تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۷۰۲۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهم ایران در خشکی هور چه قدر است؟
سهم ایران در خشکی هور چه قدر است؟نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس، با بیان اینکه تنها راه مقابله با آتش سوزی و ریزگردها رها سازی آب در هورالعظیم است، گفت: ایران و ترکیه مشترکاً در خشک شدن هورالعظیم سهیم هستند.

علی ساری در خصوص دلایل خشکی و آتش سوزی تالاب هورالعظیم، گفت: اول این که بنده همین الان حاضرم با هر کسی که مدعی عمدی بودن آتش سوزی هورالعظیم است مناظره کنم، نی خشک شده را در همین هوای تهران اگر زیر نور خورشید قرار دهیم، آتش می گیرد. بنابراین آتش سوزی هور به هیچ وجه عمدی نیست. اما این که  تنها راه مهار آتش رها سازی آب است، درست بوده و غیر از این راه دیگری وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما دلیل این خشکی در هورالعظیم  این است که حق آب منطقه قطع شده است. در حوزه بالا دست کرخه آب به تالاب هورالعظیم بخش ایران می ریزد و از بالا دست کارون آب به قسمت تالاب شادگان و فلات مرکزی ایران انتقال داده شده است. اما در عین حال قسمت اعظم  تالاب شادگان نیز خشک است. بنابراین یکی از دلایل خشک شدن نی های تالاب هورالعظیم و آتش گرفتن آن ها مربوط به داخل ایران است.

آب انتقالی از کارون کفاف 200 میلیون نفر را می دهد

وی ادامه داد: اما در قسمت عراق همان طور که می دانید ترکیه بر روی دجله و فرات سد های بزرگی احداث کرده و آب را تقریباً بر روی عراق بسته است. درعراق دولت مقتدری وجود ندارد تا در مقابل ترکیه بایستد ایران هم اگر به ترکیه اعتراض کند، ترکیه می گوید شما هم رود کرخه را بسته اید.

این نماینده مردم اهواز تاکید کرد: از طرف دیگر میزان انتقال آب از کارون به مناطق مرکزی ایران بسیار بیشتر از آب شرب مورد نیاز مردم است. من به جرات می گویم این آبی که منتقل می شود کفاف 200 میلیون نفر را می دهد، مازاد این آب در کشاورزی و صنعت استفاده می شود.

وی اضافه کرد: اما با تمام این اوصاف به نظر بنده تنها راه حل، شیرین کردن تدریجی آب های آزاد دریاها و انتقال به  مناطق مرکزی ایران برای استفاده شرب و رها سازی آب رودخانه ها به هورالعظیم و شادگان است.

ساری با اشاره به این که در حال حاضر از رودخانه کرخه آب کمی به قسمت ایرانی هورالعظیم می ریزد، گفت: اما ما چون بعد از جنگ هور را شکافتیم و در مرز با عراق جاده کشیدیم، در حقیقت ارتباط قسمت ایرانی و عراقی را قطع و آب را محصور کردیم. به همین دلیل اقدامات ترکیه در قسمت عراق نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران به دلیل این که قطع حق آبه تالاب نمود زیادی پیدا نکرده، آمده اند بخش های عمیق و غیر عمیق تالاب را از هم جدا کرده اند و آب بخش های عمیق را با دریچه به قسمت های دیگر منتقل می کنند تا وقتی که از بالا عکس و فیلمبرداری می شود به نظر برسد که هور آب دارد اما در واقع عمق این آب از بین رفته و حجم آب بسیار کم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر برای کنترل آتش سوزی و گردوغبار، تنها راه رهاسازی آب در بخش عراق است که قسمتی از این آب باید توسط عراق و بخشی نیز باید توسط ایران رها سازی شود. کشور عراق که درحال حاضر اختیار آب دجله و فرات را ندارد و قادر به رها سازی نیست اما در داخل ما باید از این سیاست غلط انتقال آب دست برداریم و آب را به سمت تالاب ها رها سازی کنیم این اقدام باعث می شود در مذاکرات با ترکیه دست بالا را داشته باشیم و آن ها بهانه ای برای قطع آب منطقه نداشته باشند.

ایران، افغانستان و ترکیه برسرسیاست های آبی به توافق برسند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز داشت: در حال حاضر و در شرایط فعلی اولین اقدام، دیپلماسی فعال آب است. وزارت خارجه باید برای تضمین آینده آبی کشور با افغانستان و ترکیه مذاکرات نتیجه بخشی داشته باشد. به نظر من در حال حاضر سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان یک سیاست مشترک را در کنترل آب در پیش گرفته اند و هر کدام دیگری را متهم به بستن بالادست می کنند. به نظر باید این سه کشور با هم به مذاکره بنشینند و بر سر تغییر سیاست آبی به نتیجه برسند. ما تا زمانی که خودمان یک اقدامی را انجام می دهیم نمی توانیم از دیگران توقع داشته باشیم که شکل دیگری عمل کنند.
:
:
:
آخرین اخبار