تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۷۰۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری‌های ناشی از آب شهروندان اهوازی را تهدید می‌کند
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز نسبت به تشدید بیماری های ناشی از آب آلوده در این کلانشهر هشدار داد و گفت: امسال بیماری ناگ (شبه وبا) در تمام مناطق اهواز شناسایی شده است.

آرش یلالی سه شنبه اظهار داشت: مشکلات آب شرب اهواز و افزایش موارد بیماری منتقله از آب اعم از اسهال و ناگ (شبه وبا) در جلسات شورای سلامت و ستاد التور اعلام شده است.

وی از اعلام آمار بیماری های ناشی از آلودگی آب خودداری کرد، اما تصریح کرد: آمار این بیماری ها به شدت نگران کننده است به طوری که تعداد موارد مبتلا به ناگ اهواز در چهار ماهه اول امسال از کل آمار سال 96 بیشتر بوده است.

یلالی افزود: بیماری ناگ، در تمام مناطق اهواز از جمله مناطق برخوردار و کم برخوردار دیده شده است زیرا با توجه به ارتباطات مردم این بیماری (که نوع سرایت آن مدفوعی- دهانی است) منتقل می شود.

وی با اشاره به وظایف مرکز بهداشت مبنی بر اعلام جرم علیه شرکت های آب و فاضلاب اظهار داشت: هنوز از اداره آب و فاضلاب اهواز شکایت نکردیم، زیرا این شرکت بهره بردار است و اختیاراتی ندارد.

وی گفت: در سال های اخیر نیز از یکی از مدیران آبفا در دادگاه محکوم شد و بعد با وثیقه آزاد شده است.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز تاکید کرد: در واقع باید گفت که سیاستگذاری های وزارت نیرو در حوزه آب، علیه سلامت شهروندان اهوازی است و به دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده ایم که باید علیه وزارت نیرو اعلام جرم شود.

وی گفت: در حال حاضر دبی رودخانه کارون در اهواز 80 مترمکعب بر ثانیه است و از سوی دیگر سهمیه آب شرب اهواز از طرح غدیر نصف شده است که اینها به سلامت آب شرب صدمه وارد می کند.

یلالی با اشاره به برنامه سازمان آب و برق خوزستان در رهاسازی موجی آب از سدهای بالادست اهواز برای تامین آب پایین دست کارون، افزود: افزایش ناگهانی و مقطعی آب باعث افزایش آلودگی و زباله در کارون شده است.

بر اساس این گزارش، سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان اردیبهشت امسال اعلام کرده بود: 64 مورد ابتلا به بیماری ناگ انسانی در مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشاهده شده است. 

او همچنین تیر ماه گفته بود که بیماری‌هایی همچون هپاتیت A، شیگلوز (اسهال خونی)، سالمونلوز (نوعی عفونت روده ای)، تیفوئید (حصبه) و... که از طریق آب انتقال می یابند که اکنون در خوزستان وجود دارند.

از دهه 80 تا دهه 90، هشت مورد بیماری التور در خوزستان مشاهده شد اما از سال 91 تا سال 96، 167 مورد بیماری التور در خوزستان گزارش شده است. همچنین فراوانی بیماری های اسهال خونی و ناگ انسانی و موارد هفتگی هپاتیت A بسیار رو به افزایش است.

بیماری ناگ انسانی یا VPH یکی از بیماری های روده ای و از نظر میکروب شناسی جزو خانواده وبا محسوب می شود اما خفیف تر از وبا است به همین دلیل به شبه وبا معروف است و عامل مهم شیوع این بیماری آب آشامیدنی آلوده است. 

استان هایی مانند خوزستان که گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند برای رشد میکروب ناگ مستعد هستند. 

پیک بیماری التور در استان در دو نوبت در اوایل بهار و در شهریور ماه آغاز می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار