تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۶۹۷۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خانواده ها و دغدغه ای به نام پوشاک مدارس
نزدیک به پنج سال است که تهیه پوشاک مدارس دانش آموزان بر اساس طرح و رنگی که در هر مدرسه تعیین می شود برای خانواده ها الزامی شده که این مورد هزینه هایی را به خانوارهای دارای دانش آموز تحمیل کرده است.

به آغاز سال تحصیلی که نزدیک می شویم خانواده دانش آموزان نگرانی موارد مختلفی را دارند که یکی از این موارد تهیه پوشاک مدارس است.

قیمت بالای پوشاک مدارس و ناراضی بودن از کیفیت آن بیشترین موارد ناراحتی اولیای دانش آموزان از وضعیت تهیه پوشاک مدارس در خوزستان است.

آموزش و پرورش اعلام کرده است که هر سه سال یک بار دانش آموزان باید پوشاک مدارس خود را تغییر دهند ، اما کیفیت پارچه هایی که برای دوخت پوشاک مدارس استفاده می شود ضعیف است و باعث می شود که خانواده ها سالانه پوشاک دانش آموز خود را تغییر دهند که هزینه اضافی را برای خانواده های دانش آموزان در پی دارد.

سارا رضایی یکی از اولیای دانش آموزان بیان کرد: کیفیت پارچه هایی که برای دوخت لباس دانش آموزان از سوی تولید کنندگان استفاده می شود سال به سال کاهش می یابد.

وی گفت: این موضوع باعث می شود تا به جای سه سال یک بار، سالی یک بار برای دانش آموز لباس دوخته شود و این موضوع هزینه خانواده های دارای دانش آموز را بیشتر می کند. 

این اولیای دانش آموز اضافه کرد: دوخت لباس های دانش آموزان با تولیدات داخلی است با این وجود لباس ها با ایراداتی دوخته و تحویل خانواده ها می شود و در صورت مراجعه به تولید کننده برای رفع ایراد، حاضر به برطرف کردن مشکلات لباس نیستند.

رضایی گفت:برخی مدارس 2 سال و برخی سه سال یک بار رنگ و طرح لباس دانش آموزان را تغییر می دهند اما در بسیاری موارد به دلیل کیفیت پایین لباس های دوخته شده مجبور به دوخت سالانه لباس برای فرزندان خود هستیم.

وی گفت: با وجود کیفیت بسیار پایین پوشاک مدارس قیمت لباس ها بسیار بالا است و بسیاری از خانواده ها توان خرید لباس با این قیمت را علاوه بر هزینه تحصیل ندارند.

این مادر دانش آموز افزود: اگر مدارس در انتخاب تولیدی بررسی بیشتری داشته باشند و همکاری تولیدی با خانواده ها و نظارت بیشتر بر کیفیت و نحوه دوخت لباس ها را ملاک قرار دهند در کاهش هزینه ها تاثیر خواهد گذاشت.

** افزایش 10 درصدی قیمت پوشاک مدارس

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: نرخ نامه پوشاک مدارس هر ساله توسط کمیته نرخ گذاری که متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن پوشاک و آموزش و پرورش است تدوین می شود. 

محمد عیدی وندی افزود: نرخ پوشاک مدارس در سال تحصیلی جدید نسبت به سال پیش از آن 10 درصد افزایش یافته و هرگونه افزایش قیمت به دلیل افزایش نرخ پارچه خلاف قانون و مقررات است.

وی افزود: هیچ کارگاه تولیدی پوشاکی از طرف آموزش و پرورش خوزستان به مدارس معرفی نشده است.

وی گفت: سازمان صنعت، معدن وتجارت خوزستان در سال تحصیلی گذشته فهرستی از تولیدی های دارای مجوز را به آموزش و پرورش اعلام کرد که این فهرست به مدارس اعلام شد، و انجمن های اولیا و مربیان مدارس می توانند از بین یک هزار تولیدی دارای مجوز با یکی از آنها قرارداد تولید پوشاک منعقد کنند.

عیدی وندی بیان کرد: روند ساماندهی پوشاک مدارس و نظارت بر فعالیت کارگاه های تولید پوشاک مدارس بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان است.

** نظارت بر کیفیت و قیمت پوشاک مدارس

یک تولید کننده پوشاک مدارس در اهواز بیان کرد: قیمت گذاری پوشاک مدارس توسط انجمن پوشاک در خوزستان انجام می شود و نظارت بر کیفیت و قیمت پوشاک مدارس توسط سازمان صنعت،معدن و تجارت و اداره کل آموزش و پرورش این استان است.

فرزانه برات پور گفت: پارچه هایی که برای دوخت پوشاک مدارس استفاده می شود در سازمان صنعت،معدن وتجارت تایید می شود و خانواده ها در صورت ناراضی بودن از کیفیت پوشاک می توانند به سازمان صنعت ، معدن و تجارت شکایت کنند.

وی افزود: تولید کنندگان برای دوخت لباس دانش آموزان چند طرح را به مدیر مدرسه ارایه می دهند و مدیر مدرسه طرح لباس را انتخاب می کند.

این تولید کننده پوشاک بیان کرد: واگذاری دوخت لباس مدارس از پنج سال گذشته به تولید کنندگان داخلی خوزستان واگذار شده که در این مدت تولید کنندگان پوشاک در خوزستان رشد خوبی داشته و این کار به تولید کنندگان پوشاک در خوزستان کمک بسیار زیادی کرده است.

برات پور گفت: قیمت پارچه ها افزایش یافته و شرایط بازار به گونه ای شده که باید خرید به صورت نقدی انجام شود، این شرایط به تولید کننده فشار وارد کرده و سود آوری را بسیار کاهش داده است.

وی افزود: قیمت پوشاک مدارس 10 درصد افزایش یافته است اما این افزایش قیمت با تورم موجود بازار جوابگوی فعالیت تولید کنندگان نیست.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
هر بار که رفتم یه لباس بی کیفیت و مضخرف و البته کج سلیقه مدیرشون برای بچه هامون سفارش داده بود
فقط رانت و نون دونی شده برای مشتی خیاط که با مدیرای مدارس رابطه و زد و بند دارن
:
:
:
آخرین اخبار