تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۶۹۸۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دود آتش‌سوزی هورالعظیم در حال تبدیل‌شدن به ابر بحران است
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراق مانند ریزگردها در حال تبدیل شدن به ابر بحران است.

کیامرث حاجی زاده عصر یکشنبه در کارگروه استانی مقابله با پدیده ریزگردها که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان و معاون اقتصادی رییس جمهوری در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار داشت: برای مهار آتش سوزی در تالاب هور العظیم ضرورت دارد رهاسازی آب صورت بگیرد.

وی افزود: باید با دستگاه دیپلماسی هماهنگی شود تا طبق کنوانسیون بین المللی، عراق به تعهدات خود در خصوص تامین حق آبه تالاب هورالعظیم پایبند باشد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که استان خوزستان با مشکلات ناشی از آتش سوزی هورالعظیم دست و پنجه نرم می کند که مشکلات ناشی از آن به خاطر همکاری نکردن کشور عراق با کشور ایران است.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مشکلاتی برقی که در بهمن 95 در خوزستان ایجادشد بیان کرد: در همان زمان با هماهنگی استاندار هفت کانون عرصه ریزگرد شناسایی شد.

احمد مطیعی با بیان کانون های هفتگانه 349 هزار هکتار را در برمی گیرند اظهار داشت: بسیاری از کانون های ریزگرد به دلیل خشک شدن تالابها، رودخانه ها و مسیل ها به کانون ریزگرد تبدیل شدند.

وی با اشاره به وجود شن زارها در کنار عرصه های ریزگرد توضیح داد: مساحت شن زارها به 350 هزار هکتار می رسد که 226هزار هکتار آن تپه و بقیه آن کفه های شنی هستند.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان گفت: از سال 47 تا سال 96 به میزان 120هزار هکتار مالچ پاشی و درختکاری شد اما تنها در سال 96 موفق شدیم 15هزار هکتار را مالچ پاشی و درختکاری کنیم.

وی افزود: اقدامات لازم بر کانون جنوب شرق که از فعالترین کانونهای ریزگرد استان است از سال 95 آغاز شده است که در سال اول موفق شدیم پنج هزار هکتار را درختکاری کنیم.

مطیعی ادامه داد: در سال دوم نیز از 113هزار هکتار کانون شماره چهار حدود 90هکتار مطالعه شد و مقرر شد 19هزارهکتار درختکاری و 25 هزار هکتار آن قرق شود.

وی بیان کرد: همچنین هفت هزار هکتار از هور منصوره آب دار شد که همین امر در گیاه آوری آن بسیار مفید بود.

مدیر عامل جهاد نصر خوزستان توضیح داد: به عنوان بازوی اجرای وزارت جهادکشاورزی در چند سال اخیر چندبن ماموریت در استان خوزستان برعهده گرفته ایم.

یدالله شمایلی افزود: اجرای بزرگترین طرح احیای کشاورزی 550هزار هکتاری یکی از ماموریت های ما با تخصیص 1.5میلیارد دلار بود که از این میزان 295 هزار هکتار در خوزستان و مابقی در ایلام است و به زودی فاز دوم نیز آغاز می شود.

وی گفت: یکی دیگر از ماموریت های ما تامین آب برای عرصه ها با اولویت کانون شماره چهار و انتقال آب از کارون به جراحی است و ظرف 2 ماه به نتیجه می رسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح روز یکشنبه از طریق فرودگاه اهواز وارد خورستان شد و به صورت هوایی از آتش سوزی تالاب هوز العطیم و کانون های گردو غبار دیدن کرد.

همچنین در بعد از ظهر همین روز محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری وارد خوزستان شد و در کارگروه مبارزه با پدیده گرد و غبار حضور یافت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار