تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۶۹۸۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توضیح دوباره درباره استفاده مجدد از وسایل پزشکی
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان استفاده مجدد از وسایل پزشکی در کشورمان، نصف میزان استفاده کشور‌های سازنده مانند آمریکا، ژاپن، آلمان و انگلستان از این وسایل است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایرج حریرچی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که علت صدور بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات و لوازم پزشکی چیست؟ افزود: اتفاق جدیدی نیفتاده است و در ۲۵ سال گذشته بخشنامه‌های متعددی درباره استفاده از وسایل پزشکی بوده که آخرین آن در دی پارسال بود.

وی با اشاره به اینکه بخشنامه‌های جدید در اردیبهشت امسال جمع بندی بخشنامه‌های قبلی در قالب یک دستورالعمل است، ادامه داد: اصولا همه وسایل پزشکی عمده به ویژه وسایل جراحی از جمله انواع قیچی ها، پنس‌ها و کشنده‌ها استفاده مجدد می‌شوند و از جمله در دستورالعمل‌های آمریکا هم از وسایلی که شرکت‌ها آن را یکبار مصرف می‌دانند، دوباره استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی در زمان توسعه، صادر شده است.

وی افزود: در ۴ سال گذشته ۲۴ هزار تخت بیمارستانی و در ۴ ماه اخیر هم حدود ۶۰۰ تخت بیمارستانی اضافه کردیم و تا سال آینده حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار تخت اضافه می‌کنیم و ۹۰۰ خانه بهداشت جدید تاسیس می‌کنیم.

حریرچی افزود: نسبت به آنچه که موجب هزینه غیرضروری می‌شود به ویژه اینکه به جیب غیر ایرانی برود دقت می‌کنیم اسراف نشود.

وی اضافه کرد: بر اساس محاسبات در آمریکا، استفاده دوباره از تجهیزات پزشکی، سالانه ۶۰۰ هزار تا یک میلیون دلار برای هر بیمارستان می‌تواند صرفه جویی ایجاد کند همچنین هزینه حمل و دفن زباله کاهش می‌یابد و در ۵۰ تا ۹۰ درصد بیمارستان‌ها این کار انجام می‌شود.

حریرچی افزود: با استفاده دوباره از تجهیزات پزشکی در کشور ما ماهانه حدود ۴۰ میلیارد تومان فقط در بیمارستان‌های دولتی می‌توان صرفه جویی کرد.

وی گفت: به مردم تضمین می‌دهیم روش‌های کنترلی متعددی داریم.

حریرچی افزود: مستندات متعددی وجود دارد که استفاده مجدد از وسایلی که می‌توان از آن استفاده دوباره کرد در کشور‌های غربی در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: هیچ جراحی حاضر نیست به خاطر منافعی، جان و سلامتی بیماری را به خطر بیاندازد.

سیاوش صحت دبیر علمی جامعه جراحان ایران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: از سال‌های گذشته تاکنون همه وسایل جراحی را دوباره مصرف می‌کردیم و هیچ اشکالی هم ایجاد نشد.
وی با بیان اینکه کشورمان مشکلات اقتصادی دارد، افزود: لازم است از منابع خود استفاده بهینه کنیم.
صحت اضافه کرد: در کشور‌های دیگر هم به علت افزایش هزینه‌های درمان، ناچارند از وسایل پزشکی دوباره استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه ساختار بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی قابل درک نیست، گفت:: اقلامی مانند پلاستیک‌ها در این بخشنامه وجود دارند که در هیچ جای دنیا استریل استفاده نمی‌شود و به صورت یکبار مصرف استفاده می‌شود.

مریم قاسمی با بیان اینکه مطمئن نیستم زیرساخت‌های استریل وسایل پزشکی در همه بیمارستان‌ها مناسب باشد، افزود: برخی وسایل پزشکی برای استریل شدن، محدوددیت‌هایی دارند که باید در بخشنامه‌ها به آن بیشتر توجه شود.
وی با بیان اینکه در دنیا همه به سمت یکبار مصرف کردن وسایل پزشکی حرکت می‌کنند، گفت: برخی تولیدکنندگان در زمینه تولید وسایل یکبار مصرف پزشکی سرمایه گذاری کردند، اما با صدور بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی ممکن است متضرر شوند و یا حتی کارخانه آن‌ها بسته شود و اشتغال نیرو‌های آن‌ها به خطر بیفتند.
قاسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست پیش از صدور بخشنامه‌ها با تشکل‌ها و انجمن‌های پزشکی در تعامل باشد و این گونه بخشنامه‌ها را با کسب نظر از آن‌ها صادر کند.

خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه سیستم استریل کردن وسایل پزشکی یکی از زیرساخت‌های اساسی بیمارستان هاست و بر آن کنترل و نظارت کامل می‌شود، گفت: علاوه بر این زیرساخت، کمیته‌هایی شامل متخصصان پزشکی در بیمارستان‌ها وجود دارند که بر موضوع استریل کردن وسایل کنترل چند لایه و نظارت مستمر می‌کنند بنابراین هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه باید به شاخص‌های علمی و استاندارد توجه کنیم و این شاخص‌ها باید در بیمارستان‌ها رعایت شود، گفت: نباید به هر قیمتی هزینه‌ها را کاهش دهیم و نباید این شاخص‌ها و استاندارد‌ها را خدشه دار کنیم.
احمد همتی افزود: بیمارستان‌های ما از نظر رعایت استاندارد‌ها جزو بیمارستان‌های شاخص در جهان هستند و تاکنون این استاندار‌ها رعایت شده است.
:
:
:
آخرین اخبار