تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۶۹۸۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:
لزوم تامین حق‌آبه های محیط زیستی در شرایط خشکسالی
لزوم تامین حق‌آبه های محیط زیستی در شرایط خشکسالیرئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تامین  حق‌آبه های  محیط زیستی گفت:   صرفه‌جویی در حق‌آبه زیست محیطی به نفع ما و مردم است. اگر آب کم است، برای همه کم است. امسال به دلیل کمبود آب، برق تولید نکردیم و با حداقل برق و مدیریت خوب وزارت نیرو در حال گذراندن پیک گرما هستیم.

عیسی کلانتری در کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان که روز یکشنبه 14 مردادماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مشکلاتی که خوزستان با آن مواجه شده است، نتیجه رفتارهای غلط گذشته در این استان است. در گذشته تصمیمات با بخشی‌نگری گرفته می‌شد و هر کس بخش خود را در نظر گرفته است.

وی افزود: کارها باید در راستای پایداری توسعه انجام شوند. رئیس جمهور با سابقه 30 – 40 ساله خود مسائل را به خوبی درک می‌کند و اولین مصوبه ایشان، مصوبه احیای دریاچه ارومیه بود که نشان دهنده تفکر رئیس جمهور در توسعه پایدار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر که خوزستان با مشکلاتی مواجه شده است، حدود 14، 15 میلیارد مترمعکب آب در اختیار دارد، در حالی که هیچ استانی این مقدار آب را ندارد. نباید یک اشتباه بزرگ را دوباره تکرار کرد.

کلانتری در خصوص مسأله ریزگردها گفت: دو نوع ریزگرد در زمستان و تابستان در خوزستان وجود دارد که ریزگردهای زمستان بیش از 90 درصد منشاء داخلی دارند. با دستور رئیس جمهور و بسیج نیروها که در خوزستان و بودجه 150 میلیون دلاری که که مجلس از محل صندوق توسعه به خوزستان اختصاص داده است، 50 میلیون دلار به بحث برق و 100 میلیون دلار به گرد و غبار اختصاص پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته‌ایم که این بودجه امسال در اختیار استاندار خوزستان قرار بگیرد اما باید برنامه‌هایی برای پرهیز از اشتباهات داشته باشیم. به همین منظور تصمیم گرفته‌ایم که هیچ کار اجرایی بدون مطالعه انجام ندهیم. مطالعات گرد و غبار تا پاییز به اتمام می‌رسد و با توجه به بودجه تخصیصی امیدواریم یک طرح جامع مقابله با گرد و غبار داخلی در استان خوزستان به دست بیاید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر یک سوم از 100 میلیون دلار بودجه در اختیار استاندار خوزستان قرار دارد. برای پروژه‌ای که مختص یک استان است، ما نمی‌توانیم از تهران کاری انجام دهیم و آن را مدیریت کنیم به همین دلیل این کارها به استان خوزستان سپرده شده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: خشکسالی به ما نشان داد که اگر درست مدیریت کنیم، می‌توانیم حداقل آسیب را ببینیم. شما در خوزستان امسال نصف آب سال گذشته را در اختیار داشتید، اما تولید محصولات شما نصف نشده است آن هم به این دلیل که آب را هدر نداده‌اید.

وی تأکید کرد: با خشکسالی ما فهمیدیم که آب مانند خورشید یک فاکتور تولید نیست. اگر آب کم می‌شود، سهم همه بخش‌ها به یک نسبت باید کم شود. نمی‌توان گفت آب کشاورزی صد در صد تخصیص پیدا کند، اما به طور مثال آب صنعت یا محیط زیست صفر شود. در استان خوزستان باید روی مدیریت آب وقت بیشتری گذاشته شود. یک کانال برای مهار ریزگردها قرار بود ساخته شود، اما امروز می‌گویند بخشی از این کانال را برای نجات نخیلات شادگان و آبرسانی آنها استفاده کنیم. من هم معتقدم نخیلات شادگان باید آبرسانی شود، اما نباید محیط زیست را قربانی تولید کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوزستان در شرایط عادی حدود شش میلیارد مترمکعب حق‌آبه محیط زیستی دارد، یعنی کارون وقتی به اروندرود می‌ریزد باید حداقل 100 مترمکعب آب داشته باشد. به من گفته شده در برخی مناطق کارون کمتر از 20 مترمکعب فاضلاب داشته است. تصور نکنید صرفه‌جویی در حق‌آبه زیست محیطی به نفع ما و مردم است، عوارض جانبی آن به مراتب بیشتر است. باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

کلانتری تأکید کرد: اگر آب کم است، برای همه کم است. امسال به دلیل کمبود آب، برق تولید نکردیم و با حداقل برق و مدیریت خوب وزارت نیرو در حال گذراندن پیک گرما هستیم. اگر توسعه پایدار باشد، ملت به خوبی نتایج طرح‌های ما را خواهند دید. از همه انتظار داریم همانطور که در خصوص دریاچه ارومیه عمل کردند، رفتار کنند. بدون مطالعه تخصیص اعتباری صورت نخواهد گرفت. باید با مطالعه و برنامه به طرح‌ها پول تخصیص داده شود. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار