تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۷۰۱۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعاون روستایی برای خرید خرمای خوزستان اعلام آمادگی کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سازمان تعاون روستایی برای خرید محصول خرمای استان به قیمت توافقی اعلام آمادگی کرده است.

کیخسرو چنگلوایی یکشنبه اظهار داشت: تا کنون قرارداد خرید 2 هزار تن محصول از نخلستان های شادگان منعقد شده است.

وی افزود: پیش از این نیز سازمان تعاون روستایی برای خرید خرمای استان آماده بوده اما به دلیل بالاتر بودن نرخ پیشنهادی صادرکنندگان، نخلداران محصول خود را به آنها می فروختند.

چنگلوایی همچنین با اشاره به برگزاری ستاد خشکسالی استان برای حل مشکل آب نخیلات، گفت: بر این اساس مقرر شد از دیشب رهاسازی آب از سدهای دز و گتوند در مجموع به میزان 650 مترمکعب بر ثانیه انجام شود.

وی اضافه کرد: از سد مارون نیز 35 مترمکعب بر ثانیه با هدف تامین آب نخیلات این حوزه شامل بهبهان، ماهشهر، رامشیر و شادگان می شود.

مدیرعامل اتحادیه نخلداران همچنین در این باره گفت: در صورت متناسب بودن نرخ پیشنهادی، نخلداران راغب هستند که محصول خود را به سازمان تعاون روستایی بفروشند.

جاسم حزباوی افزود: امسال با توجه به گرمای هوا، محصول خرما زودتر قابل برداشت است این در حالیست که جلسات هماهنگی خرید محصول خرما هنوز به نتیجه نرسیده و نخلداران هنوز بلاتکلیف هستند.

وی اضافه کرد: پارسال محصول خرما به نرخ 2 هزار و 100 تومان به صادرکنندگان فروخته شد، این در حالیست که بر اساس برآوردها بدون احتساب سود، هر کیلوگرم سه هزار و 300 تومان هزینه برای کشاورز داشته است.

حزباوی همچنین گفت: امسال از اهواز تا دارخوین در شرق و غرب کارون، محصول خرما خوب و درجه یک است اما از دارخوین به پایین دست (آبادان و خرمشهر) به خاطر شور شدن آب کارون محصول خوبی نداریم.

وی ادامه داد: خرمای تولیدی شهرستان های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، شادگان، خرمشهر و آبادان برای صادرات مناسب است و سایر شهرستان ها مصرف داخلی دارد.

خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد. 

سهم این استان تولید حدود 200 هزار تن خرما است. هم اکنون 43 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت نخیلات است که بیش از 32 هزار هکتار آن بارور است. محصول خرمای آبادان، خرمشهر و شادگان امسال به دلیل کاهش شدید و شوری آب کارون به دلیل پیشروی آب دریا خسارت جدی دیده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار