تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۷۰۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازار غیر‌قانونی فروش گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش در اهواز+تصاویر‌
پرندگان مهاجر در فصول مختلف به زیستگاه‌های گوناگون خوزستان پناه می‌آورند در این میان بازار غیر قانونی فروش گونه‌های حمایت شده و در معرض انقراض حیات وحش در اهواز نیز داغ می‌شود.

استان پهناور خوزستان به دلیل داشتن زیستگاه‌های خاص، دارای تنوع بسیار بالایی از انواع پرندگان بومی و مهاجر است. پرندگان مهاجر در فصول مختلف به زیستگاه‌های گوناگون خوزستان پناه می‌آورند، برخی در زمستان و برای زمستان گذرانی و برخی دیگر در فصل بهار و تابستان جهت زادآوری به زیستگاه‌های استان کوچ می‌کنند.

رضا نیک فلک یکی از فعالان محیط زیست در این زمینه می‌گوید: جمعه بازار فروش پرندگان در شهر اهواز به مکانی برای خرید و فروش غیرقانونی انواع گونه‌های پرندگان وحشی اعم از گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض تبدیل شده است. 

وی می‌افزاید: این بازار در مرکز شهر اهواز و در کنار پل غدیر و در روزهای جمعه دایر می‌شود و متاسفانه انواع گونه‌های پرندگان وحشی در روز روشن و به راحتی در این بازار به فروش می‌رسند.

این فعال محیط زیست بیان می‌کند: متاسفانه این روزها شاهد فروش انواع جوجه‌های پرندگان وحشی که برخی از آن‌ها جز گونه‌های مهم و حمایت شده‌اند، هستیم. نه تنها جوجه‌ها بلکه پرندگان بالغ نیز صید شده و برای فروش به این بازار آورده می‌شوند.

بازار غیر‌قانونی فروش گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش در اهواز+تصاویر‌

وی درباره دلیل این اقدام توضیح می‌دهد: به دلیل اینکه فروش غیر قانونی پرندگان وحشی در استان خوزستان به راحتی انجام می‌شود؛ از سایر استان‌ها نیز پرندگان صید شده و راهی بازارهای شهرهای استان خوزستان می‌شود تخلفات حتی در پرنده فروشی‌های سطح شهر نیز کاملا مشخص هست.

نیک فلک با اشاره به وظیفه برخورد با متخلفان تصریح می‌کند: وظیفه برخورد با متخلفان، حمایت و حفاظت از حیات وحش بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان است اما این بازار نه تنها حیات وحش بلکه به دلیل وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان سلامت عمومی مردم را نیز تهدید می‌کند به همین دلیل ورود ارگان‌های دیگر مانند شهرداری، سازمان دامپزشکی و بهداشت برای جمع آوری این بازار از سطح شهر و برخورد با متخلفان ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: لازم به ذکر است که استان خوزستان با دارا بودن بیش از 350 گونه پرنده مهاجر و بومی یکی از متنوع ترین استان‌های کشور در زمینه تنوع پرندگان است؛ 57 گونه مهم و 33 گونه کمیاب از پرندگان ایران بخشی از دوران زندگی خود را در زیستگاه‌های استان خوزستان می‌گذرانند که خود این امر اهمیت حفاظت از این سرمایه‌های ملی را دوچندان می‌کند.

بازار غیر‌قانونی فروش گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش در اهواز+تصاویر‌

این فعال محیط زیست می‌گوید: امروز وضعیت زیستگاه‌های طبیعی استان خوزستان به علت کمبود شدید آورد رودخانه‌ها و توسعه بی حد و مرز انسانی در بدترین شرایط ممکن برای حیات وحش قرار گرفته، اگر همین اندک موجودات باقی مانده را نیز با شکار و اسارت نابود کنیم ؛ میراث طبیعت و حیات خویش را نابود کرده‌ایم؛ در این شرایط نابسامان زیستگاه‌ها در خوزستان، وظیفه سازمان محیط زیست و همه سازمان‌های نظارتی و قضایی و امنیتی و همه مردم برای حفظ گونه‌های حیات وحش بیش از پیش احساس می‌شود.

انتظار می‌رود مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان برخورد جدی و بازدارنده با متخلفات را در دستور کار خود قرار داده و در راه حفاظت از تنوع زیستی این استان بی نظیر تلاش بیشتری کند.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
AUSTRALIA
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
1
4
ای خاک بر سر این افراد سودجو که به جای فکر کردن برای یافتن روش پول در آوردن، زورشون به چند پرنده بی پناه میرسه
:
:
:
آخرین اخبار