تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۶۹۸۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهالی‌حاشیه‌سدکارون3؛همچنان در انتظار ساخت‌پل‌بلوطک
مشکلات روستاهای دنباله رود بخش دهدز با گذشت چندین سال از آغاز ساخت پل سه بلوطک همچنان به قوت خود باقی است، و اهالی در انتظار به ثمر نشستن وعده مسئولان برای تکمیل آن هستند.

عملیات اجرایی سد کارون سه، شهریور سال 83 به اتمام رسید و آبان همان سال عملیات آبگیری آن آغازشد. آن گونه که در آمارهای وزارت نیرو آمده است با آبگیری این سد، جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر واحدهای مسکونی خود را از دست دادند و راه‌های ارتباطی سه هزار خانوار دیگر قطع شد؛ همچنین هشت هزار نفر از کشاورزان منطقه کار خود را از دست دادند.

پس از آبگیری سد کارون سه، پا شهپیر به عنوان پل ارتباطی منطقه دنباله رود جنوبی شامل سه دهستان سادات حسینی، شیوند و غریبی ها زیر آب رفت و پس از آن جابجایی مردم تنها از طریق ترابری آبی ممکن شد که در طول 14 سال گذشته این ترابری مشکلات و مخاطرات زیادی را برای مردم به همراه داشته است.

در مرداد 1392 و در حادثه ای غم‌انگیز، یک مینی بوس حامل اهالی روستاهای دنباله رود جنوبی،
از بارج به درون دریاچه سد کارون سه سقوط کرد و 12 نفر از مسافران آن از جمله چندین زن و بچه جان خود را از دست دادند؛ بهمن همان سال نیز یک وانت پیکان از روی بارج به درون دریاچه سقوط کرد که در آن حادثه نیز راننده خودرو جان خود را از دست داد.

اوج این مصیبت را حجت‌الاسلام سید کمال موسوی امام جمعه ایذه در روز قدس همان سال اینگونه بیان کرد: ' رژیم صهیونیستی هم اینگونه غزه را در محاصره قرار نداده بود که برخی مسئولان وزارت نیرو و استانداری خوزستان و به ویژه مسئولان شرکت آب و نیرو، مردم دنباله رود و سادات برحق حسینی را در محاصره قرار دادند و هر از چند گاهی باید شاهد مرگ این عزیزان باشیم. اگر اجازه می دادند، امروز کفن پوش به صحنه می آمدم تا مسئولان در اهواز و تهران بدانند که بر مردم ایذه و دهدز چه می گذرد و دچار چه فلاکتی هستند».

پس از انتقادات فراوان به عملکرد شرکت آب و نیرو، مرداد سال 1393 مقرر شد که پل کابلی سه بلوطک با بودجه 487 میلیارد ریال ساخته و مسیر روستاییان دنباله رود برای رفت و آمد هموار شود.
پس از مدتی از آغاز این پروژه به دلیل آنچه اختصاص نیافتن بودجه عنوان می‌شد، متوقف شد. اسفند سال 1395 ، رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر خود به شهرستان ایذه از تخصیص مبلغ 200 میلیارد ریال برای تکمیل این پل خبر داد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان‌ تیر سال 96 در‌خصوص پل سه بلوطک و ‌راه ارتباطی روستاهای دنباله رود در جمع مردم روستای شیوند گفت:حدود 200 میلیارد ریال اعتبار از‌محل خزانه برای پل سه بلوطک اعتبار جذب شده که امیدوارم هرچه سریع تر عملیات اجرایی آن آغاز و ‌مشکل ارتباطی مردم بر طرف شود.

آرش سلیمی نیا معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در سد کارون سه، مرداد سال 96 در ارتباط با اطلاعات پل کابلی سه بلوطک گفته بود: این پروژه سال 93 شروع شده ولی به دلیل نبود بودجه کمی با تاخیر روبه رو و بهره برداری از آن به اردیبهشت سال 97 موکول شده است.

اما با گذشت این مدت، این پل هنوز تکمیل نشده و اهالی همچنان چشم انتظار تحقق این وعده ها هستند و مشخص نیست سرانجام این وعده ها به کجا خواهد انجامید.

یک شهروند دهدزی در این باره بیان کرد:ما سال‌هاست عزادار همتباران خود در حادثه سقوط مینی بوس به دریاچه سد هستیم اما این عزای ما با بدقولی مداوم مسئولان بیشتر شده است.

اکبر غریبی افزود: گویا باید یک اتفاق ناگوار دیگر در بارج‌های آب و نیرو اتفاق بیفتد تا مسئولان متوجه مشکلات ما شوند.

یکی دیگر از ساکنین دنباله رود دهدز گفت: مشکلات شناورها خود یک مساله است و ساعت کار آنها یک مساله دیگر؛ ساعت کار شناور تا ساعت هشت شب است و اگر فردی مثل یه خانم باردار پس از این ساعت نیاز به بیمارستان داشته باشد راه ارتباط دیگری برای رساندن وی به بیمارستان وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون چند نفر از اهالی به خاطر مواردی مثل سکته قلبی و ... به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده‌ و یا دچار مشکل جدی شده اند.

بخشدار دهدز نیز بیان کرد: کابل‌ها و عرشه این پل به شهرستان رسیده‌اند و شرکت بهره بردار منتظر ترخیص یک قطعه مهم این پل از گمرک بندرعباس است که تاکنون انجام آن میسر نشده است.

حجت ا... خسروی از فعال بودن پیمانکار راه‌های دسترسی به این پل خبرداد و گفت: این شرکت هم‌اکنون درحال کار برای ساخت جاده دسترسی از سمت سه بلوطک است و پس از آن راه دسترسی‌ از دنباله رود را هموار خواهد کرد که کار آنها حدود 2ماه به طول خواهد انجامید.

وی افزود: با ساخت این پل خطرات ترابری آبی اهالی از بین خواهد رفت و بسیاری از امکانات به سمت روستاهای دنبال رود گسیل خواهد شد.

منطقه دنباله رود یکی از نقاط گردشگری ایذه است که مناطق بکر شیوند و غریبی‌ها را در دل خود جای داده است؛ رفت و آمد از طریق بارج‌های دریاچه یکی از مشکلات اصلی مردم این منطقه است. با تکمیل پروژه پل سه بلوطک بیش از پیش می توان از ظرفیت گردشگری این منطقه استفاده و با ایجاد اشتغال، از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری به عمل آورد.

پل سه بلوطک دارای دو پایلون و سه دهانه است که دهانه اصلی، 260 متر طول دارد و از این حیث، پل سه بلوطک بزرگترین پل کابلی کشور محسوب می شود و در ساخت آن، 12 هزار متر مکعب بتن، 1400 تن ورق فولادی و 150 تن کابل استفاده شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار