تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۷۰۷۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کلاهبرداری در آزمون آیلتس به بهانه افزایش بهای دلار
وضعیت بلبشویی که اگر بگوییم یکی از نتایجش، برهم زدن امنیت روانی جامعه، آن هم در روزهای پرتنش حاکم بر کشور است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم؛ واقعیتی که بر اساس آن جا دارد همه نهادها، از دولت و مجلس گرفته تا حتی قوه قضائیه پای کار بیایند تا بلکه مشخص شود، دلیل تقاضای وجوه کلان از داوطلبانی که صورت حساب شرکت در آزمونشان را پیشتر پرداخت کرده‌اند، چیست؟

افزایش قیمت دلار و رقم‌هایی که هر روز عوض می‌شوند، اصلی‌ترین مسأله این روز‌های جامعه ماست؛ مسأله مهمی که بر همه امور تأثیر گذاشته و علاوه بر آن، راه را برای یک سری سودجویی‌های جدید هم باز کرده است؛ تخلفاتی که در پستوی ماجرای دلار در جریان هستند و بعضی از آن‌ها محیرالعقول به نظر می‌رسند، اما کمتر واکنشی میان مسئولان به دنبال دارند.

به گزارش «تابناک»؛ این روز‌ها هر چیزی که به دلار ربط پیدا کند، نفس از آدم می‌برد، زیرا پای چند برابر شدن قیمت‌ها وسط می‌آید. از جمله آزمون‌های معتبر و بین المللی زبان که متقاضیان فراوانی، به ویژه از قشر دانشگاهی دارند و تبدیل به دردسر جدید پیش روی ایشان شده، تا جایی که می‌بینیم وزارت علوم هم بدان دامن زده و قرار است هزینه برگزاری این آزمون ها را برای متقاضیان با دلار ۱۲ هزار تومانی حساب کند!

اما این تمام ماجرا نیست و شواهد حکایت از تخلفاتی بزرگ در این خصوص دارد، به این شکل که برخی تلاش دارند از آنهایی که خیلی پیشتر برای این آزمون وجه واریز کرده اند هم به بهانه افزایش قیمت ارز، مبالغ گزاف دیگری دریافت کنند؛ تصمیمی که اعتراض خیل ثبت نام کنندگان شرکت در این آزمون را به دنبال داشته که خیلی پیشتر وجه آزمون را به نرخ روز، تمام و کمال پرداخته‌اند و حالا بر سر دو راهی عجیب واریز مبالغی دیگر یا انصراف قرار گرفته‌اند.

یکی از این افراد به «تابناک» می‌گوید: چند ماه پیش، زمانی که تصمیم گرفتم برای حضور در آزمون آیلتس ثبت نام کنم، نزدیک‌ترین زمان آزمون مهرماه بود. در آن زمان بر اساس نرخ روز دلار، رقمی حدود یک میلیون تومان برای ثبت نام پرداخت کردم و با دیدن تأییدیه ثبت نام در سایت آیلتس، خیالم راحت شد که دیگر اسیر نوسانات نرخ ارز نخواهم شد، اما اکنون پیامی برایم ارسال شده که می‌گوید یا رقم چشمگیری به هزینه ثبت نام اضافه کنم یا انصراف بدهم. مگر غیر از این است که من آن زمان مبلغ را تمام و کمال پرداخت کردم و تمام؟

در پیام ارسال شده برای ثبت نام کنندگان آزمون آیلتس آمده: «عطف به مصوبه ۳۳۰۰۶ مورخه ۱۳۹۷/۵/۲۸ سازمان سنجش آموزش کشور، مبلغ آزمون بین المللی آیلتس به ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار افزایش یافته است. لازم به ذکر است افزایش هزینه ثبت نام شامل حال تمامی داوطلبانی که از قبل نیز ثبت نام نموده اند، می‌گردد.» الزامی هزینه آفرین که هیچ استثنایی را شامل نشده است؛ انگار نه انگار که قصور از جانب هر کسی رخ داده باشد، از جانب آنهایی که پیشتر ثبت نام کرده‌اند، نبوده است.
 
کلاهبرداری در آزمون آیلتس به بهانه افزایش بهای دلار

وضعیتی که از دو حال خارج نیست: یا سازمان‌های مجاز که وجه را دریافت می‌کنند، به جای پرداخت پول، آن را در حساب‌های خود نگه داشتند و حالا که قیمت دلار گران شده، از داوطلبان پول بیشتری را طلب می‌کنند، که به نظر می‌رسد حالت دور از ذهنی باشد، چون داوطلبان ایمیل تکمیل ثبت نام را دریافت کرده اند، یا اینکه سازمان‌های مجاز با افزایش قیمت دلار، می‌خواهند مابه التفاوت را برای جیب خودشان دریافت کنند. این مسأله را از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم، در آن بوی تخلف به مشام می‌رسد.

بنابراین، این پرسش مطرح می‌شود که چرا مردم باید جور اهمال دیگران را به دوش بکشند؟ آن هم جوری گزاف که ممکن است برای شماری از شرکت کنندگان توان پرداختش نباشد و در نتیجه آن، از شرکت در آزمون و رقم زدن آینده شان باز بمانند. از آن مهم تر، آیا اگر نرخ ارز سقوط کرده بود هم با این دسته داوطلبان شرکت در آزمون به مساوات عمل می‌شد و مبالغی به ایشان عودت می‌دادند؟ به راستی نقش نهادهای نظارتی در این میان چیست؟

آیا برگزاری آزمون های بین المللی در کشورمان بی دریافت مجوز و بدون نظارت صورت می‌گیرد یا نظارت و بررسی تنها مربوط به زمانی است که حق و حقوق نهادهای نظارتی رعایت نشده باشد؟ سؤالی که یادآوری محاسبه قیمت ریالی آزمون آیلتس توسط وزارت علوم با دلار حدود دوازده هزار تومان، پاسخ نومید کننده و تأثر برانگیزی به آن می‌دهد. آنقدر تأثربرانگیز که جا دارد به سراغ نهادهای نظارتی دیگر همچون مجلس برویم و از ایشان بپرسیم که نظرشان راجع به این ظلم آشکار چیست؟

وضعیت بلبشویی که اگر بگوییم یکی از نتایجش، برهم زدن امنیت روانی جامعه، آن هم در روزهای پرتنش حاکم بر کشور است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم؛ واقعیتی که بر اساس آن جا دارد همه نهادها، از دولت و مجلس گرفته تا حتی قوه قضائیه پای کار بیایند تا بلکه مشخص شود که دلیل تقاضای وجوه کلان از داوطلبانی که صورت حساب شرکت در آزمون شان را پیشتر پرداخت کرده‌اند، چیست؛ سپرده کردن پول ها در حساب های شخصی با اهداف منفعت جویی شخصی یا سوءاستفاده از آب گل آلود بازار ارز و امثال آن؟

تخلفی که ممکن است عدد و رقم آن کوچک به نظر برسد اما بی شک رسیدگی نکردن به آن موجب خواهد داشت، دست درازی ها به جیب مردم رایج تر شده و در سایه رواج، به نوعی رسمیت بگیرد و مشروع جلوه کند!
:
:
:
آخرین اخبار