تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۱۲۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گردشگری سلامت ظرفیتی برای آبادان و خرمشهر
گردشگری سلامت با حذف روادید در منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرمشهر رو به گسترش نهاده و ظرفیتی برای شتاب بخشی به رونق اقتصادی این مناطق فراهم کرده است.
  منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور توسعه گردشگری سلامت را در برنامه های خود قرار داده و در این راستا با حذف روادید دست یابی به توسعه گردشگری سلامت را سرعت بخشیده است.
حذف روادید در منطقه آزاد اروند از آذر 1396 اجرایی شد و از این تاریخ تاکنون بیش از 500 هزار تبعه خارجی عمدتا عراقی وارد شهرهای آبادان و خرمشهر شدند.
استان بصره عراق با 4.5 میلیون نفر جمعیت در همسایگی شهرهای آبادان و خرمشهر و منطقه آزاد اروند فرصت مناسبی را برای رونق اقتصادی این منطقه فراهم کرده است.
در این راستا ساماندهی ، نظارت و کنترل گردشگران سلامت از جمله مطالبات مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر است تا سفر گردشگران سلامت به منطقه آزاد اروند به افزایش نامتعارف هزینه درمان شهروندان ساکن این منطقه منجر نشود.

** ضرورت کنترل و ساماندهی گردشگری سلامت
شهروندان آبادان و خرمشهر لزوم کنترل گردشگران سلامت از سوی دانشکده علوم پزشکی آبادان را ضروری دانسته و می گویند: برخی از گردشگران خارجی که عمدتا عراقی هستند برای درمان در مراکز درمانی دولتی و نیمه دولتی حضور یافته و از امکانات این مراکز استفاده می کنند لذا لازم است نظارتی بر تعرفه ها و هزینه های درمان از سوی دانشکده علوم پزشکی صورت گیرد تا حقوق شهروندی ضایع نشود.
رضا مقیمی یکی از شهروندان آبادانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هزینه های درمان گردشگران سلامت باید طبق تعرفه های گردشگران خارجی محاسبه شود تا حق شهروندان ضایع نشود.
یک دندانپزشک در آبادان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیماران عراقی برای درمان به مطب مراجعه می کنند و معادل تعرفه درمانی که از بیماران ایرانی اخذ می شود از آنان ویزیت دریافت می شود.
ادیب حجازی افزود: در حال حاضر تعرفه ای برای اتباع خارجی به مطب های پزشکان از سوی دانشکده علوم پزشکی ارائه نشده است.
وی اظهار داشت: بیشترین بیماران اتباع خارجی برای کار پر کردن دندان ، کشیدن و گذاشتن دندان‌های مصنوعی و روکش به مطب مراجعه می کنند.
یک پزشک متخصص داخلی در آبادان ارائه تعرفه ویژه اتباع خارجی به مطب پزشکان را لازم و ضروری خواند و گفت: اکثر پزشکان تعرفه ویزیت بیماران تبعه خارجی را نمی دانند و لازم است دانشکده علوم پزشکی در ارائه تعرفه اقدامات لازم را انجام دهد.
نصراله حسونی بحرینی اظهار داشت: بیشترین بیماران مراجعه کننده از کشور عراق دیابتی، ریوی و یا بیماران سرطانی هستند که برای درمان به منطقه آزاد اروند سفر می کنند.
یکی از مدیران شرکت گردشگری در جزیره مینو گفت: 2 ماه قبل از حذف روادید در منطقه آزاد اروند 25 شرکت گردشگری عراقی را به خوزستان دعوت کردیم و مدیران این شرکت ها ضمن بازدید از اماکن گردشگری تفریحی، از بیمارستان ها و کلینک های درمانی شهرهای آبادان و خرمشهر دیدن کردند.
توفیق بچاری دیراوی، اظهار داشت: شرکت های گردشگری عراق در بازدید از بیمارستان ها و کلینک های تخصصی شهرهای آبادان و خرمشهر تمایل زیادی برای آوردن گردشگر عراقی نشان دادند.
وی گفت: در این رابطه نشستی با مدیران گردشگری منطقه آزاد اروند داشتیم و مقرر شد گردشگران قبل از ورود به مرز به صورت گروهی و یا انفرادی در شرکت های مذکور ثبت نام کنند و به ضمانت این شرکت ها وارد شهرهای آبادان و خرمشهر شوند.
بچاری دیراوی افزود: قرار بر این بود گردشگران توسط لیدر به اماکن گردشگری، بازارها و بیمارستان ها راهنمایی شوند ولی متاسفانه با این روند گردشگران سازمان منطقه آزاد اروند ساماندهی نمی شوند.
وی هدایت گردشگران به شرکت های گردشگری راهکاری مناسب برای ایجاد اشتغال در منطقه، بیان کرد و گفت: با هدایت اتباع خارجی به شرکت های گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال ، اماکن گردشگری تفریحی، درمانی نیز به آنها معرفی می شد.
یک تبعه عراقی، که برای درمان پدرش به یکی از مطب های پزشکی آبادان مراجعه کرده بود در این باره گفت: برای درمان پدرم که درمان وی در بصره میسر نیست به آبادان سفر کرده ایم.
عماد نورالدین، حذف روادید در منطقه آزاد اروند را فرصت مناسبی برای مردم عراق بیان کرد و گفت: با توجه به مشترکات دینی، مذهبی و زبانی و نزدیکی استان بصره عراق به شهرهای آبادان و خرمشهر فرصت مناسبی برای گردشگری در این منطقه فراهم شده است.
وی گردشگری سلامت را یکی از خواسته های مهم مردم استان بصره دانست و گفت: به صرفه بودن هزینه های درمان و همچنین وجود پزشکان فوق تخصص در شهرهای آبادان و خرمشهر و فراهم بودن امکانات معالجه در این شهر بیماران عراقی رقبت زیادی برای درمان پیدا کرده اند.
حکیم الشریفی یکی از گردشگران عراقی ، عمده بیماری های مردم استان بصره را سرطان بیان کرد و گفت: بیشترین بیمارهای مردم استان بصره دیابت، ریوی و سرطان است.
وی آلودگی زیست محیطی ناشی از آلودگی آب و فاضلاب، هوا و ریزگردها و دود پالایشگاهها و شرکت های نفت و گاز را عمده موارد بروز بیمارها در استان بصره عنوان کرد و گفت: آلودگی زیست محیطی باعث بروز بیماری های همچون سرطان، بیمارهای ریوی و دیابت شده است.
الشریفی با بیان اینکه درمان برخی از بیماری صعب العلاج در عراق امکان پذیر نیست، گفت: کمبود دارو و امکانات درمانی در عراق باعث شده مردم این استان برای درمان به کشورهای خارجی سفر کنند.
وی اظهار داشت: کمبود دارو در داروخانه های کشور عراق باعث شده که مردم برای تهیه دارو به بازار سیاه پناه برند و داروی مورد نظر خود را خریداری کنند.
رئیس جمعیت زنان جنوب عراق در سفر اخیر خود به شهرستان های آبادان و خرمشهر گفت : با توجه به افزایش بیماریهای ناشی از آلودگی زیست محیطی و سلاح های شیمیایی به کار برده شده در جنگ های متعدد علیه مردم عراق درمان برخی از بیماریها در این کشور امکان پذیر نیست و بیماران برای درمان بیماری خود ناچارند به کشورهای خارجی سفر کنند.
وفیقه مومن یکی از شایع ترین بیماریها در عراق را سرطان بیان کرد و گفت: بیماری های سرطان، آسم، دیابت و ناراحتی های قلبی و عروقی از شایعترین بیماری های استان بصره عراق است.
مومن حذف روادید در منطقه آزاد اروند را از امتیازات این منطقه دانست و گفت: با توجه به حذف روادید در منطقه آزاد اروند روزانه بیش از سه هزار عراقی وارد این منطقه شده که بخشی از آنها برای درمان در شهرهای آبادان و خرمشهر سفر می کنند.
وی در ادامه گفت: حذف روادید مسایل و مشکلات صدور و دریافت ویزا را برای گردشگران سلامت آسان تر کرده و امید است حذف روادید در سرزمین اصلی نیز انجام شود تا بیماران برای درمان به شهرهای دیگر کشور ایران نیز سفر کنند.
مدیر محیط زیست، غذا دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند یکی از ارکان های مناطق آزاد را ایجاد زیرساخت ها دانست و گفت: بسترسازی و بازسازی بیمارستان ها در منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر کارهای خوبی انجام شده است.
سیدمهدی موسوی افزود: در بیمارستان طالقانی آبادان بخش های جدیدی راه اندازی شده ، بیمارستان شهیدبهشتی خدمات به روز شده و در بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر نیز کلینیک جراحی و اورژانس جدید راه اندازی شده است.
وی با اشاره به گردشگری سلامت گفت: در بحث گردشگری سلامت جلسات متعددی با حضور عراقی ها و دانشکده علوم پزشکی برگزار شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که فضاهای درمانی علاوه بر بیمارستان های دولتی، بیمارستان نفت، تامین اجتماعی را توسعه و ارتقاء دهیم که بتوانیم خدمات درمانی به اتباع خارجی ارائه بدهیم.
موسوی افزود: با حذف روادید در منطقه آزاد اروند این پتانسیل ایجاد شد که اتباع خارجی برای اعمال کارهای درمانی به صورت روزانه در آبادان و خرمشهر وارد شوند.
وی شمار پزشکان متخصص در منطقه آزاد اروند را 183 متخصص برشمرد و گفت: پزشکان متخصص در شهرهای آبادان و خرمشهر علاوه بر خدمات درمانی به مردم این دو شهر در حوزه توریسم نیز به خصوص در مطب ها فعالیت خوبی داشته اند.
مدیر محیط زیست، غذا دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد با بیان اینکه یک چهارم ارجاعی به مطب پزشکان آبادان و خرمشهر را عراقی ها تشکیل می دهند، گفت: به منظور توسعه و ارتقای سطح سلامت و خدمات رسانی به عراقی ها در شهرهای آبادان و خرمشهر با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم.
موسوی اظهار داشت: در همین راستا برای احداث بیمارستان جدید و کلینک تخصصی در منطقه یک آبادان با بخش خصوصی توافق کرده ایم.
وی در ادامه گفت: با توجه به وجود تشابه فرهنگی، مذهبی و دینی بین کشور ما و عراق، عراقی ها مایل هستند که در کشور ایران روند درمان خود را انجام دهند و در این مقوله دانشکده علوم پزشکی آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند نقطه نظرات بسیار خوبی در بحث توسعه و تجهیز بیمارستان های شهرهای آبادان و خرمشهر دارند.
موسوی، با اشاره به مرکز جراحی قلب خرمشهر گفت: مرکز جراحی قلب 60 تخت خوابی خرمشهر با اعتباری به میزان 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات منطقه آزاد و دانشکده علوم پزشکی آبادان تا آخر سال جاری بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه این مرکز می تواند تمام استان خوزستان را پوشش دهد، گفت: علاوه بر مرکز جراحی قلب خرمشهر، پروژه احداث بیمارستان شماره 2 طالقانی، بیمارستان شماره 2 نفت و بیمارستان تامین اجتماعی در حال اجرا است و امید است تا سال 98 به بهره برداری برسند.
موسوی گفت: با راه اندازی بیمارستان های جدید در شهرهای آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اروند به افق سلامت خواهد رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های توریسم درمانی با کلینک جراحی 'مادر' آبادان توافقنامه دارند و این شرکت ها با بیمارستان های منطقه در حال انعقاد قرارداد هستند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند در این باره گفت: ارزیابی سازمان منطقه آزاد اروند و نهادها و کارشناسان حاکی از تاثیرات مثبت حضور گردشگران عراقی در شهرهای آبادان و خرمشهر داشته و عملا این حضور نقش بسیار موثری در رونق بخشیدن به کسب و کار داشته است.
سید مرتضی نعمت زاده افزود: حضور گردشگران خارجی بدون روادید در منطقه آزاد اروند مزیت هایی در حوزه درمان به وجود آورده و این امرعلاوه بر تثبیت پایداری پزشکان موجود در منطقه ، جذابیت برای پزشکان خارج از منطقه را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت شاهد پیشرفت در منطقه هستیم، گفت: با توجه به توسعه خدمات پزشکی و گسترش حضور بخش خصوصی اعتماد مردم ما به خدمات پزشکی افزایش یافته است.
نعمت زاده افزود:در حال حاضر با توجه به افزایش حضور گردشگران خارجی برای درمان، تعدادی از موسسه های توانمند سرمایه گذار درخواست خود را برای فعالیت در حوزه خدمات پزشکی و سلامت به سازمان منطقه آزاد اروند ارائه کرده اند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند برای فعالیت این موسسه در حال بررسی مجوزهای مورد نظر است گفت: در این فرایند سازمان منطقه آزاد اروند کمبودهای خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی به عنوان عرصه سرمایه گذاری به بخش خصوصی معرفی کرده و این آمادگی را دارد که برای تامین تجهیزات لازم بخش های بیمارستان های دولتی به بخش خصوصی ارائه کند.
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص تعرفه های توریسم درمانی گفت: تعرفه های بخش خصوصی بر اساس تعرفه هیات دولت به دانشکده علوم پزشکی آبادان ابلاغ و این تعرفه ها پس از تایید هیات امنای دانشکده به بخش خصوصی ارائه می شود.
حجت اله جانبی اظهار داشت: تا زمان تایید تعرفه ها نظارت مستمر بر بخش خصوصی اعم از مطب های خصوصی و کلینیک جراحی مادر انجام می شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آنها برخورد می شود.
وی در خصوص تعرفه های بیمارستان های دولتی، گفت: تعرفه های بیمارستان های دولتی در تمام موارد خدمات درمانی برای اتباع خارجی از هیات امنا ابلاغ شده و الان تعرفه ها در سامانه پذیرش حسابداری بیمارستان ها نصب شده است.
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان رضایت مندی مردم از خدمات به بیماران را دغدغه اصلی بیان کرد و گفت: در حال حاضر بیمارستان طالقانی با آخرین متدهای روز و استانداردهای لازم به بیماران خدمات رسانی می کند و تنها فرق بین بیماران ایرانی و اتباع خارجی تعرفه است.
جانبی ، از راه اندازی کلینیک گردشگری سلامت در آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال بیماران ایرانی و جلوگیری از ازدحام جمعیت کلینیک تخصصی ویژه بیماران اتباع خارجی خرمشهر در حال بازسازی و تا 6 ماه آینده به بهره برداری می رسد و در شهر آبادان به زودی راه اندازی می شود.
وی در ادامه گفت: همچنین یک بخش مرکز گردشگری سلامت ویژه اتباع خارجی در بیمارستان طالقانی آبادان و بیمارستان ولیعصر(ع) خرمشهرطراحی شده و به زودی راه اندازی می شود.
جانبی با بیان اینکه علاوه بر این یک مرکز غربالگری بیماران اتباع خارجی در مرز شلمچه نیز راه اندازی می شود، گفت: دانشکده علوم پزشکی آبادان با سه شرکت گردشگری سلامت قرارداد منعقد کرده و اینها ملزم به افتتاح دفتر در آبادان و خرمشهر و عراق شدند و قرار بر این شد که بیمارانی که از مرز شلمچه وارد کشور می شوند در مرکز غربالگری این منطقه مورد معاینه قرار گیرند.
جانبی افزود: همچنین بین دانشکده علوم پزشکی آبادان با معاون درمان دانشکاه علوم پزشکی شیراز و اهواز تفاهمنامه ای برای پذیرش و درمان اتباع خارجی در بیمارستان های شیراز و اهواز تبادل شده و به زودی قرارداد نیز منعقد خواهد شد.
وی در ادامه گفت: زمانی که درمان بیماران در آبادان و خرمشهر نتیجه ای نداشت به شیراز و اهواز منتقل می شوند.
وی با بیان اینکه 90 درصد خدمات درمانی مورد نیاز اتباع خارجی در آبادان و خرمشهر فراهم است، گفت: 183 پزشک متخصص در رشته های مختلف ، 2 فوق تخصص گوارش، 2 فوق تخصص ریه، فوق تخصص نوزادان، جراحی پلاستیک، رماتوژیک و مفاصل، خون و سرطان شناسی(هماتولوژی و انکولوژی) در شهرهای آبادان و خرمشهر فعالیت دارند.
جانبی افزود: در سال گذشته 40 پزشک متخصص به مجموعه متخصصان دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه شدند و امید است آذر ماه سال جاری نیز تعدادی متخصص اضافه می شوند.
وی گفت: از فروردین امسال نیز پزشک متخصص رشته توانبخشی، طب فیزیک، جراحی پلاستیک، فوق تخصص ریه به پزشکان اضافه شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 12 تخت مراقبت‌ های ویژه نوزادان نارس (NICU) با حضور پزشکان فوق تخصص در بیمارستان طالقانی آبادان فعال است.
جانبی با اشاره به مرکز فوق تخصصی قلب و عروق در خرمشهر گفت: ساخت مرکز فوق تخصصی قلب و عروق و جراحی قلب 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است سال آینده به بهره داری برسد.
وی پیشرفت فیزیکی بیمارستان تخصصی 220 تخت خوابی طالقانی آبادان را بالای 70 درصد بیان کرد و گفت: این بیمارستان در سال 98 به بهره برداری می رسد.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس واقع شده که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون قرار دارد.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار