تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۷۱۶۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۰ درصد نخیلات بهبهان بدلیل کمبود آب نابود شدند
اغلب زمین‌های کشاورزی بهبهان در چند سال اخیر به علت کمبود آب خشک شدند.

سالیان درازی است که شهرستان بهبهان به دلیل دارا بودن خرمای مرغوب زبانزد خاص و عام بوده و محصولاتش را به نقاط مختلف جهان ارسال می‌کند اما چند سال اخیر  مشکل کمبود آب و محدودیت‌های کشت سبب شده که از محبوبیت این محصول صادراتی کاسته شود.

اسماعیل سلیمانی اظهار داشت: سابقه نخل ها در این منطقه به بیش از 60 سال پیش  می‌ردسدو  800 هکتار زمین زراعی نخل در بهبهان وجود دارد.

وی افزود:  به علت کم آبی سه سال است که هیچ توسعه‌ای در بحث افزایش کاشت درخت نخل نداشته‌ایم و  مشکل کم آبی ضربه بزرگی به کشاورزان و تامین منابع مالی  آنها زده است.

سهیمه 60 روزه برای کشاورزان بهبهانی

مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی روستای دودانگه عنوان کرد: بیش از 80 درصد نخل‌های بهبهان در حوزه خدمات کشاورزی دودانگه روستاهای دودانگه، شهرویی، قالند،کردستان و کره سیاه واقع شده  که چندین سال است به جز باغات این منطقه هیچ گونه کشت تابستانه‌ای نداشته است.

وی گفت: عمده آب سد مخزنی مارون به شهرهای پایین دست می‌رسد اما بهبهان به عنوان شهری که در مجاورت سد قرار دارد سهمیه کمتری به آن تعلق می گیرد ولی خوشبختانه شهرستان جز شهرهایی تلقی می‌شود که در بحث صرفه جوی آب در کشاورزی پیشگام  است.

سلیمانی عنوان کرد: نخیلات بهبهان هر 60 روز یک بار نوبت سهمیه آب دریافت می کنند که این امر سبب شده بخش زیادی از نخیلات منطقه خشک و بی ثمر شوند، سیستم کانال آبرسانی که برای ایام پرآبی طراحی شده بوده از زمان سهمیه بندی آب؛ پروسه آبرسانی طولانی شد.

صادرات بهبهان در یک قدمی نابودی

وی با اشاره به بحث برداشت محصول سال قبل تصریح کرد: طبق آمار بیمه 80 درصد نخیلات دچار خسارت شده اند و وضعیت نخیلات امسال به مراتب بدتر از سال قبل پیش بینی کرد.

نصراله عبداللهی از نخل داران بهبهانی گفت: ما از  1000 نخلی که در اختیار داریم متاسفانه 800 نخل آن  به علت کمبود آب خشک شده است.

وی ادامه داد:به علت کمبود و سهمیه بندی آب مقداری از نخل ها را خشک شده است و این یکی از دلایل عدم کیفیت مرغوب  خرما و از دست دادن مشتریان ثابت شده است .

حسین علی طیبی یکی دیگر از نخل داران بیان کرد:چند هفته قبل جلسه ای در شرکت بهربرداری مارون به همراه جمعی از کشاورزان شادگانی برگزار و  مدعی هستند کشاورزان بهبهانی به واسطه مسئولان و مدیران همشهری در استان فراتر از سهمیه  از آب سد برداشت می‌کنند و به آنان آب کمی می‌رسد. 

طیبی در ادامه بیان کرد: به همراه کشاورزان مدعی به بازدید سد مخزنی مارون رفتیم که  از نزدیک متوجه  مشکل بی آبی سد مارون شدند.
 
وی در پایان با ابزار تاسف خاطرنشان کرد:  زمین های بهبهان به علت این‌که جز زمین های آبی محسوب می‌شوند شامل بیمه خشکسالی نمی‌شوند‌.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار