تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۶۹۸۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به علت شوری آب؛
کشاورزی خرمشهر ۱۴۶ میلیارد ریال خسارت دید
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، میزان خسارت وارده به کشاورزی خرمشهر در بخش های زراعت و دامپروری را ۱۴۶ میلیارد ریال اعلام و از تامین نشدن این اعتبار تاکنون خبر داد.

محمد مطرودی با اشاره به خسارت ۱۴۶ میلیاردی بخش کشاورزی خرمشهر بر اثر شور شدن آب رودخانه کارون اظهار کرد: کاهش نزولات جوی، افزایش دما و تنش شوری اخیر آب کارون به بخش های زراعت؛ باغداری و دامپروری خساراتی را وارد کرده است که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت این خسارت هنوز تامین نشده است.

وی با بیان اینکه شوری بی سابقه آب کارون که ای سی آن به ۱۶ هزار میکروموس هم رسید، باعث نابودی کشت هایی همچون سبزیجات، یونجه زارها و پاجوش های نخل در خرمشهر شد، افزود: ۱۹۰هکتار سبزی کاری، ۱۴۰ هکتار یونجه زار به ترتیب به ارزش ۵۰ و ۲۰ میلیارد ریال در پی بحران شوری آب خسارت دیدند.

طبق گفته مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، توقف رشد نخیلات، ریزش بخشی از محصول و کاهش کیفیت محصول باقی مانده از جمله خسارت وارد به نخلستان های خرمشهر در پی بروز این مشکلات بوده است.

مطرودی از کاهش ۳۰ درصدی محصول خرما خرمشهر در سال زراعی جاری به همین دلیل خبر داد و گفت: امسال ۳۰ درصد محصول خرما به ارزش دو هزار و ۵۰۰ با شور شدن آب خسارت دید که ارزش ریالی آن ۶۲ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت زمانی چهار هزار و ۵۰۰ پاجوش نخل «برحی» به ارزش ریالی هفت و نیم میلیارد ریال و هفت هزار و ۵۰۰ پاجوش «استعمران» به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم خسارت دید.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، همچنین میزان خسارت وارد شده به بخش دام و طیور با محاسبه میزان تلفات در این بخش را هم معادل پنج میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با اشاره به تداوم شوری آب از بهبود وضعیت در پی احداث بندهای خاکی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بند خاکی مارد احداث شده و قرار است بندی دیگر در بهمنشیر نیز احداث شود، بحث شوری آب تا حدود زیادی کنترل می شود.

مطرودی در ادامه با یادآور شدن اینکه ادامه فعالیت های زراعی و باغی با توجه به شرایط موجود ممکن نیست و کشاورزان خرمشهری در تامین معیشت دچار مشکل شده اند که می تواند مشکلات اجتماعی و انتقادی در شهرستان را در پی داشته باشد خواستار توجه ویژه و تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع مشکلات کشاورزان شد.

تامین اعتبار فوری برای تامین هزینه های روزانه معیشت کشاورزان، تامین اعتبار لازم برای کشت و احیای مجدد و همچنین اعمال بخشودگی ها از جمله بخشودگی حق آبه کشت های تابستانه سال جاری و خرید تضمینی محصول خرمای کشاورزان خرمشهری با توجه به کاهش کیفیت این محصولات در پی بروز مشکلات آبی در مدت اخیر از جمله راهکارهای پیشنهادی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر برای کاهش این مشکلات بود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار