تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۱۷۰۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نشست مشترك بررسی مسائل اب و فاضلاب اهواز برگزار شد
 

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا اهواز، نشست دکتر ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر خنفری فرماندار و الهایی شهردار شهر کارون با   مدیرعامل و جمعي از مديران شرکت آبفا اهواز در محل دفتر مدیرعامل این شرکت  برگزار گردید.

 در این نشست مدیرعامل آبفا اهواز به تشریح خدمات شركت ابفا در حوزه توزيع  و پايدار نمودن اب  و نیز اجراي پروژه های  متعدد آب و فاضلاب  از منابع اعتباري متعدد پرداخت.

فردوس کریمی گفت:شركت  آبفا اهواز ۷۰۰ هزار مترمکعب آب را در شبانه روز برای شهر اهوازوشهرهای تابعه (حمیدیه ،باوی/ویس وشیبان  ملاثاني ، كارون و شيرين شهر، شهررامين )  تصفیه و توزيع  مي كند و تامين آب از طریق سه منبع کارون ، اب حیات و طرح آبرسانی غدیر انجام می شود .  بدينصورت كه ۱۰ درصد از آب حیات ، ۶۵ درصد طرح ابرساني غدیر و مابقی از کارون تامین می گردد یعنی حدود ۷۵ درصد آب مصرفي در اهواز و شهرهاي تابعه  آبی كاملا با کیفیت مطلوب توزيع ميشود ٢٥درصد برداشتي از كارون هم در فرايند تصفيه كاملا مطمئن و دقيق توزيع ميشود.

 کریمی افزود: این ميزان درصد تامين  در شرایط عادي و نرمال در برنامه هاي شركت ابفا اهواز قرار گرفته مگر اينكه يكي از منابع تامين آب دچار مشكل شود كه گاها با توجه شرایط خشکسالی و مدیریت رودخانه و سدهاي بالا دست  ، دبی کارون نوسان پيدا ميكند يا مشكلاتي در انتقال آب از طرح غدير ايجاد شود كه ناگزير باشيم شرايط را مديريت كنيم. 

 وی تصریح نمود: از آغاز سال  ٩٦ حدود  ۱/۵ الی ۱/۸ متر مکعب برثانيه آب از طرح غدیر دریافت می کردیم اما خارا شكر امروزه  ۵/۲ مترمکعب آب دریافت می کنیم ( حدود۴۵۰۰۰۰مترمكعب در شبانه روز که اين ميزان اب كيفي جایگزین آب کارون شده است .كه به لحاظ كيفي شرايط اب اهواز را كاملا بهبود بخشيده 

 مدیرعامل آبفا اهواز با اشاره به اینکه سه منبع دیگر به تامین آب اهواز اضافه کرده ایم ، گفت: ۱۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ مترمکعب توان تولید روزانه را برای مناطق عین دو،پردیس و ملاشیه ارتقا دادیم  که این امربا اتصال خط ۵۰۰ میلیمتری  از تصفیه خانه گروه ملی به شبکه آب شرب مناطق جنوب غرب گلستان و ملاشیه  محقق شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به وسعت و طول شبکه در مناطق انتهای شبکه این مناطق، شاهد افت فشار بودیم که به حمداالله با این پروژه، مرتفع گردید . همچنین با احداث یک ایستگاه پمپاژآب در محل تصفیه خانه شماره یک و اجرای خطی به طول ۷/۵ کیلومتر از جاده ساحلی جنب علی بن مهزیار و تقاطع ۳۰ متری و ۲۴ متری به مخازنی که سال ها آب دار نبودند ( در حال حاضر آبگیری شده اند ) توانستیم ۲۵۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز برداشت آب از مخازن داشته و ۲۵۰۰۰ مترمکعب دیگر را نیز با افزایش فیلتراسیون اعمال خواهیم کرد .خوشبختانه در  دوماه گذشته مناطق شرقی اهواز از جمله سپیدار،باهنر،پادادشهر و بخشی از شهرستان کارون با افزایش این میزان آب ، شاهد رفع افت فشار در بسیاری نقاط بودند.

کریمی تاکید کرد: در بحث آبرسانی با تحقق این پروژه ها مشکلات تا حد بسیاری بر طرف شد و مابقی نقاطی که گاها دچار افت فشار هستند با اجرای پروژه های توسعه و اصلاح شبکه فرسوده به شرایط مطلوب پایداری می رسند.

وی گفت: درسال گذشته با اخذ مجوز از وزیرمحترم صنایع ،اجازه برداشت آب را از تاسیسات آبگیر صنایع فولاد  کسب نمودیم که دکتر شریعتی استاندار تلاشگرخوزستان نیز در این راستا همت بسیاری گمارد .

مدیرعامل آبفا اهواز  گفت: بر این اساس ، اجرای خط ۷۰۰میلیمتری  انتقال آب خام از تصفیه خانه صنایع فولاد به تصفیه خانه شهرستان کارون که هم اکنون درحال تست نهایی است ، پایداری آبرسانی شهرستان کارون را با افزایش ۷۰ هزار متر مکعب اب در شبانه روز محقق می سازد .در حال حاضر شهرستان کارون روزانه ۶۰۰۰۰ مترمکعب آب از تصفیه خانه کارون می گیرد و بااین پروژه به ۱۳۰/۰۰۰ مترمکعب می رسد.

وی بیان داشت: بخشی از آب این خط را به صورت رینگ می توان به مناطق مهدیس و مناطق بالادست برگرداند که البته این آب از بهترین نقطه از لحاظ آبگیری رودخانه کارون صورت می پذیرد .

کریمی خبر داد: ایستگاه پمپاژ برای مخزن ۵۰۰۰۰ مترمکعبی آب در تصفیه خانه شماره ۲ اهواز احداث شده است که آمادگی لازم هم برای بهره برداری از آن وجود دارد منتهی تا  گذراندن گرمای هوا و تنش های آبی احتمالی صبر میکنیم چرا که برای اتصال این مخزن به شبکه آب غرب اهواز قطعی چند ساعته لازم است. ایستگاه پست برق ۹ مگاواتی نیز خاص این مخزن در حال تکمیل است که برای شرایط پدافندی و احتمال قطع برق در نظر گرفته شده است.

این مقام عالی رتبه در مجموعه آبفا اهواز در بخش اعتبارات و تعریف پروژه ها عنوان کرد: در بحث اعتبارات هیات دولت که ۹۶/۱/۱۵ مصوب شد ما ۲۰ پروژه تعریف کردیم ،۱۰ پروژه آب  و ۱۰ پروژه فاضلاب در اهواز و شهرهای تابعه .

 وی ادامه داد: اعتبارات هیات دولت شامل ۶۰ میلیارد تومان برای پروژه های فاضلاب و ۴۸/۲ میلیارد تومان برای آب مصوب گردید و ما بر این اساس پروژه ها را تعریف و در سطح شهر اهواز و شهرهای تابعه شرکت در دست اجرا داریم.

مدیرعامل آبفا اهواز  گفت: پروژه ها ی آب در شهرهای ویس ، شیبان ، ملاثانی ، کارون ، حمیدیه ( شهرهای تابعه ) و در اهواز کمپلوی جنوبی ، کوی علوی ، حصیر آباد ، آسیه آباد ، یوسفی ، سخریه و مرکز شهر بوده اند. این پروژه ها همگی در مرحله اجرا و با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ تا ۲۰ درصد هستند.

وی افزود:  ۱۰ پروژه فاضلاب در درویشیه ، سپیدار ، باهنر ، اسلام آباد شرقی ، شهرک گل ها ، تعاونی مسکن مهدیس ، کوی مهدیس معادل ۶۰ میلیارد تومان تعریف کردیم.

 کریمی در خصوص اعتباراتی که از محل تسهیلات کمکی نفت برای پروژه های آب و فاضلاب اهواز مصوب گشته افزود: این اعتبارات معادل ۵۶ میلیارد تومان است و ما معادل این میزان ۱۷ پروژه فاضلاب در مناطق کمتر برخوردار اهواز به صورت فعال داریم.

 وی از اجرای ۱۹ پروژه شامل چهار پروژه آب و ۱۵ پروژه فاضلاب از محل درآمد های جاری شرکت  آبفا اهواز خبر داد.

 کریمی کلان پروژه آبفا اهواز را شامل تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز عنوان کرد و گفت: ضمن رفع معارضین خط ورودی فاضلاب به تصفیه خانه و همچنین با نشست های متعدد با پیمانکار مربوطه موفق شدیم خط انتقال ورودی از قلعه چنعان به این تصفیه خانه را اجرا کنیم و در خود تصفیه خانه نیز درسال گذشته حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در راستای خرید تجهیزات لازم هزینه نماییم  و اگر این کار انجام نمی شد در سال جاری با توجه به افزایش نرخ تجهیزات می بایست اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان صرف می شد که عملا امکان پذیر نبود.

 وی کلان پروژه دیگر این شرکت را طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز برشمرد و افزود: در غرب اهواز تصفیه خانه ای با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز وجود دارد و طرح توسعه آن از سال ۹۰ مطرح و به دلیل عدم جذب اعتبار از محل فایناس خارجی متوقف مانده بود که در سال گذشته ضمن اخذ مجوز شورای اقتصاد و پیگیری موضوع فایناس خارجی ، سایناشور چینی انتخاب و تایید شد و در حال حاضر تجهیز کارگاه آن در حال انجام است.

وی ادامه داد : طرح ایجاد خطوط جمع کننده (کلکتورها) فاضلاب در سواحل شرق و غرب رودخانه کارون و ۳۰ ایستگاه پمپاژ با هدف هدایت فاضلاب به سمت دو تصفیه خانه فوق از دیگر پروژه های کلانی بود که مدیرعامل آبفا اهواز از آن ها یاد نمود .

فردوس کریمی در تشریح پروژه های فاضلاب شهرستان کارون گفت: طرح جامع فاضلاب شهرستان کارون مشتمل بر ۲۰ کیلومتر خط جمع کننده یا کلکتور فاضلاب، ۱۲۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و ۱۵۲ کیلومتر انشعابات است.

 فردوس کریمی افزود: هشت ایستگاه پمپاژ فاضلاب در شهرستان کارون احداث می شود و این ایستگاه ها در طرح احداث ۳۰ ایستگاه پمپاژ فاضلاب اهواز و از محل فاینانس خارجی تعریف شده اند

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز تصریح کرد: مناط شکاره ۱، ۲،۳، کانتکس و اسلام آباد شرقی در اولویت هستند وطرح جامع فاضلاب در این نقاط بازنگری شده است که خروجی آن منجر به کاهش هزینه های اجرای طرح گردید      

 وی اظهار داشت: در راستای تسریع در امر اجرا و جذب اعتبارات طرح جامع فاضلاب در شهرهای تابعه شرکت آبفا اهواز، احجام طرح جامع فاضلاب در این شهرها، در طرح ملی استانی تعریف خواهند شد.

 گفتنی است، بازنگری طرح جامع آب و فاضلاب اهواز توسط مجموعه آبفا اهواز از سال گذشته تاکنون انجام شده و در حوزه تله متری (کنترل از راه دور) به زودی تحولات تازه ای رخ خواهد داد.

:
:
:
آخرین اخبار