تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۶۹۸۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
وزارت خارجه مجوز رهاسازی آب در بخش عراقی هورالعظیم را پیگیری کند
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به لزوم رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم جهت جلوگیری از ادامه آتش‌سوزی‌ها گفت: کشور عراق به تعهداتش در زمینه کنواسیون‌های بین‌المللی محیط زیست عمل نکرده است. 

کیامرث حاجی‌زاده در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب هورالعظیم و کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز که امروز (14 مردادماه) انجام شد، اظهار کرد: با وجود وضعیت حاکم در کشور عراق و بی‌نظمی که در سلسله مراتب این کشور وجود دارد، بعد از هماهنگی‌های زیاد توانستیم دو مرتبه عملیات اطفای حریق را در بخش عراقی تالاب هورالعظیم انجام دهیم. 

وی افزود: بعد از ظهر روز گذشته (13 مردادماه) برای سومین بار نقاط دیگری از بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شد. طبق مختصات هنگ مرزی محیط زیست خوزستان، حدود 20 هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم مجددا درگیر آتش‌سوزی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: بالگردها هنوز هم انجام عملیات اطفای حریق را ادامه می‌دهند و امروز عملیات بازدید میدانی انجام دادند.

حاجی‌زاده بیان کرد: باید سریع‌تر حوزه امنیتی و وزارت خارجه هماهنگی لازم را با دولت عراق انجام دهند تا مجوز رهاسازی آب به بخش عراقی و مجوز ورود زمینی به تالاب برای مهار آتش‌سوزی را داشته باشیم. 

وی گفت: کشور عراق به تعهداتش در زمینه کنواسیون‌های بین‌المللی محیط زیست عمل نکرده است. در حال حاضر عراق به بخش خارجی تالاب هورالعظیم آب وارد نمی‌کند که این مساله مشکلاتی را برای خوزستان ایجاد کرده است. 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در شرایط خشکسالی، آب را مدیریت کردیم و توانستیم تالاب هورالعظیم را آبگیری کنیم و برنامه ما این است که میزان آبی را در بخش عراقی تالاب هورالعظیم نیز رهاسازی کنیم. البته این موضوع به حوزه دولت عراق مربوط است که باید وزارت خارجه و حوزه امنیتی این موضوع را پیگیری کنند. 

حاجی‌زاده بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های متولی انجام شده تا به محض اینکه مجوزهای لازم از کشور عراق  اخذ شد، نسبت به رهاسازی آب در بخش عراقی هورالعظیم اقدام شود. از طرفی دیگر در حال حاضر درخواست مجدد اعزام هواپیمای آب‌پاش  بزرگ را داده‌ایم تا سریعتر عملیات اطفای حریق انجام شود.

وی افزود: با رهاسازی آب از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم به بخش عراقی تالاب و کمک کشور عراق در این زمینه، وضعیت بهتر خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در خصوص علت وقوع آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم گفت: تاکنون دلایل آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم مشخص نشده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار