تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۷۰۰۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بخشی از آتش سوزی هورالعظیم عمدی است
رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بخشی از آتش سوزی های هورالعظیم عمدی است، گفت: نمی توانیم از ترکیه به دلیل سدسازی بر روی دجله و فرات شکایت کنیم.

ابوالفضل حسن بیکی در خصوص موضوع امنیتی بودن آتش سوزی های تالاب هورالعظیم و کمبود آب در منطقه، گفت: متاسفانه ترکیه سد های خیلی زیادی در سرشاخه های دجله و فرات احداث کرده و این عامل باعث کم شدن خروجی آب از این کشور شده. با مسائلی که داعش در کشورهای عراق و سوریه به وجود آورده، مشکلات دوچندان شده و آب مورد نیاز هور العظیم، هورالهویزه و هورالحمار تامین نمی شود و بخش اعظمی از این منطقه خشک شده است.

نمایده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته این آتش سوزی ها در گذشته هم وجود داشته است؛ یعنی نی ها در فصل گرم سال خشک می شوند و آتش می گیرند و مجدداً در سال بعد می رویند یا این که در گذشته این نی ها توسط مردم جمع می شد و در موارد متعدد مورد استفاده قرار می گرفت.

 وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به نا امنی منطقه مردم کمتر برای جمع کردن نی ها به منطقه می روند و باقی ماندن انبوه نی ها، باعث آتش سوزی شده است. وقتی آتش سوزی شدت می گیرد، به علت این که باد غالب از طرف شرق به غرب است، دود ناشی از آن، شهر های خوزستان ایران را فرا می گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در قسمت هایی از این منطقه مانند فرودگاه های عراق هنوز آمریکایی ها و انگلیسی ها و همچنین شرکت های خارجی که برای حفر چاه نفت در منطقه هستند، حضور دارند و در گیری هم بین مردم و این شرکت ها در جریان است چرا که مشاهده می کنند ثروتشان از طرف این شرکت ها بلعید می شود اما خودشان از کمترین امکانات برخوردار نیستند.

وی با بیان این که طبق پی گیری های ما بخشی از آتش سوزی های تالاب هورالعظیم عمدی است، گفت: یک عده ای در پی سوزاندن این نی ها هستند تا زمین ها را برای کشاورزی آماده کند. در بعضی مناطق هم گروه هایی که با هم درگیری دارند، نی ها را آتش می زنند تا به دولت مرکزی فشار بیاورند.

حسن بیکی در مورد این که چرا ایران به ترکیه در مورد سد سازی های غیر مجاز بر روی دجله و فرات اعتراضی نمی کند، گفت: هیچ یک از رودهایی که ترکیه بر روی آن ها سد احداث کرده به ایران منتهی نمی شود، لذا اعتراض جمهوری اسلامی به ترکیه از منظر قانونی جایگاهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت عراق و دولت سوریه باید به این رویه اعتراض داشته باشند اگر یکی از این رودها به ایران منتهی می شد مطمئن باشید که ما به این کشور اعتراض می کردیم. همان طور که به کشور افغانستان در مورد بستن حق آبه هیرمند به سازمان ملل و دادگاه لاحه شکایت کردیم

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در مورد رودخانه دجله و فرات کشور عراق باید از ترکیه شکایت کند. موردی که جمهوری اسلامی می تواند پیگیری کند این است که به دولت عراق فشار بیاورد که هر چه سریع تر آتش سوزی ها را اطفاء کند که این کار را جمهوری اسلامی انجام می دهد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
ولک ای دیگه تیر خلاصی زد به همه

یعنی هیچی دیگه

یعنی بازم آتیش میگیره وکار ی خم نمیتونیم کنه

اره؟؟؟؟
ناشناس
|
GREECE
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
این حرفها چیه شما نمیخواهید شکایت کنید از ترکیه
:
:
:
آخرین اخبار