تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۷۰۸۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق :
ورود توریست‌عراقی در آبادان‌وخرمشهر رونق ایجاد می‌کند
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به روند رو به افزایش صادرات به عراق گفت: دولت با مدیریت صادرات به عراق، مانع فضا سازی علیه صادرات شود.

سید حمید حسینی با اشاره به روند رو به رشد صادرات به عراق گفت: امسال در صادرات به عراق وضعیت مطلوبی داشتیم بطوریکه متوسط صادرات روزانه کشورمان به عراق طی 4 ماهه ابتدای  امسال به 40 میلیون دلار رسیده است. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: افزایش قیمت ارز و رقابتی بودن محصولات ایران در بازار عراق از دلایل افزایش صادرات ما به این کشور است. 

وی با بیان اینکه در هفته گذشته صادرات روزانه به عراق رکورد زد، گفت: در روز دوشنبه هفته گذشته  8100 تن کالا  به ارزش 55 میلیون دلار به عراق صادر شد. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بخشی از درخواست‌ها از سوی عراق به دلیل خرید مایحتاج اربعین است، گفت: در حال حاضر وضعیت عراق از لحاظ اقتصادی به ثبات رسیده است و وضعیت مالی مردم بهتر شده است. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: امسال با افزایش توریست‌های عراقی به ایران مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم که این روند حفظ شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که مایحتاج ضروری مردم به عراق صادر نشود، گفت: همچنین تلاش داریم تا با مدیریت صادرات جوی علیه صادرات شکل نگیرد.

حسینی با تاکید بر اینکه دولت باید شفاف‌سازی کند گفت: در هر جایی که احساس شد صادرات به نفع منافع ملی نیست باید جلوی صادرات گرفته شود زیرا صادرات بی‌حساب و کتاب کالا به عراق ممکن است به مساله‌ای برای کشور تبدیل شود و لازم است که در این شرایط حساس دولت در رابطه با صادرات کالا به عراق مدیریت داشته باشد. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه  در 4 ماهه ابتدای امسال بیش از 2.5 میلیارد دلار کالا به عراق صادر شده است، گفت: در سال گذشته حداکثر صادرات روزانه ما به عراق رقمی بین 25 تا 26 میلیون دلار بود اما میزان صادرات روزانه ما به عراق امسال افزایش یافته است. 

* صادرات 140 میلیون دلار شکلات به عراق

حسینی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 130 تا 140 میلیون دلار شکلات به عراق صادر شده است و این شائبه وجود دارد که بخشی از ارز این کالا 4200 تومانی بوده و به همین دلیل صادرات آن توجیه اقتصادی داشته است. 

وی با تاکید بر اینکه با مدیریت صادرات نباید اجازه فضاسازی علیه صادرات ایجاد شود، افزود: حدود 450 میلیون دلار هم انواع فلزات به عراق صادر شده است. 

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا روغن به عراق صادر شده است، گفت: خیر، در بازار روغن عراق حضور نداریم اما بعضا کالاهایی که صادر می‌شود در تولید آن از روغن استفاده شده است. 

* دولت با مدیریت صادرات مانع فضاسازی علیه صادرات شود

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: با توجه به نیازهای داخلی، دولت با مدیریت صادرات به عراق  باید مانع فضا سازی علیه صادرات شود. 

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: در حال حاضر مرز‌ها و گمرکات توسط نخست وزیر عراق به صورت مستقیم  نظارت می‌شود و اگرچه هنوز مشکلاتی وجود دارد اما  مشکلات در مرزها و گمرکات کمتر شده است. 

وی افزود: متوسط یک تن کالای صادراتی ایران به بازارهای دنیا 350 دلار است و متوسط یک تن کالای صادراتی ایران به عراق 500 دلار است و دلیل آن هم این است که عمده کالاهایی که به عراق صادر می‌شود جزء کالاهای ساخته شده  است و مواد معدنی و خام به این کشور صادر نمی‌شود. 

حسینی با بیان اینکه بخش عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق دارای ارزش افزوده بالا است، گفت: مردم عراق به مصرف کالاهای ایرانی گرایش دارند و امیدوارم با فضای مثبتی که در عراق به نفع ایران ایجاد شده با عرضه کالاهای خوب ایرانی و ارائه خدمات خوب به توریستی‌ها عراقی در ایران  و با ارائه خدمات خوب درمانی به عراقی‌ها  حفظ شود.

* رونق اقتصادی خرمشهر و آبادان با ورود گردشگران عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: روزانه تعداد زیادی ویزا برای ورود عراقی‌ها به ایران صادر می‌شود ضمن اینکه روزانه فقط 7 هزار نفر از عراق به منطقه اروند وارد می‌شوند و ما نباید اجازه دهیم علیه حضور توریست‌های عراقی در این منطقه فضا سازی شود زیرا ورود این افراد باعث رونق اقتصادی در مناطق خرمشهر و آبادان شده است. 

وی با بیان اینکه هر توریست عراقی حداقل 550 دلار به ایران وارد می‌کند، افزود: بهترین عامل مقابله با تحریم شاید توسعه صنعت گردشگری باشد بنابراین باید شرایط لازم را برای ورود گردشگران عراقی به ایران فراهم آورد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار