تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملیات اطفای حریق در هورالعظیم متوقف شد
با وجود ادامه دودگرفتگی شهرها و روستاهای خوزستان، عملیات اطفای حریق در تالاب هورالعظیم متوقف شده است.

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان سه شنبه از توقف عملیات اطفای حریق در تالاب هورالعظیم طی یک هفته گذشته متوقف شده است.

سیدعادل مولا با بیان اینکه یک میلیون لیتر برای خاموش کردن آتش سوزی هورالعظیم استفاده شده، اظهار داشت: عملیات اطفای حریق به وسیله بالگردها و هواپیمای آتش نشان نتوانسته موثر باشد، به همین علت تصمیم گرفته شده که این عملیات متوقف شود.

وی تنها راهکار خاموش شدن این آتش سوزی یک ماهه را رهاسازی آب در هورالعظیم عنوان کرد و افزود: رودخانه های کرخه در ایران و دجله در عراق منابع تغذیه کننده هورالعظیم هستند و دستگاه های دیپلماسی باید نحوه رهاسازی آب را پیگیری کنند.

مولا اضافه کرد: وسعت آتش سوزی در هورالعظیم به حدود 28 هزار هکتار رسیده است.

از شب گذشته دود غلیظی آسمان اهواز را فراگرفته است.

خودسوزی هورالعظیم در خاک عراق از 13 تیر ماه آغاز شده است. مرحله نخست عملیات اطفای حریق نیز از 29 تیر تا سوم مرداد با استفاده از بالگرد و هواپیمای آبپاش انجام و با اعلام خبر مهار آتش توسط روابط عمومی سپاه و مدیرکل مدیریت بحران استانداری متوقف شد.

با مشتعل شدن دوباره هورالعظیم عملیات اطفا توسط بالگردهای آبپاش از 11 مرداد از سرگرفته شد و 15 مرداد، یک روز بعد از سفر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اهواز، متوقف شد. 

کلانتری بعد از بازدید هوایی از هورالعظیم اعلام کرده بود که بالگردهای آبپاش توان مهار آتش سوزی هورالعظیم را ندارند و عراق باید در این زمینه همکاری کند.

در یک هفته اخیر اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرده بود پاسخگویی درباره وضعیت اطفای حریق توسط مدیرکل مدیریت بحران استانداری انجام می شود و مدیریت بحران نیز حاضر به توضیح در این باره نشده بود. 

هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است. در ایران نیز حدود 2 هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.

وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان را درگیر کرده است. بنا بر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این حریق 150 نفر را راهی مراکز درمانی کرده است.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
1
چرا آب رو از عزیزان اصفهانی و شهرهای بالا دریغ کنن؟؟؟ ما خوزستانیها تا لحظه آخر تا میتونیم خودمون و خانواده هامون دود میخوریم تا مردم عزیز شهرهای بالا هیچ آسیبی نبینن.زنده باد وطنم.
:
:
:
آخرین اخبار