تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۷۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سمندر لرستانی به دزفول آمد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از رهاسازی تعداد زیادی سمندر لرستانی در محیط زیست این شهرستان خبر داد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/12/22/13901222000391_PhotoA.jpg

فرهاد قلی‌نژاد  در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: برای حمایت از گونه جانوری با ارزش سمندر لرستانی در شهرستان دزفول تعداد زیادی از این گونه در این محیط زیست این شهرستان رهاسازی شده است.

وی افزود: توسط دوستداران محیط زیست شهرستان دزفول تعدادی از سمندرهای لرستانی به آغوش منابع آب شمال خوزستان بازگشته است و  تلاش می‌شود تا تعداد رهاسازی‌ها در سال جاری بیشتر شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لازم است برای حمایت از گونه‌های مختلف جانوران در سطح شهرستان دزفول برنامه‌ریزی شود و در این باره به کمک دوستداران محیط زیست نیاز است.

قلی نژاد با اشاره به اینکه در این حرکت حضور فعالان عرصه محیط زیست بسیار چشم‌گیر بود، افزود: در یک حرکت نمادین با همکاری اداره محیط زیست این شهرستان توسط چند نفر از دوستداران محیط زیست خوزستانی تعدادی از سمندرهای لرستانی زنده‌گیری شده توسط متخلفان در راستای ارتقای فرهنگ زیست محیطی حفاظت از حیات وحش در زیستگاه این جانوران رهاسازی شدند،

به گفته وی، این برنامه در راستای آموزش عمومی و همچنین طرح دانش‌آموزان همیار محیط زیست، تبلیغات موثر در اخبار جراید و رسانه‌ها انجام شده است.

وی تاکید کرد: برخورد جدی با موارد زنده‌گیری جانواران در سطح شهرستان دزفول از طرف اداره محیط زیست ادامه دارد و با متخلفان برخورد شدید خواهد شد.

قلی نژاد در ادامه تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا با ارتقای سطح فرهنگی مردم در حفاظت از محیط زیست و جانوران به منظور کنترل و حفظ نسل این حیوانات اقدام شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: سمندر لرستانی یا سمندر امپراتور با نام علمی Neurergus Kaiseri یکی از هفت گونه سمندر شناخته شده در ایران است. این جانور با نام‌های سمندر نارنجی، قیصری، امپراتور و سمندر کوهستانی لرستان شناخته می‌شود، نام‌های محلی آن حاجی باریک آب، مارمولک رنگی و وفقی است، این سمندر دارای سری کوچک، چشمانی سیاه و برآمده در روی سر است، سطح زیرین بدن به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و سطح پشتی دارای زمینه سیاه براق و لکه‌های نارنجی همراه با خال‌های سفید و لکه‌های سیاه و سفید خال مانند بر روی دم و پا‌ها مخلوط با رنگ نارنجی است.

به گفته وی، این گونه از نظر پراکنش جهانی بومی ایران است و در جنوب لرستان و بخش‌هایی از شمال خوزستان پراکنش دارد اما زیستگاه‌های باقیمانده این سمندر محدود هستند.

بر اساس این گزارش، در گشت‌های ویژه نوروزی و درروزهای آغازین سال 91 یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان موفق شد زیستگاه جدیدی را از گونه سمندر لرستانی (سمندر امپراتور) در شهرستان اندیکا شناسایی کند. در واقع برای نخستین بار این گونه بسیار زیبا و حائز اهمیت جهانی در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع شو و لندر مشرف به روستای اولاد واقع در دهستان آبژدان شهرستان اندیکا (منطقه مسجدسلیمان) مشاهده شد.

مهم‌ترین مناطق زیست سمندر لرستانی در کشور شامل کول سات، وژن آب و کوه شاداب در جنوب لرستان؛ آبشار شوی در حوالی روستای شوی و دژ محمدعلی خان در منطقه شکار ممنوع هفت تنان واقع در شهرستان دزفول در شمال خوزستان و کوه حاجی باریکاب ومنطقه مازو و دورق در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک است.

سمندر امپراتور در فهرست قرمز IUCN قرار دارد (در آستانه انقراض CR) و در آینده نزدیک با این روند کاهش جمعیت در طبیعت منقرض خواهد شد. کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض خرید و فروش این گونه را در ایران و سایر کشورهای جهان از سال 2010 ممنوع اعلام کرده است.

:
:
:
آخرین اخبار