تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۶۹۸۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرد هشدار داد:
گسترش مهاجرت مرزنشینان و مردم جنوب به مناطق شمالی کشور
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم رسیدگی به روستاها و شهرهای مرزنشین، آمار مهاجرت را به شدت افزایش می دهد.

علی کرد در رابطه با افزایش مهاجرت از شهرهای جنوبی و مرزی، به شهر‌های شمالی کشور گفت: استان‌های جنوبی و مرزی کشور مانند سیستان و بلوچستان سال‌های طولانی است که در خشکسالی به سر می‌برند، منابع آبی این استان خشک و یا در حال خشک شدن هستند. وقتی منابع آبی منطقه‌ای کاهش پیدا کند به مرور زمان مردم آن ناحیه با کاهش آب شرب ، خشکی باغ‌ها و مزارع و مشکلات نگهداری دام مواجه می‌شوند.   

نماینده مردم خاش و نصرت آباد و میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این وضعیت کشاورزان و و دامداران شغل خودشان را از دست می‌دهند، در گذشته افراد زیادی در روستاها، مشغول کار و امرار معاش بودند، اما امروزه به علت خشکسالی کارشان را از دست داده اند و دامداران ناچار هستند برای چرای دام‌های خود به مناطق دیگر بروند و همچنین ساکنین منطقه برای رفاه بیشتر و برخورداری از بهداشت و آموزش ناچار هستند به شهرهایی با امکانات بشتر مهاجرت ‌کنند.  

وی ادامه داد: وقتی افراد با این وضعیت مالی و شغلی مهاجرت می‌کنند، مجبور هستند در حاشیه شهرهای شمالی کشور و یا شهرهای بزرگ ساکن شوند و پدیده حاشیه نشینی را به وجود می‌آورند. عدم برنامه‌ریزی درست برای روستاییان و عشایر که سرمایه و مولد اصلی جامعه هستند، باعث می‌شود مردم این مناطق برای رفاه بیشتر، بهبود وضعیت بهداشتی، معیشتی و اجتماعی به شهرهایی با امکانات بیشتر مهاجرت کنند.

استفاده از ظرفیت مرز‌ها برای توسعه و امنیت پایدار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه مردم از شهرهای مرزنشین  باید با استفاده از ظرفیت مرزها به فرصت‌هایی برای توسعه، امنیت پایدار و در نهایت استقرار مردم در روستاها تبدیل کرد. مرزها را با برنامه‌ریزی مشخص برای تبادلات کالا و ارز، واردات و صادرات آماده کنیم و تنها به مباحث امنیتی آن توجه نشود. ضمن توجه به مسائل نظامی و حفظ امنیت در مرزها، باید به ابعاد اجتماعی، اقتصادی آن نیز توجه داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر وضعیت شهرهای مرزی کشور در هاله از ابهام قرار دارد، تعدادی از افرادی با استفاده از  سرمایه و رانت به عنوان تجار در این مناطق فعالیت می‌کنند. نباید برنامه‌ریزی‌ها به گونه ای باشد که تنها افراد خاصی سود ببرند، امکانات و مزیت‌های مرزی باید برای تمام مردم منطقه فراهم باشد، همانگونه که در امنیت مرز و انتخابات‌ها همه با هم برای پایبندی و حفظ نظام متحد و شریک هستند، برای استفاده از مرزها نیز باید فرصتی به وجود بیاید تا همه از آن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: جلوگیری از مهاجرت روستائیان  عشایر و  ساکنین شهرهای جنوبی نیازمند توجه ویژه دولت، وزارت کشور و نهادهای متولی است تا فرصتهای آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی برای افراد ساکن در این مناطق به وجود بیاید و همچنین بهبود وضعیت بهداشتی روستاییان با احداث خانه های بهداشت، خانه های سلامت، داروخانه ها و بیمارستان امکان پذیر است است، چرا که در بسیاری از  شهرها و روستاها پزشک متخصص وجود ندارد و مردم ناچار هستند برای درمان بیماران خود به شهرهای دیگر مهاجرت کنند . عدم زیر ساخت‌های مناسب در خطوط جاده‌ای، ریلی و هوایی یکی دیگر از مشکلات اهالی این مناطق است که باید به آن رسیدگی شود .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: عدم رسیدگی به این روستاها و شهرها، باعث می شود، آمار مهاجرت به شدت افزایش پیدا کند، خلا ناشی از  حضور ساکنین در این مناطق باعث بروز مشکلات و تهدیدات امنیتی زیادی برای کشومان خواهد شد و باید با برنامه‌ریزی منسجم و کار عملی شرایط را برای سکونت و زندگی مردم فراهم کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
1
تمام اعضای خونواده و دوستان و همکاران و فامیل ما و همه کسانیکه میشناسمشون همین قصد مهاجرت به مناطق دیگه رو دارن
چون معتقدند داره اجحاف و ظلم میشه
به جاهای دیگه بهتر و بیشتر از ما میرسن خدا لعنتشون کنه که مسبب این اوضاع برامون شدن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
1
مثلا که چی شما همیشه خبرهای بد و غمگین رومی نویسید و ما میخونیم و نظر بدیم که چی بشه ? بجای اینکه به فکر مردم باشن تازه بیشتر پول نفت حاصل دسترنج مردم بدخت و مظلوم خوزستان رو میبرید و توی تهران و اصفهان و شبراز و مشهد، پل ها و ساختمان ها و شرکت ها و برجهای سربه فلک کشیده درست میکنن و چندغاز حقوق به کارگر بدبخت خوزستانی میدن. بقیه اش هم که به چینی ها ... که پیمانکاری همه شرکتهای نفتی بزرگ خوزستان رو دادن دستشون.اصلا اگر یک درصد پول نفت رو خرج خوزستان و آبادانیش میکردن و مثل اصفهان و تبریز و تهران ونماینده غیرتمند و دلسوز و کاردان داشت ... ، این وضع روزگار خوزستان نبود که الان همه مهاجرت کنن به شهرهای بالایی و عضو شورای شهربروجرد بیاد طرح شهرکسازی بده برای اینکه بین بروجردیها و خوزستانی ها اختلاط پیش نیاد. واقعا متاسفم برای خودم و همه ی خوزستان و نخل هایی که ممکن یه روز که خیلی هم دیر بنظر نمیاد در خرابه ای بنام خوزستان بدون سکنه تنها بمونن.
:
:
:
آخرین اخبار