تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۷۰۴۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای حل مشکلات مسجد سلیمان؛
استاندارخوزستان باید بعنوان معاون رئیس‌جمهور معرفی شود
استاندار خوزستان باید به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شودهمایش راهکارهای "برون رفت مسجدسلیمان از بن بست"  عصر روز گذشته با حضور تنی چند از مسوولان، اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی در اهواز برگزار شد

علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در این همایش بیان کرد: دشمن با هدف خدشه دار کردن اعتماد عمومی فعالیت و قصد برهم زدن انسجام عمومی را دارد.
وی افزود: شاخص های حوزه اعتباری سازمان برنامه ریزی را مطالعه کردم و استان خوزستان در برخی شاخص ها معدل 68.7 داشته و در حوزه مسجدسلیمان 34.2 درصد بود.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل تصریح کرد: هم اکنون در حوزه مسجدسلیمان 30 میلیارد بشکه نفت درجا وجود دارد.
ظاهری ادامه داد: فقط یک میدان نفتی مسجدسلیمان یک میلیارد و 300 بشکه طی 110 سال داشت و هنوز هم  5.5 میلیارد بشکه نفت درجا هم دارد.
وی عنوان کرد: مسجدسلیمان بر اساس بسیاری از نقشه های دهه 40 در حوزه آبخیزداری هم منابع خیلی خوبی داشته است.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل گفت: هنگام تنظیم برنامه ششم توسعه با اصلاح قانون یک برنامه ای نوشتیم که آینده کشور و استان به خصوص حوزه نفتخیز وضعیت بهتری داشته باشد.
ظاهری خبر داد: استان خوزستان سال اول بعد از این برنامه 107 درصد رشد بودجه داشت؛ اعتبارات تملک دارایی امسال کشور 8.1 کاهش اعتبارات استانی داشتیم ولی خوزستان 18.6 افازیش داشته است.
وی یادآور شد: در مصوبه هیئت دولت برای خوزستان بالغ بر 28 میلیارد اعتبار برای برق اهواز، 35 میلیارد برق خوزستان، 110 برق منطقه ای و همچنین 350 میلیارد تومان برای ریزگردها اختصاص داده شده است.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل اضافه کرد: سال گذشته 150 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه برای حوزه روستایی هفتکل، مسجدسلیمان، اندیکا و لالی اخذ و هزینه شد.
ظاهری اظهار کرد: امسال حکم استخراج نفت در  29 میدان را به دولت دادیم که 22 مورد آن مربوط به خوزستان از جمله لالی و زیلایی است که هر کدام از چاه ها حداقل 300 نفر اشتغالزایی دارد.
وی بیان کرد: برای این چاه ها استخراج 380 هزار بشکه نفت پیش بینی شده و اینکه 4 درصد از درآمد استحصال شده را برای همان منطقه هزینه کنند.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل با اشاره به اینکه ظرف ما کوچک و اعتبارات کمی داریم، ادامه داد: بخشی از کار جاده میان بُر اهواز ـ مسجدسلیمان پیش رفته و مدیران نیز پیگیری هستند.
ظاهری اضافه کرد: در پتروشیمی مسجدسلیمان نیز روزی سه هزار و 300 تن اوره باید تولید شود و تلاش شده تا ریل برای جابجایی تولیدات فراهم شود.
وی بیان کرد: پیگیری برای فرودگاه صورت گرفته، مجوز آن اخذ و به دنبال جذب 50 میلیارد تومان اعتبار این پروژه هستیم.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل گفت: کشور خاصی داریم اما باور کنید مردم ایران ارشمند و در عین حال ذخایر و امکانات کشور به شدت مستعد توسعه هستند.
ظاهری در پایان تأکید کرد: باید  اختیارات لازم به استاندار واگذار شود و همچنین به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شود تا امکان حل مشکلات را داشته باشد.

باید زاگرس شکافته شود تا به دسترسی های مرکزی کشور برسیم

غلامرضا فروغی نیا صاحب امتیاز اقتصاد بومی و مدیر مسئول روزنامه صبح کارون در این مراسم اظهار کرد: هدف از برگزاری این محافل بیشتر برای این است که گفتگو را از فضای مجازی به فضای حقیقی و رو در رو منتقل کنیم.
وی افزود: این فضا درست شده تا این امکان برای همه فراهم شود تا دوستان کنار هم جمع شود تا معضلات و مشکلاتی که فکر می کنند به صورت مشترک قابل حل است را مورد توجه و بررسی قرار دهند.

فروغی نیا تصریح کرد: سرمایه، نیروی انسانی، منابع اولیه، تکنولوژی و مدیریت پنج عامل اساسی برای اقتصاد شکوفا و تحقق توسعه در هر منطقه ای است که باید در کنار همدیگر باشند.

 این فعال رسانه ای ادامه داد: مهمترین فاکتور هم مدیریت است که می تواند پنج عامل را به نتیجه رسانده و یا حتی از بین ببرد.

وی یادآور شد: از لحاظ جغرافیایی در مسجدسلیمان یک مشکلی وجود دارد که به صورت جوی توسعه را در یک حدودی متوقف ساخته است؛ زاگرس منطقه ای خوش آب و هواست ولی عملا برای منطقه مسجدسلیمان نتوانسته تاکنون موجبات ترقی و پیشرفت را به وجود بیاورد.

فروغی نیا بیان کرد: جمعیت مناطق شمالی خوزستان در حال حرکت به سمت جنوب استان خوزستان به ویژه در اهواز که تقریبا محل تقاطع جمعیت های شمالی و جنوبی است.

وی عنوان کرد: چون شاخص های اقتصادی و توسعه در مناطق مرکزی استان و جنوبی به مراتب افزون تر از مناطق شمالی هستند لذا اگر موج جمعیت در بالادست و شمال استان امکان اسکان و توسعه برایش به وجود بیاید مستلزم این است که این گفتگوها از طریق فرهیختگان هر منطقه صورت بگیرد

وی تأکید کرد: نیازمند این هستیم که زاگرس شکافته شود تا به دسترسی های مرکزی کشور برسیم؛ جابجایی عوامل تولید شرط توسعه است یعنی برای ورود به سرمایه به مناطق شمالی استان باید صاحب سرمایه راه برای حضور داشته باشد یعنی جاده، فرودگاه و راه آهن
فروغی نیا در پایان گفت: نیروی انسانی و خصوصا متخصص برای حضور و فعالیت نیاز به دسترسی دارند. همچنین تکنولوژی، مواد اولیه و منابع هم به راه های دسترسی نیازمند هستند.
استاندار خوزستان باید به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شود
سعید رضوانی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان نیز در این همایش عنوان کرد: انتظار می رفت که مسئولان شهرستان مسجدسلیمان حضور پررنگ تری داشته باشند.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی مسجدسلیمان گفتگوها پیگیری های خیلی خوبی نیز انجام شده است.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان تأکید کرد: سهم شهرستان بزرگ مسجدسلیمان در عرصه اقتصادی، سیاسی و مسائل فرهنگی چشمگیر است.
رضوانی خواستار شد: انتظار می رود که ارتباط ملی و مسجدسلیمانی محکم تر شود تا بلکه به تبع آن ظرفیت های این شهرستان بیشتر قابلیت شکوفا شدن را داشته باشند.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان در پایان یادآور شد: حرف زدن مشکل را حل نمی کند ولی گفتگو این امکان را به وجود می آورد، پس باید از برگزاری چنین محافلی بیشتر استقبال کنیم.

بنا به این گزارش غلامرضا شریعتی نیز به همایش راه کارهای برون رفت مسجدسلیمان از بن بست توسط مدیر روابط عمومی استانداری قرائت شد که متن پیام به شرح زیر است:
بی تردید تاریخ معاصر ایران را بدون نگاهی عمیق به نقش مسجدسلیمان نمی توان ارزیابی کرد.
شهری که مبدأ تاریخ معاصر صنعت نفت ایران است اما با تأسف هنوز هم نتوانسته به اندازه شایستگی اش از توسعه بهره مند شود.
اینکه چگونه می توان دورانی جدید را در کارنامه این منطقه به ظهور رسانید نیازمند عزمی ملی و گفتگویی عمیق و فراگیر است؛ در همین راستا تأسیس کارخانه آلومینیوم و پتروشیمی مسجدسلیمان و پتروپالایش در جهت کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی منطقه انجام می شود.
پیگیری راه میانبُر مسجدسلیمان به اهواز و ادامه آن به چهارمحال و بختیاری و همچنین اخذ مجوز فرودگاه مسجدسلیمان و راه آهن گامی مهم در برون رفت مواصلاتی شهرستان از بُن بست است.
حضور و بازدید هیئت بلندپایه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و اختصاص بودجه و مجوز بازسازی پنج هزار خانه در معرض خطر و اعتبارات بخش سلامت نوید توسعه و کاهش آلام مردم شریف مسجدسلیمان است.
حمایت همه جانبه از تیم نفت مسجدسلیمان برای شرکت در لیگ رتر موجب بازگشت نشاط و شادابی به جوانان این شهر شد؛ تأمین اعتبارات لازم برای شبکه فاضلاب و اصلاح شبکه آبرسانی مسجدسلیمان نیز خدمت دیگری از دولت تدبیر و امید است.
یقینا با حمایت دولت جمهوری اسلامی و ایجاد بستری فراگیر برای هدایت سرمایه بُن بست تاریخی ـ جغرافیایی مسجدسلیمان به سمت امید و تحقق اهداف عالی هدایت خواهد شد.
بی تردد همایش راهکارهای برون رفت مسجدسلیمان نقطه ای مؤثر در هدایت مزیت های اقتصادی به سمت این منطقه می باشد، هرچند که تداوم این نشست ها از آغاز آن تأثیر افزون تری خواهد داشت.
اینجانب ضمن پوزش از عدم حضور در این همایش برای جلب توجه هرچه بیشتر به اهداف آن، آرزوی موفقیت دارم.


الله مراد جهانگیری مشاور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از اساسی ترین راه کارهای وجود زیرساخت ها است؛ زیرساخت ها در حقیقت کلیدی ترین عوامل توسعه هر شهر یا استان محسوب و مهمترین آن نیز وجود بزرگراه های بین شهری یا استانی هستند.

وی ادامه داد: پل های ارتباطی، تقاطع های غیر همسطح، میدان ها و چراغ های راهنمایی نیز از جمله زیرساخت های داخلی در هر شهری هستند که هر کدام به سهم خود برای برون رفت یک شهر از چالش های مختلف موثر خواهند بود.

 جهانگیری تصریح کرد: طرح جامع مدیریت شهری یکی دیگر از عوامل مهم حل معضلات و چالش های شهری و خروج از بن است است؛ نمی دانم طرح جامع مسجدسلیمان تهیه شده یا نه ولی برای توسعه این شهر باید طرح و برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشت.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در تدوین طرح جامع قطعا همه مشکلات و نیازهای شهری دیده می شود، گفت: شمال خوزستان از جمله حوزه مسجدسلیمان پتانسیل های بالقوه ای همچون سدها، طرح های گردشگری، آبی و کشاورزی دارد که باید آنها را بالفعل کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه به تعاملات منافع مشترک حوزه مسجدسلیمان و کوهرنگ ادامه داد: ضرورت یک تعامل و هم افزایی بین نمایندگان این دو حوزه در مجلس شورای اسلامی برای موضوعات مختلف از جمله توسعه محور مسجدسلیمان ـ کوهرنگ به خوبی احساس می شود.

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با طرح این سوال که چرا مسجدسلیمان اولین ها با آن همه اولین ها امروز دیگر فرودگاه و ریل قطار نداشته و به این روز افتاده یادآور شد: با همه این مشکلات مسجدسلیمان ظرفیت پیشرفت و توسعه بیشتر را دارد.

استاندار خوزستان باید به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شودایمان سعیدی دبیر این همایش نیز اظهار کرد: هدف از برگزاری همایش این است که با دعوت از کارشناسان در زمینه های گوناگون راه های مناسبی برای توسعه همه جانبه مسجدسلیمان به کار بگیریم.
وی افزود: شهرستان مسجدسلیمان در ده های پیشین آئینه تمام نمای صنعت ایران به جهان محسوب می شد، شهری که در گذشته و اکنون بسیاری از بزرگان را در دامان خود پرورش و جزو افتخارات جهان و کشور محسوب می شوند.
دبیر همایش راه کارهای برون رفت از مسجدسلیمان با اشاره به اینکه مشاهدات و فعالیت های پژوهشی باستان شناسان مطرح دنیا و ایران همه گواه تاریخ دیرینه مسجدسلیمان است، تصریح کرد: تصمیم داریم که همراه با دست اندرکاران این همایش در نشست های بعدی به انواع معضلات اجتماعی در مسجدسلیمان بپردازیم و قطعا توسعه خدمات پزشکی و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در این شهرستان جزو اولویت ها محسوب می شود.
سعیدی بیان کرد: مسجدسلیمان در تولید نفت کشور صاحب جایگاه ویژه ای است؛ همچنین در بخش کشاورزی با تولید محصولات کشاورزی مختلف نقش خاصی را ایفا می کند که از آن جمله می توان به تولید سالانه بیش از 200 تُن عسل و گیاهان دارویی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: در بخش ورزشی حضور ورزشکاران مدال آور ایران در عرصه های بین المللی و کشور همراه این شهر را در رده مدال آوران قرار داده است.

دبیر همایش راه کارهای برون رفت مسجدسلیمان از بن بست یادآور شد: در پتانسیل های گردشگری از دوران هخامنشیان، ساسانیان، صفویان، اشکانیان و صدر اسلام آثاری همچون آتشکده سرمسجد، بردنشانده، چهار طاق سیم بند، محوطه های باستانی، گلگیر، کلگه زرین و پل های آبشور تنها بخشی از ظرفیت های این شهرستان محسوب می شود که در راستای توسعه مغفول مانده است.

سعیدی ادامه داد: به دلیل انجام مطالعات راه آهن مسجدسلیمان و نزدیکی با خط سراسری از طریق راه آهن شوشتر باید این موضوع پیگیری شود.

وی بیان کرد: بحث راه مسجدسلیمان به اهواز که سال هاست باعث ناراحتی مردم این شهر شده نیز با توجه به تحقیقات صورت گرفته باید از نقطه تمبی این راهسازی را شروع کرد.
دبیر همایش راه کارهای برون رفت مسجدسلیمان از بن بست در پایان گفت: سال هاست که پروژه های متعدد به علت سرگردانی روی زمین مانده و جاده مسجدسلیمان به اهواز را نیز به جرأت می توان قتلگاه دانست؛ مسئولان باید هرچه سریعتر این فعالیت عمرانی را شروع کنند تا شاهد از دست دادن مردم این شهرستان در جاده نباشیم.
:
:
:
آخرین اخبار