تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۶۹۸۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز فصل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در تالاب‎های جنوب
نماینده مردم اهواز در مجلس می گوید که سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کمبود نیرو قادر به حفاظت از پرندگان مهاجر در تالاب ها نیست.

می گویند ایران در زمینه شکار پرندگان مهاجر رتبه دوم جهانی را دارد و سالانه نزدیک به یک سوم پرندگانی که تالاب های ایران را برای سکونت موقت انتخاب می کنند، توسط شکارچیان پرندگان شکار می شوند.

در سال های گذشته تالاب های شمال کشور و به خصوص تالاب فریدون کنار به قتل گاه این پرندگان شهره بوده اند اما اخیراً شکار بی رویه پرندگان در تالاب های خوزستان نیز بر این معضل اضافه شده است تا شمال و جنوب ایران همزان به خطرناک ترین مناطق جهان برای پرندگان مهاجر تبدیل شود.

هر ساله در اواسط مرداد ماه اولین گروه از پرندگان مهاجر وارد تالاب های استان خوزستان می شوند و در مناطقی که دارای آب است تجمع می کنند، از آنجایی که در این فصل سال بخش اعظمی از تالاب ها خشک هستند تجمع پرندگان در مناطق دارای آب، تراکم آن ها را بالا می برد و این موضوع کار را برای شکارچیان آسان می کند. آیا امسال نیز مانند سال های گذشته این پرندگان تا اواخر پاییز که مهمان این منطقه هستند از تور و تفنگ شکارچیان در امان نخواهند بود؟

همایون یوسفی در خصوص شدت گرفتن شکار پرندگان مهار در تالاب های جنوب کشور، گفت: متاسفانه سازمان محیط زیست به دلیل کمبود نیرو نمی تواند نظارت کاملی را بر تالاب های استان خوزستان داشته باشد و این امر موجب شده شکارچیان در این فصل سال که پرندگان به تالاب های شهر های جنوب می آیند دست به شکار آن ها بزنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای  اسلامی ادامه داد: مورد دومی که در شدت گرفتن این امر تاثیر دارد مسائل اقتصادی مردم است. از آنجایی که آمار بیکاری بالا است یا میزان درآمد کفاف خرج و مخارج را نمی دهد، عده ای از مردم به این تالاب ها و پرندگان مهاجر آن به چشم منر درآمد نگاه می کنند.

وی تاکید کرد: اما این شکارها به هر دلیلی باشد آسیب جدی را به محیط زیست و حیات وحش کشور وارد می کند. البته اختیارات قانونی در این خصوص وجود دارد که برای جلوگیری از شکار بیشتر باید از آن ها استفاده کرد و با متخلفین برخورد کرد.

یوسفی ادامه داد: هر چند قبل از این ها سازمان حفاظت از محیط زیست باید به صورت شبانه روز نظارت و مراقبت کامل از تالاب ها داشته باشد و در کنار آن ما باید به مردم این فرهنگ سازی را انجام دهیم که شکار پرندگان مهاجر علاوه بر این که آسیب جدی به حیات وحش منطقه وارد می کند موجب انتقال بسیاری از بیماری ها به انسان می شود.

وی در خصوص این که در کدام تالاب ها شکار بیشتری صورت می گیرد، گفت: در تمام تالاب ها متاسفانه این شکارها ادامه دارد امیدواریم که سازمان محیط زیست هر چه زودتر در زمینه جلوگیری از این اتفاق، اقدام کند.
:
:
:
آخرین اخبار