تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۷۰۶۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعداد جنگلبان های خوزستان یک دهم استاندارد است
سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان با اشاره به کمبود شدید نیروی جنگلبان در این استان، گفت: هم اکنون تعداد جنگلبان های خوزستان یک دهم استاندارد است.

محمدرضا جرفی روز دوشنبه افزود: بر اساس استاندارد به ازای هر سه هزار هکتار عرصه باید یک نفر جنگلبان وجود داشته باشد، به عبارتی باید بیش از یک هزار جنگلبان و قرق بان در خوزستان فعالیت کنند، اما هم اکنون حدود 150 جنگلبان در این استان مشغول کار هستند که 50 نفر از آنها نیروی رسمی و بیش از 100 نفر نیروی قراردادی هستند.

وی گفت: از مساحت 6.4 میلیون هکتاری خوزستان بیش از 4.5 میلیون هکتار را زمین های ملی تشکیل می دهد که بیش از یک میلیون هکتار از آن جنگل، 2.5 میلیون هکتار مراتع و بقیه بیابان و بیشه زار هستند.

جرفی تسریع در تصویب لایحه حمایت از محیط بان ها و جنگل ها را در مجلس شورای اسلامی خواستار شد و بیان کرد: هم اکنون این افراد کمترین حقوق و مزایا را دریافت می کنند که با توجه به سختی کار نیاز است که تحولی در وضعیت معیشتی آنها بوجود آید.

وی مهمترین موانع در حفاظت از منابع طبیعی را کمبود شدید نیرو و نبود آگاهی در برخی از مردم محلی دانست و گفت: در زمینه فرهنگسازی نیاز است که رسانه های همگانی به ارتقای آگاهی مردم کمک کنند.

* کاهش 89 درصدی آتش سوزی

سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه هرسال با شروع فصل گرما مساحت عمده ای از عرصه های جنگلی و مرتعی خوزستان دچار آتش سوزی می شود گفت: آتش سوزی
در پنج ماه نخست امسال از نظر وسعت نسبت به مدت مشابه پارسال 89 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: امسال در بازه زمانی فروردین تا مرداد (که زمان اوج آتش سوزی هاست) 64 فقره آتش سوزی در خوزستان به مساحت 328 هکتار اتفاق افتاده، این در حالیست که در مدت مشابه پارسال 134 فقره با 2 هزار و 767 هکتار مساحت رخ داده است.

جرفی با بیان اینکه پارسال خوزستان بیشترین آتش سوزی در منابع طبیعی را داشت گفت:50 درصد از آتش سوزی های کشور، پارسال در خوزستان اتفاق افتاد و بیش از سه هزار هکتار طعمه آتش شد.

وی عوامل آتش سوزی در منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع را طبیعی و غیرطبیعی (انسانی) برشمرد و بیان کرد: شرایط طبیعی برای ایجاد آتش که به مثلث آتش (سوخت، حرارت و اکسیژن) مشهور است معمولا در ماه های گرم خوزستان به ویژه امسال و پارسال فراهم بوده است.

جرفی ادامه داد: بخشی از آتش سوزی هایی که عامل انسانی دارند غیرعمدی و ناشی از سهل انگاری گردشگران هنگام افروختن آتش و یا انداختن ته سیگار است و بخشی دیگر عمدی است؛ با وجود فراهم بودن عوامل طبیعی آتش سوزی، اما شاهد هستیم که بیشتر آتش سوزی ها در خوزستان عمدی و ناشی از اختلافات عرفی است، به طور مثال در اندیمشک آتش سوزی ها ناشی از همین اختلافات محلی است که ادامه یافته است.

* 73 درصد آتش سوزی عمدی

سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان، 73 درصد آتش سوزی های امسال را عمدی دانست و بیان کرد:30 فقره از این آتش سوزی ها عمدی، چهار فقره طبیعی و 30 فقره نامعلوم بوده است؛ تعداد زیادی از متخلفان شناسایی شده و برخی از آنها به زندان رفته یا مشمول پرداخت جریمه شدند.

وی افزود: امسال برای نخستین بار از حدود 100 نفر قرق بان و جنگلبان محلی با قرارداد سه ساله استفاده شد که تاثیر زیادی در پیشگیری از آتش سوزی داشتند، و 37 فقره از آتش سوزی ها را مردم ، 25 فقره را جنگلبان ها و 2 فقره به وسیله ماهواره شناسایی شد.

وی گفت:هر هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن تولید می کند؛همچنین جنگل های زاگرس 40 درصد آب کشور را تامین می کنند، این مسایل نشان می دهد که حفاظت از جنگل ها چه اهمیتی دارد.
به گفته وی، حتی اگر برای هر درخت یک نگهبان قرار دهیم، تا زمانی که مردم در این زمینه مشارکت نکنند، بازهم نمی توان به حفاظت این عرصه های باارزش امیدوار بود.

جرفی پیشگیری از وقوع حوادث آتش سوزی را اولویت این اداره بیان کرد و افزود: امسال با تشکیل کارگروه پیشگیری و مقابله با آتش سوزی و کمیته های تخصصی آن، برگزاری جلسات، مشارکت ریش سفیدان و معتمدان محلی و انجمن های مردم نهاد، کارگاه های آموزشی، نصب تابلوهای فلزی، آتش سوزی ها به صورت چشمگیری کاهش یافت.

وی اضافه کرد: مناطق بحرانی از لحاظ تعداد و بر اساس پهنه بندی و نقشه های بحرانی و نیمه بحرانی تعریف می شود که بر همین اساس اقدامات پیشگیرانه همچون آتش بُر (ساخت جاده، سنگ چین و یا دیوار مصنوعی به عنوان جداکننده) احداث شده است.

جرفی اضافه کرد: همچنین با سازمان خدمات هلیکوپتری قراردادی برای استفاده از بالگرد برای مهار آتش احتمالی، منعقد شده اما امسال تاکنون نیازی به استفاده از آنها پیدا نشد.

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات، امکانات بیشتری برای مهار آتش فراهم می شود، بیان کرد: 2 پایگاه مهار آتش در اندیمشک و باغملک در حال ساخت است که با تامین اعتبار احداث آنها تسریع می شود همچنین بکارگیری نیروی انسانی و خرید خودرو با اختصاص اعتبارات می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

* افزایش خلع ید متصرفان

سرپرست یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان همچنین از افزایش پرونده های رفع تصرف از منابع طبیعی خبر داد و گفت: در چهار ماه نخست امسال 30 فقره حکم رفع تصرف برای 162 هکتار از منابع طبیعی صادر شده است.

وی بیشترین آمار تصرف منابع طبیعی را در ایذه و اهواز بیان کرد و افزود:در این مدت 167 فقره پرونده در زمینه تصرف منابع طبیعی تشکیل شده که 132 فقره از آنها مربوط به تصرف 278 هکتار از مراتع و بقیه مربوط به 30 هکتار جنگل بوده است.

جرفی ادامه داد: پارسال 68 فقره حکم خلع ید در خوزستان صادر شده که از 448 هکتار به ارزش 9 میلیارد و 315 میلیون ریال از زمین های ملی رفع تصرف شد.

وی اضافه کرد: پارسال 295 فقره پرونده تصرف نیز تنظیم شده که 133 هکتار از آن مربوط به جنگل ها و 2 هزار و 581 هکتار مربوط به مراتع بوده است.

جرفی بابیان اینکه پارسال 49 فقره پرونده مربوط به قطع یک هزار و 237 اصله در خوزستان تشکیل
شد، ادامه داد:بیشترین آمار قطع درختان در این سال در باغملک، بهبهان، اندیمشک گزارش شد.

وی افزود: امسال تاکنون نیز 16 فقره پرونده قطع درخت برای 85 اصله تشکیل شده که بیشتر آنها (77 اصله) در ایذه و باغملک بوده است.

جرفی افزود: سامانه 1504 اداره کل منابع طبیعی خوزستان برای دریافت و پیگیری گزارش های مردمی آمادگی دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار