تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۷۰۹۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس:
احتمال وجود مطامع سیاسی و منافع اقتصادی در تداوم آتش‌سوزی هورالعظیم
تابش با اشاره به آتش سوزی هورالعظیم، گفت: امروز زمانی است که ما باید با کنار گذاشتن نگاه منطقه ای،  ملی و کلان فکر کنیم و جلوی تخریب های محیط زیستی را بگیریم تا در چند سال آینده کشور به کویر تبدیل نشود.

محمد رضا تابش در خصوص آتش سوزی تالاب هور العظیم گفت: در مورد عمد یا غیر عمد بودن آتش سوزی نمی توانم نظر دهم اما می توان گفت که حادثه بسیار تاسف برانگیزی است که ممکن است سود جوی ها، منافع اقتصادی و مطامع سیاسی در آن دخیل باشد که  مسئولان مرتبط باید در مورد آن نظر بدهند.

نمایند مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هر جهت هور العظیم از گذشته تا به امروز هم کانون عمران و آبادانی بوده و هم ارزش تالابی آن بسیار بالا است، تالاب ها همیشه به منزله مادر زمین هستند و همچنین  تنوع زیستی گیاهی و جانوری که در این هور وجود دارد بی نظیر است که تخریب آن موجب از بین رفتن همه این مزیت های طبیعی می شود.

وی ادامه داد: دوم این که ما اگر این منطقه را از دست بدهیم شدت ریزگردها و گردوغبارهای که در حال حاضر 25 استان ما را فراگرفته است  بیشتر می شود و به کانون های خاک و خاکستر افزوده خواهد شد.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در مورد رهاسازی آب از طرف ایران به منطقه، گفت: بله، آزادسازی آب یکی از راهکارها است اما این که آیا ما آب اضافی داریم، آیا امکان انتقال آن وجود دارد و... هر کدام بحثی است. البته طبق گزارش ها رهاسازی در یک مرحله انجام شده است اما این کافی نبوده و باید تداوم پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: رها سازی آب قطعاً کار لازمی است اما اگر مردم خوزستان خودشان آب شرب برای خوردن نداشته باشد نمی توان این آب را به هورالعظیم منتقل کرد. اگر آب هور به مناطق دیگری منتقل می شود باید جلوی انتقال آب را گرفت و به جای  آن  صنایع را به کنار دریاها منتقل کرد. در این صورت است که می توان مازاد آب را صرف خشکی هور العظیمکرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: انتقال آب و حل مشکل ریزگردهای خوزستان یکی از کارهایی است که مجموعه حکومت باید انجام دهد؛ فرصت نیز بسیار کم است. امروز زمانی است که مجموعه حاکمیت باید به دغدغه های مشترک بیاندیشند دیگر وظیفه من نماینده رسیدگی به مسائل منطقه ای نیست، ما باید کلان و ملی فکر کنیم و دولت هم برنامه های کلان و ملی داشته باشد تا بر اساس تجارب جهانی جلوی این روند را بگیریم. اگر این گونه پیش برویم در چند سال آینده کل کشور را تبدیل به کویر می کنیم.
:
:
:
آخرین اخبار