تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز عنوان کرد:
بخشی از مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل درون کشور است
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که دولت‌ها باید در روند کنترل کشور تجدیدنظر کنند، گفت: در حال حاضر بیش از 100 کشور متحد شده‌اند که ایران را تحت فشار قرار دهند. شاید قسمتی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به مسائلی باشد که درون کشور می‌گذرد نه مشکلات بیرونی و راه برون‌رفت از مشکلات، اقتصاد مقاومتی است.

همایون یوسفی در جشنواره شهید رجایی که امروز شنبه (سوم شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بزرگترین مشکلی که در خدمات دولت مطرح است، مشکلات اقتصادی است که به شکل‌های مختلف خدمت‌رسانی دولت و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: اگر بخواهیم عملکرد دولت را در کشور بررسی کنیم، باید به کلیات مشکلات دولت به خصوص مسائل اقتصادی توجه کنیم، مشکلات و تنگناهای اقتصادی که مردم و دولت را درگیر کرده است، متأثر از مسائل سیاسی نیز هست.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر، جنگ بزرگی در حوزه‌های مختلف در کشور در جریان است. اگر در ابتدای جنگ تحمیلی 60 کشور متحد شدند و جنگ را علیه ایران آغاز کردند، اما در حال حاضر بر اساس گزارش‌های دریافت شده بیش از 100 کشور متحد شده‌اند که ایران را تحت فشار قرار دهند. البته جمهوری اسلامی در حوزه سخت‌افزاری به چنان قدرت بازدارندگی رسیده است که هیچکدام از این ابرقدرت‌ها به دنبال جنگ نظامی با ایران نیستند.

یوسفی ادامه داد: به همین دلیل بیشترین حوزه‌ای که دشمنان کشور بر آن تمرکز کردند، مسائل اقتصادی است به گونه‌ای که در حوزه تجاری به دنبال محدود کردن تجارت و فشار به اقتصاد ایران هستند. البته همه روندهای تجاری در دنیا توسط کشورهایی که ایران را تحریم کرده‌اند، قابل رصد نیست. همچنین بسیاری از کشورها ممکن است به تحریم‌های ایران خیلی پایبند نباشند. به همین دلیل این حوزه چندان مورد توجه دشمنان ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دشمنان به دنبال جنگ نرم علیه ایران هستند، اما می‌دانند که جنگ نرم بازدهی سریعی ندارد و ممکن است بازدهی آن حدود 30 سال زمان ببرد. به همین دلیل این حوزه نیز چندان مورد نظر آن‌ها نیست. چیزی که بیشتر از همه دنبال می‌کنند، تحریم‌های بانکی علیه ما است تا هر چه سریعتر نظام بانکی ما را تحت فشار قرار داده و محدودیت‌های مالی برای ما ایجاد کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: راه برون‌رفت از این مشکلات، اقتصاد مقاومتی است. شاید قسمتی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به مسائلی باشد که درون کشور می‌گذرد، نه مشکلات بیرونی. برای برون‌رفت از این وضعیت باید انسجام داخلی میان مسئولان، نخبگان و ... افزایش پیدا کند. همچنین هزینه‌های جاری کشور را باید کاهش دهیم. اما متأسفانه می‌بینیم این انسجام نه تنها افزایش نداشته است، بلکه کاهش هزینه‌ها نیز اتفاق نیافتاده است.

یوسفی خاطرنشان‌کرد: اقتصاد یک موضوع به هم پیوسته است. نمی‌توان آن را در یک بازه زمانی چهار یا هشت ساله بررسی کرد. اگر روند اقتصادی دولت‌های مختلف را بررسی کنیم، می‌بینیم این روند در دولت‌ها یکسان بوده و تنها تفاوت را می‌توان در انتصاب افراد دانست و نقطه اشتراک آن‌ها نیز این است که هیچکدام از دولت‌ها، کار مهمی در اقتصاد دولتی انجام نداده‌اند.

وی گفت: در سیستم و ساختار اداره کشور، نگاه دولت‌ها بیشتر به سمت استان‌های مرکزی کشور بود. در صورتی که اگر کشورها بخواهند پیشرفت کنند، این پیشرفت در مرزها اتفاق می‌افتد. از 31 یک استان، 15 استان مرزی هستند. دلیل توجه به استان‌های مرکزی را می‌توان به دلیل نگاه سیاسی دانست چرا که سیاسیون مرکز کشور، جایگاه مهمتری داشته‌اند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در تصمیمات دولت‌های مختلف، ما شجاعت لازم را نمی‌بینیم. کشور نیاز به برخی جراحی‌های اجتماعی، اقتصادی و ... دارد اما شجاعت این کار در دولت‌های مختلف دیده نشده است و چه بسا دولت‌ها از نظر سیاسی حاضر به پرداخت این هزینه‌ها نبوده‌اند.

یوسفی افزود: به طور مثال در بحث نرخ ارز می‌بینیم که در تمام دولت‌ها در چهار سال ابتدایی دولت‌ها نرخ ارز دارای ثبات بوده است اما در چهار ساله دوم هر یک از چهار دولتی که در این 30 سال به روی کار آمده‌اند، نرخ ارز سه یا چهار برابر شده است و به دنبال آن کاهش 10 درصدی داشته است و تقریبا با متوسط افزایش سه برابری نرخ ارز، کشور را به دولت بعد تحویل داده‌اند.

وی ادامه داد: این مساله نمی‌تواند اتفاقی باشد. در واقع دولت‌ها با سیاست‌های دستوری و فشاری در چهار سال نخست نرخ ارز را ثبات نگه داشته‌اند اما در چهار سال دوم به علت‌های مختلف این اتفاق رخ نداده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که دولت‌ها باید در روند کنترل کشور تجدیدنظر کنند. متوسط فهم مردم در حال پیشی گرفتن از مسئولان است و این اتفاق می‌تواند هم یک فرصت و هم یک تهدید برای کشور تلقی شود.

یوسفی گفت: خوزستان تقریبا مهم‌ترین نقطه کشور است. اگر برای هر نقطه کشور تصمیمی گرفته می‌شود، نقطه ثقل آن باید خوزستان باشد. شاید در مسائل و مشکلات استان خوزستان دچار ساده‌اندیشی شویم ولی به مشکلات خوزستان باید به چشم دیگری نگاه کنیم. دولت‌ها و مسئولان نگاه دلسوزانه‌ای به استان دارند اما نگاه راهبردی به خوزستان وجود نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر، دولت نگاه ویژه‌ای به استان خوزستان دارد و هر طرح و برنامه‌ای را اگر درست پیگیری کنیم، اغلب به نتیجه می‌رسد. به طور مثال یکی از مشکلات خوزستان مساله محیط زیست بود که با اهتمام دولت از سال 95 کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار استان آغاز شد و 40 هزار هکتار از این کانون‌ها در سال 96 کنترل شدند. در سال‌های قبل حداکثر گرد و غبار در استان خوزستان به 10 هزار واحد نیز می‌رسید اما در سال 96 حداکثر گرد و غبار در خوزستان 3 هزار واحد بود تا سال 1400 نیز گرد و غبار استان خوزستان تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات استان خوزستان مساله آب و فاضلاب بود که برای حل این مشکل نیز 29 هزار میلیارد تومان بودجه تصویب شده است. در حوزه بهداشت و درمان در 46 سال گذشته هیچ بیمارستانی در اهواز ساخته نشده بود اما در حال حاضر حدود 15 پروژه بیمارستانی در استان وجود دارد که 11 مورد از این پروژه‌ها در اهواز هستند. همچنین 5 میلیارد دلار به توسعه میادین نفتی استان خوزستان نیز اختصاص داده شده است که می‌تواند به میزان زیادی در استان اشتغالزایی کند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار