای در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد تا میان دستگاه‌هایی که دچار مشکلات بیشتری هستند توزیع شود؛ نامه ارسال‌شده از سوی سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان نشان می‌دهد رقم‌های در نظر گرفته‌شده برای دانشگاه شهید چمران اهواز در این اعتبارات چشمگیر است که اگر تحقق یابد بخش قابل‌توجهی از مشکلات دانشگاه حل خواهد شد اما باید توجه داشت که این‌ها همگی در حد پیشنهاد از سوی سازمان به دستگاه بالادستی است که امیدواریم محقق شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار