تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۷۱۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت خرما از نخلستان های خرمشهر آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: برداشت خرما از سطح 2هزار و 100 هکتار از نخلستان های بارور این شهرستان آغاز شد.

محمد مطرودی سه شنبه اظهار داشت: در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و شوری آب میزان تولید محصول خرما از نخلستان های خرمشهر نسبت به سال گذشته 30 تا 40 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود بین سه تا چهار هزار تن خرما از نخلستان های این شهرستان برداشت و به خارج کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه تعاون روستایی آماده خرید محصول خرما از کشاورزان است گفت: خرمای درجه یک هر کیلوگرم 29هزار ریال و خرمای درجه 2 هر کیلوگرم 22 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

مطرودی عمده ترین ارقام صادراتی خرما از این شهرستان را استعمران و زاهدی اعلام کرد و بیان داشت: سال زراعی گذشته هفت هزار تن خرمای مازاد بر نیاز کشاورزان خرمشهری توسط تعاون روستایی خریداری و به خارج از کشور صادر شد.

وی اظهارکرد: از این میزان 2 هزار و 300 تن خرمای هسته گیری شده توسط 6 واحد فعال در شهرستان خرمشهر بسته بندی و به خارج از کشور صادر شد.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: استعمران، زاهدی، بریم، خضراوی، بلیانی، برحی، قنطار، سویدانی، خصاب، عویدی، لیلوی، دیری، یوزی، شکرا، اشگر، فرسی و حلاوی، از عمده ارقام خرمای تولیدی این شهرستان هستند.

وی اظهارکرد: با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص احیای نخلستان ها و توسعه زمین های کشاورزی، پارسال 250 هکتار از زمین های کشاورزی خرمشهر به زیر کشت نخل خرما رفت اما 90 درصد کشت پاجوش نخل به دلیل بالا رفتن شوری آب و کمبود آب از بین رفت.

مطرودی از حضور کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی در خرمشهر خبر داد و گفت: کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی در حال بررسی میزان خسارت به نخلستان های خرمشهر ناشی از شوری و کمبود آب هستند.

وی بیمه نشدن تنه درخت خرما را از مشکلات عمده کشاورزان خرمشهری بیان کرد و گفت: : سازمان بیمه محصولات کشاورزی، فقط محصول خرما را بیمه می کند و تنه درختان نخل را بیمه نمی کند که این موضوع، با توجه به شرایط خاص منطقه و وقوع حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی در نخلستان ها باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر افزود: سال زراعی گذشته به لحاظ شرایط جوی و گرد و غبار درختان نخل این شهرستان عملکرد پایینی داشتند اما بیمه به تعهد خود نسبت به پرداخت خسارت به نخلداران عمل نکرد و باعث شد در سال زراعی جاری فقط یک هزار و 200 نفر از نخلداران نخل های خود را بیمه کنند.

شهرستان خرمشهر سه هزار و 700 هکتار نخلستان دارد که از این میزان 2 هزار و 100 هکتار از آن بارور و یک هزار و 600هکتار نهال یا غیر بارور است.

عمده نخلستان های بارور در خرمشهر از نوع تجاری استعمران است که کشاورزان بخشی از آنرا به صورت خارک و رطب برداشت و در بازارهای داخلی عرضه می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار