تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۷۰۵۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میکروتالابی که خشک شد
میکروتالاب کوچک خوزینه باقر که در ماه های گذشته مکانی برای تفریح اهالی بخش چغامیش دزفول بود در شرایط خشکسالی و بی آبی امسال به منطقه ای خشک و بی آب تبدیل شده است.

میکروتالاب خوزینه باقر واقع در بخش چغامیش دزفول یکی از میکروتالاب های پرآب سال های گذشته بود که این روزها حال و روز خوشی ندارد.

علاوه بر خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر گفته می شود برداشت غیرمجاز آب برای کشت برنج توسط اهالی نیز در خشکی این میکروتالاب تاثیر داشته است.

یکی از اهالی روستای خوزینه باقر واقع در پنج کیلومتری این میکروتالاب گفت: کاهش آب این میکروتالاب 20 هکتاری از سه سال پیش آغاز شده و برخی از مناطق آن اکنون کاملا خشک شده است.

وهاب آل کثیر سلطانی افزود: گونه های جانوری مانند لک لک قرمز و پرندگان زیادی در سال های گذشته به این میکروتالاب مهاجرت می کردند و دامداران منطقه گاومیش های خود را برای آبتنی به این مکان می آوردند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: اسفندماه پارسال برای تفریح و استفاده از فضای منطقه به این میکروتالاب آمدیم و حتی برای تفریح ماهیگیری کردیم ولی اخیرا با مراجعه مجدد متوجه خشک شدن آن شدیم.

علی سعدی ضمن ابراز تاسف از این موضوع افزود: با ادامه این روند در سالهای آینده کل منطقه خشک خواهد شد و محیط زیست به خطر خواهد افتاد.

سیدمهدی چلوی بخشدار چغامیش دزفول نیز در این باره گفت: میکروتالاب کوچک خوزینه باقر در پارک ملی دز واقع شده که در سال های اخیر کاهش سطح آب رودخانه دز به عنوان منبع تامین آب این میکروتالاب منجر به خشک شدن آن شده است.

وی افزود: متاسفانه آب این میکروتالاب در حال حاضر از هیچ جایی تامین نمی شود ولی میکروتالاب دیگر که آب آن از آب های زیرزمینی تامین می شود، مشکلی ندارد.

رئیس پارک ملی دز نیز اظهار داشت: ارتباط نهری که این میکروتالاب از آن تغذیه می کرده با کاهش سطح آب قطع شده و پارسال به علت کاهش بارندگی و خشکسالی آبگیری نشده است.

رضا قپانچی پور افزود: میکروتالاب خوزینه باقر به دلایل یادشده از 2 ماه پیش شروع به خشک شدن کرد و اکنون کاملا خشک شده است.

وی گفت: این میکروتالاب پیش از این ماهی های زیادی داشت و اهالی روستاهای اطراف به ماهیگیری در این میکروتالاب می پرداختند ولی از زمانی که به منطقه حفاظت شده تبدیل شد ماهی گیری در آن ممنوع شد.

رئیس پارک ملی دز افزود: با کاهش بی سابقه سطح آب رودخانه دز که منبع تغذیه این میکروتالاب است احتمال می دادیم که چنین اتفاقی برای آن بیفتد؛ اکنون نیز امیدواریم با آغاز فصل بارش این میکروتالاب دوباره آبگیری شود.

وی با بیان اینکه تالابها و میکروتالاب های زیادی در پارک ملی دز وجود دارد، اضافه کرد: زندگی اهالی منطقه از جمله دامداران و کشاورزان وابسته به این تالابهای کوچک است.

قپانچی پور گفت: با توجه به کم آب شدن این میکروتالاب در سال های اخیر شکایاتی از سوی کشاورزان و دامداران منطقه داشته ایم و اهالی منطقه در چندین نوبت خواستار آبگیری آن از رودخانه دز شده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه کانال کشی از دز نظم رودخانه را بر هم می زد و ممکن بود مشکلات دیگری در پی داشته باشد این کار انجام نشد.

پارک ملی دز زیستگاه گونه های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است که در 150 کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن به عنوان تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری جهان نام برده می شود. میکروتالاب های کوچک و بزرگ خوزینه باقر در این پارک ملی واقع شده اند که میکروتالاب کوچک خشک شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار