تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۷۰۲۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال آب خوزستان به اسم شرب به کام صنایع
هشدار رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر بالا بودن فعالیت صنایع آبر در استان اصفهان نشان می‌دهد که طرح‌های انتقال آب کارون باهدف تأمین آب شرب مردم در استان‌های اصفهان و فلات مرکزی نبوده است.

"اصفهان آبی برای خوردن و شرب ندارد، اما صنایعی در اصفهان مشغول فعالیت هستند که میزان مصرف آب آن‌ها بسیار بالا است" این‌ها بخشی از صحبت‌های عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها است.

انتقال آب خوزستان برخلاف مصوبه شورای عالی آب

 بر اساس همین گزارش، هشدار رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر بالا بودن فعالیت صنایع آب‌بر در استان اصفهان نشان می‌دهد که طرح‌های انتقال آب کارون با هدف تأمین آب شرب مردم در استان‌های اصفهان و فلات مرکزی نبوده بلکه جهت تأمین آب صنایع در اصفهان، باغات در کرمان و نیروگاه‌ها و شرکت‌های فولاد در استان‌های یزد و اصفهان منتقل شده است.

این در حالی است که انتقال آب کارون برخلاف ادعای دولتمردان مبنی بر انتقال آب شرب، روزبه‌روز سبب تشدید بحران ریزگردها در جنوب غرب کشور و واردکردن خسارات زیان‌بار به حوزه محیط‌‌زیست و اقتصاد خوزستان شده است؛ در مقابل هیچ‌گونه خبری مبنی بر تعطیلی کشاورزی و یا آسیب دیدن صنایع در استان‌های دریافت‌کننده آب کارون مخابره نمی‌شود و مراکز مهم تصمیم‌گیری همچنان از بلامانع بودن اجرای مجدد طرح‌های انتقال آب در شرایط کنونی صحبت می‌کنند.

مصوبات شورای عالی آب

اسفندیار امینی دبیر صنف کشاورزان استان اصفهان در اوایل مردادماه امسال گفته بود: با برنامه‌ریزی و تصمیم‌هایی که گرفتیم قرار بر این شد مصوبات سه جلسه دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای عالی آب را اجرایی کنیم که تشکیل شورای هماهنگی برای اجرای مصوبات، مدیریت واحد در حوضه رودخانه زاینده‌رود، احداث تونل سوم کوهرنگ و بهشت‌آباد، بازگرداندن آب‌های فروخته‌شده توسط دولت و تشکیل صندوق پرداخت خسارت ازجمله مصوبات این سه جلسه است که برای کاهش مشکلات آبی در حال اجرای آن‌ها هستیم.

قطعاً مدیریت واحد در حوزه زاینده‌رود، احداث سد کوهرنگ و بهشت‌آباد با برنامه‌ریزی بر روی آب کارون انجام می‌شود و دولت با این تصمیمات خود عامل ایجاد بحران در مدیریت آب‌حوزه‌های مختلف است.

اعطای مجوز ده‌ها نیروگاه حرارتی

 رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه هیچ‌کاری تاکنون جهت حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده نکرده‌ایم، معتقد است: صنایع آب‌بر باید به سمت سواحل بروند و چنانچه بخواهیم استانداردهای بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست را رعایت کنیم باید 80 درصد از صنایع کشور از قبیل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع تولید مواد غذایی تعطیل شوند.

این در حالی است که طبق اعلام سایت ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق) مجوز احداث ده‌ها نیروگاه حرارتی  نه در کنار سواحل بلکه در مراکز استان‌ها داده شد.

به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو در حال حاضر چیزی حدود ۱۲۸ میلیون مترمکعب آب شیرین صرف خنک کردن برج‌های نیروگاه‌های حرارتی می‌شود که با دادن مجوزهای جدید احداث نیروگاه حرارتی قطعاً به حجم بیشتری از آب برای خنک کردن برج‌ نیروگاه‌ها داریم.

عیسی کلانتری در حالی از حذف پالایشگاه‌‌ها به دلیل آبر بودن آنها  صحبت می‌کند که بیش از یک سوم بودجه سالیانه دولت به نفت وابسته است، و بخش زیادی از درآمد نفتی کشور به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و تمام برنامه‌‌ریزی دولت در تنظیم بودجه بر روی منابع انرژی متمرکز است تا صنایع و صادرات غیرنفتی.

علاوه بر این شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی است که 28 سال قبل کلانتری وزیر جهاد کشاورزی وقت با تأیید و ثبت آن، بیشترین نقش را در ایجاد بحران زیست‌محیطی خوزستان و کاهش بیش از 6 میلیارد متر مکعب از ذخایر آبی استان  داشته است.

 احمدعلی کیخا عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش جهانی تنوع زیستی در خردادماه امسال، گفت: در دولت یازدهم مأموریت یافتم گزارشی از وضعیت محیط‌زیست را ارائه کنم؛ طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ ما در مدیریت اکوسیستم‌های آبی شامل تالاب‌ها و رودخانه‌ها بین ۲۳۲ کشور رتبه ۲۳۱ را آورده بودیم؛ برفرض هم که شاخص‌ها درست نباشد ما را به رتبه یکم تا پنجم نمی‌آورد و معلوم بود که اوضاع خوب نیست.

وی می‌افزاید: رئیس‌جمهور از من پرسید که یعنی چه و چرا این وضعیت راداریم، من عرض کردم شما خوزستان را ملاحظه بفرمایید، درباره میزان منابع آبی آن اظهارات مختلفی می‌شود، حداقل ۲۰ میلیارد مترمکعب تا ۳۰ میلیارد مترمکعب آورد آب آن اعلام می‌شود، اما آنجا هم مشکل آب‌داریم، آب شرب، صنعت و کشاورزی همه مشکل‌دارند.

یکی از نکات جالب در اظهارات مدیران حوزه محیط‌زیست، آب و کشاورزی کشور  این است که مدیران این حوزه‌ها زمانی که با مردم صحبت می‌کنند وانمود می‌کنند که خود نیز از این شرایط شاکی هستند اما این در حالی است که با دادن ده‌ها مجوز صنعتی، بیشترین نقش را در بحران کم‌آبی و آلودگی‌های زیست‌محیطی دارند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار