تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۷۰۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار خرمشهر:
حضور عراقی‌ها برای بازار منطقه یک فرصت است
فرماندار خرمشهر گفت: حضور عراقی‌ها برای بازار شهرهای آبادان و خرمشهر و استان یک فرصت است.

ولی‌اله حیاتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوعی به نام کمبود اجناس در خرمشهر نداریم و گوشت قرمز و سایر اقلام خوراکی به وفور در شهرستان یافت می شود.

وی با عنوان این موضوع که گرانی موجود، متاثر از دو مسئله است، ادامه داد: بُعد مسافت و هزینه بالای ترانسفر و حمل و نقل ما نسبت به سایر نقاط کشور و گرانی متأثر از شرایط مرکزی که در کشور حادث شده است عمده‌ترین دلایل گرانی برخی کالاها در این منطقه است.

فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر، با بیان اینکه وجود عراقی‌ها برای بازار آبادان و خرمشهر و حتی برای استان یک فرصت است، تصریح کرد: باید از حضور شهروندان عراقی به‌عنوان فرصت استفاده کرد، همانظور که در گذشته بازار عراق در دست ما بود ولی در مدتی اندک از دست ما خارج شد.

حیاتی با اشاره به این موضوع که روند توسعه اقتصادی ما روند علمی و کارشناسی نیست، افزود: ما به دنبال فروش هستیم و متأسفانه توجهی به افزایش کیفیت و بهبود وضعیت بسته بندی وجود ندارد.

این مقام مسئول در شهرستان خرمشهر بیان کرد: در ورود به اقتصاد عراق، ترکیه و عربستان از لحاظ اقتصادی از ما بالاتر هستند و  باید سیکلی را ایجاد کنیم تا اشخاصی که وارد کشور می‌شوند با استفاده از محصولات بسته‌بندی شده، با کیفیت بالا در منطقه مواجه شوند.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: اگر قرار است بازار مرزی برای عراق در مرز شلمچه احداث کنیم، باید دقیق و حساب شده باشد و اگر قرار است  بازاری احداث شود با تبعات آن نیز بررسی شود، این بازار باید برآیند همه اصناف آبادان و خرمشهر باشد و در خصوص امکان پذیر بودن آن باید پیوست‌های اجتماعی این بازار باید برسی و کارشناسی  شود.

حیاتی عنوان کرد: نظارت باید دقیق و منطقه آزاد اروند باید بازار را پشتیبانی کند، این گرانی نباید در حد غیرطبیعی و خارج از عرف باشد و باعث ایجاد چالش و توقف چرخه تولید نشود.

وی یادآور شد: پیش از ورود عراقی‌ها مصرف مرغ در خرمشهر دو و نیم تن بوده که با حضور اتباع این کشور در منطقه، این مقدار به شش تن رسیده و ما توان آن را داریم که نیاز 15 تن مرغ  را نیز تامین کنیم.

نماینده عالی دولت در خرمشهر با بیان این موضوع که در واقع ورود توریسم عراقی باعث ایجاد نشاط در بازار شده  معاملات کسبه رونق گرفته و عراقی‌ها برایشان خرید از اینجا مرغوم به صرفه است، تصریح کرد: به طور مثال مرغ کشتار روز برای عراقی‌ها در خرمشهر به  قیمت هزار و 600 دینار می‌رسد در صورتی که در عراق قیمت آن به دو هزار و 500 دینار می‌رسد، همچنین گوشت کشتار روز در خرمشهر هشت هزار و سیصد و هشتاد و سه هزار دینار ولی در بصره عراق به 13 هزار دینار می رسد.

حیاتی در پایان با بیان اینکه حضور توریسم به عنوان نخستین تجربه ما به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در تجربه اول باید آزمون و خطا بررسی شده ولی باعث از بین رفتن صورت مسئله نشود، می‌توان با سیاست‌گذاری اقتصادی از ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند در سطح ملی ارز آوری داشته باشیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار