تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۷۰۰۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایان پرداخت دلارهای دولتی به مسافران از امروز
اگرچه تا روز گذشته تکلیف پرداخت ارز مسافری به نرخ۴۲۰۰تومانی به متقاضیان سفرهای خارجی مشخص نبود اما بادستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی،سقف فروش ارزبه مسافران در صرافی‌ها ۵۰۰۰یورو تعیین شده است.

ارز مسافری را شاید بتوان یکی از بخش‌های غیرمنطقی بسته قبلی سیاست‌های ارزی دولت دانست، اما اکنون با ابلاغ دستورالعمل جدید، شرایطی فراهم شده است که دیگر ارزهای دولتی به مسافران پرداخت نشود و در مقابل، تأمین نیازهای آنها به نرخ بازار آزاد صورت گیرد.

اگرچه هنوز هم این نرخ در معاملات رسمی صرافی‌ها قیمت اصلی خود را پیدا نکرده و همچنان با نرخ دلالی ممکن است معامله شود اما به هرحال دولت تصمیم گرفته تا پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی به سفر را متوقف کند تا پیش از این هر مسافر آن هم برای یک بار در سال می‌توانست ۵۰۰ یورو برای سفرهای نزدیک و ۱۰۰۰ یورو برای سفرهای دور به نرخ دولتی دریافت نماید که همین امر برخی سفرهای صوری و غیرضرور را از سوی مردم رقم می‌زد بلکه بتواند با مابه‌التفاوت تقریباً معادل هزینه سفر خود، از وجود اختلاف نرخ ارز دولتی و دلالی سود ببرند.

اما اکنون بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی مقرر شده تا سقف پرداخت ارز مسافری به نرخ بازار ثانویه ۵۰۰۰ یورو بوده و هر فردی برای خریدهای جزئی خود سالانه تا سقف ۱۰ هزار یورو از صرافی‌ها خرید کند.

یکی از فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها از امروز به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهند کرد و مسافران هم می‌توانند با ارائه اسناد مثبته که از سوی بانک مرکزی تعیین شده، ۵۰۰۰ یورو ارز مسافری بگیرند.

وی افزود: هماهنگی‌هایی برای نحوه بهبود عملکرد صرافی‌ها میان بانک مرکزی و صرافان صورت گرفته تا بتوان شرایط را برای دسترسی مردم به ارز مورد نیازشان فراهم نمود.

به گزارش خبرنگار مهر، حال باید منتظر ماند و دید که امروز نحوه عملکرد صرافی‌ها بعد از گذشت ماهها چطور خواهد بود. روز گذشته بانک مرکزی دستورالعمل نحوه کار صرافی‌ها را ابلاغ کرد که بر این اساس، صرافی‌ها می‌توانند خدمات خود را در چارچوب آن ارائه دهند.

اگرچه قرار بود صبح روز گذشته صرافی‌ها رسماً کار خود را آغاز کنند اما به دلیل نبود همین دستورالعمل تا نیمروز معامله‌ای در بازار صورت نگرفت. این در حالی است که برخی خبرها از معاملات حاشیه‌ای خبر از ریزش نرخ ارز و رسیدن به کانال ۸۰۰۰ تومانی هم داشت ولی نرخی بر روی تابلوی صرافی‌ها ننشست.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار