تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۶۹۸۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد:
ایجاد 7 کانون ریزگرد در خوزستان در پی خشک شدن تالاب‌ها و هورها
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: هفت کانون شناسایی شده ریزگرد در خوزستان صرفا به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و هورها در به وجود آمده اند.

احمد مطیعی در کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان که روز یکشنبه 14 مردادماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال 95 با هماهنگی‌های انجام شده هفت کانون ریزگرد در خوزستان شناسایی شدند. این کانون‌ها صرفا به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و هورها در استان خوزستان به وجود آمدند. البته با كارهاي انجام شده، شدت گسترش آن‌ها كاهش پيدا كرده است.

وي افزود: از سال 47 شن‌زارهايی در خوزستان داشته‌ایم و اطراف شهرها نیز مالچ پاشی شده است. مساحت شن‌زارها در استان خوزستان حدودا 350 هزار هكتار است كه اين تراكنش از غرب استان شروع شده و تا جنوب شرق ادامه دارد. در خوزستان حدود يك ميليون و 200 هزار هكتار منطقه بياباني وجود دارد كه 700 هزار هكتار از آن‌ كانون شن‌زار است.

مديركل منابع طبيعي خوزستان گفت: در 50 سال گذشته حدود 120 هزار هكتار مالچ‌پاشی و درختکاری در استان خوزستان انجام شده است. در سال 96 با مصوبه دولت موفق شدیم برای اولین بار 15 هزار هکتار در یک سال مالچ‌پاشی و درختکاری انجام دهیم. متوسط مالچ‌پاشی در کشور حدود 4000 تا 4500 هکتار است.

مطیعی افزود: در کانون جنوب شرق اهواز که فعال‌ترین کانون ریزگرد در استان خوزستان است، در سال 95 کار خود را شروع کردیم، در سال اول، 5 هزار هکتار درختکاری انجام دادیم و در سال دوم برای حدود 90 هزار هکتار از 113 هزار هکتار کانون جنوب شرق اهواز، مطالعه انجام و برای آن برنامه‌های اجرایی در نظر گرفته شد و مقرر شد اداره کل منابع طبیعی خوزستان، حدود 19 هزار هکتار درختکاری، حدود 10 هزار هکتار مدیریت چرا و حدود 25 هزار هکتار قرق انجام دهد.

وی اظهار کرد: تا اردیبهشت ماه حدود 15 هزار هکتار درختکاری، 10 هزار هکتار مدیریت چرا و حدود 20 هزار هکتار قرق انجام دادیم. علاوه بر آن جهاد نصر با فعال شدن کانال انتقال آب، برای حدود هفت هزار هکتار از هور منصوره پخش آب انجام داد که اثر بسیار مثبتی در منطقه داشته است. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار