تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۷۱۳۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجوز ساخت 6 سیلوی جدید در خوزستان صادر شد

ساختمان های موسسه جهاد نصر در ساحل راست رامشیر تحویل بهره برداران شد


مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: مجوز ساخت 6 سیلوی جدید برای نگهداری استاندارد گندم تولیدی استان در شهرهای خوزستان صادر شد.

مهدی صیاحی روز دوشنبه افزود: مجوز ساخت سیلوی 30 هزار تنی در شهرهای اهواز، شوش، حمیدیه ، کارون و احداث سیلوی 20 هزار تنی در باوی (ملاثانی) و 10 هزار تنی در رامهرمز صادر شده و امیدواریم در ماه های آینده عملیات اجرایی این سیلوها شروع شود.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از فعالیت های اصلی و مهم تعاون روستایی خوزستان خرید محصولات پائیزه به صورت تضمینی است، نیازمند ساخت و احداث سیلو در مناطق مختلف هستیم.

صیاحی افزود:گندم که یک محصول راهبردی به شمار می رود به مراقبت ویژه نیاز دارد و با توجه به اینکه اغلب ظرفیت فضای ذخیره سازی گندم تعاون روستایی ، مراکز روباز تا بارگیری و ارسال به سیلوها بود برنامه ساخت سیلوهای جدید در مناطقی که ظرفیت بالایی در تولید گندم داشتند دنبال شد.

وی گفت:جدای از موضوع دریافت مجوز ساخت سیلو ، به دنبال تامین اعتبارات و تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هستیم و خوشبختانه زمین مورد نیاز برای احداث سیلو ها نیز تامین شده است.

بر اساس آمار شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور هم اکنون ظرفیت نگهداری و ذخیره سازی گندم در فضاهای استاندارد و روباز در کل خوزستان حدود 1.2میلیون تن است.

امسال استان با وجود اینکه خوزستان با بحران طبیعی خشکسالی رو به رو بود یک میلیون و 343هزار تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد که از این حیث خوزستان رتبه نخست کشوری را در میزان خرید گندم برای سومین سال متوالی به خود اختصاص داد.

حدود 800 هزار تن گندم توسط مراکز خرید وابسته به تعاون روستایی استان و بقیه توسط شرکت غله خریداری شد ضمن آنکه بخشی از گندم تولیدی مرغوب استان نیز به صورت آزاد توسط بخش خصوصی برای کارخانه های ماکارونی و بیسکویت سازی به دیگر استان ها حمل شد. 

در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصول پاییز و زمستان ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تنها برداشت گندم در سطح 350هزار هکتار گندم آبی انجام شد.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی به ارزش 70تا 80هزار میلیارد ریال از سطح 1.2میلیون هکتار تولید می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آن که از این رهگذر 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

بر اساس برآورد رسمی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری ، خوزستان توان تولید غذای مورد نیاز 30میلیون نفر از جمعیت کشور را خواهد داشت.

گندم ، نیشکر ، چغندرقند ، مرکبات ، برنج ، خرما ، سبزیجات و صیفی جات مهمترین محصولات کشاورزی خوزستان را تشکیل می دهد که حدود هفت میلیون تن آن را نیشکر تشکیل می دهد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار