تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۱۷۱۶۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تقی‌زاده عنوان کرد:
آغاز سال تحصیلی جدید با 1100 هزار دانش‌آموز در خوزستان
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال تحصیلی جدید حدود یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز، حدود 40 هزار کلاس درس و 70 هزار معلم خواهیم داشت. 

محمد تقی‌زاده در شورای آموزش و پرورش خوزستان که روز شنبه (17 شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: به روز بازگشایی مدارس باید مانند یک روز ملی نگاه شود؛ چرا که میلیون‌ها دانش‌آموز در این روز یک کار جدید را آغاز می‌کنند و همه جا باید از آن‌ها به خوبی استقبال کنیم.

وی افزود: بزرگترین رسالت، وظیفه و هدف هر جامعه‌ای توانمندسازی، بهسازی، تربیت و آموزش فرزندان آن جامعه است. اگر این مأموریت را به‌خوبی انجام دهیم، میراث‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی و ادبی ما به خوبی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. دوام، قوام، صعود و سقوط یک تمدن، فرهنگ و سرزمین به نوع عملکرد ما در آموزش و پرورش بستگی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: علی‌رغم پیشینه تاریخی غنی خوزستان، امروزه می‌بینیم که چالش‌ها، مشکلات و آسیب‌های بزرگی در استان وجود دارد. کاهش این آسیب‌ها، تنها در صورتی که تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اولویت اول ما باشند، امکان‌پذیر است. در طول تاریخ این مسائل هرگز اولویت اول هیچ دولتی در ایران نبوده‌اند. ذهن مردم و مسئولین باید به‌خوبی درگیر مساله آموزش و پرورش باشد.

تقی‌زاده گفت: در آموزش و پرورش، هدف ما این نیست که علم سنگینی را به بچه‌ها آموزش دهیم، بلکه هدف ما آموزش ساده‌ترین مهارت‌های زندگی اجتماعی به فرزندان است. در جنگ تحمیلی در طول هشت سال 215 هزار شهید دادیم اما از سال 83 تا 94 در یک دوره ده ساله، 221 هزار کشته در جاده‌ها داشته‌ایم. شهروند ما ساده‌ترین مهارت‌های زندگی اجتماعی را یاد نگرفته است.

وی تصریح کرد: نوجوان و جوان ما باید بداند برای چه چیزی دل بسوزاند. بیش از یک میلیون دانش‌آموز در خوزستان داریم که این دانش‌آموزان باید بدانند به چه چیزی باید به‌خوبی بیاندیشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تدوین اولویت‌های آموزش  و پرورش، گفت: در این برنامه اولویت اول ما پیش‌دبستانی بود. چرا که در خوزستان تعداد بازماندگان از تحصیل بسیار بالا بودند. نتیجه آمار بالای بازماندگان از تحصیل؛ آمار بالای آسیب‌های اجتماعی و بزه‌کاری است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مانع پیش‌دبستانی را در مقابل افزایش آمار بازماندگان از تحصیل قرار دهیم و سطح آموزش را به سن چهار سالگی بکشانیم.

تقی‌زاده خاطرنشان‌کرد: هدف ما از این کار این نیست که دانش‌آموزان یک سال زودتر وارد مدرسه شوند، بلکه هدف ما این است که این دانش‌آموزان یک سال زودتر معنا و مفهوم ساده‌ترین واژه‌ها را بیاموزند. از نظر علمی ثابت شده دانش‌آموزی که پایه پیش‌دبستانی را می‌گذراند، تا مقطع دانشگاه نسبت به دانش‌آموزی که این پایه را نگذرانده است، رفتار، برخورد و اخلاق متفاوتی دارد و در شاخص‌های مختلف موفقیت‌های بهتری کسب می‌کند.

وی تصریح کرد: جذب بازماندگان از تحصیل یک تکلیف ملی است. عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و ... موجب بروز این پدیده می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: در بحث بازگشایی مدارس و روند برنامه ریزی برای این امر، هدف ما تنها این نیست که دیوار مدرسه رنگ‌آمیزی شود، بلکه می‌خواهیم دانش‌آموز ما زمانی که وارد مدرسه می‌شود، مشکلی نداشته باشد. زیر صندلی معلم به جای پایه، آجر نگذاشته باشند. باید شرایط لازم را برای تحصیل این دانش آموزان فراهم کنیم.

تقی‌زاده خاطرنشان‌کرد: یکی دیگر از اولویت‌های اساسی ما، افزایش میزان سواد والدین است. زمانی می‌توان تعلیم و تربیت را به خوبی توسعه داد که ارتباط بین خانه و مدرسه به خوبی ایجاد شود. این کار قطعا با وجود والدین بی‌سواد شدنی نیست. خوزستان 600 سال پیش از آکسفورد دانشگاه داشته است اما امروز از نظر سوادآموزی شرایط مناسبی ندارد.

وی افزود: توجه به‌جا به مدارس دخترانه یکی دیگر از اولویت‌های ما است. بالا رفتن سواد زنان و دختران جامعه موجب بالا رفتن سطح سواد عمومی جامعه می‌شود. باید به مدارس دخترانه به ویژه در حوزه بهداشت توجه بیشتری داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان‌کرد: در خوزستان بیشترین دانش‌آموزان عشایری را داریم. وجود عشایر در هر جامعه‌ای به معنای کمبود بهداشت، جاده، امکانات و ... است. باید تلاش کنیم شاخص‌های ما در این مناطق بهبود پیدا کنند و سهم عشایر را از تولید ملی بالا ببریم.

تقی‌زاده تصریح کرد: با اجباری شدن پیش‌دبستانی 14 هزار نفر از جوانان را در آموزش و پرورش جذب کردیم. همچنین سال گذشته در تمام کشور سه هزار نیروی حق‌التدریس جذب شدند اما تنها در خوزستان چهار هزار و 300 نیروی حق‌التدریس برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب کردیم. در شرایط فعلی با کمبود هفت هزار و 200 نفر نیروی انسانی مواجه‌ هستیم. هفت هزار نفر از نیروهای ما نیز متقاضی انتقال هستند. همچنین امسال سه هزار و 300 نفر از فرهنگیان ما بازنشسته خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص میزان سرانه دانش‌آموزان استان، گفت: سال قبل حدود یک میلیون و 50 هزار دانش‌آموز داشتیم و تمام اعتباری که به عنوان سرانه دانش‌آموزی در اختیار من گذاشته شده بود، یک میلیارد تومان بود. یعنی در طول سال باید با کمتر از هزار تومان دانش‌آموزان را در آموزش و پرورش حفظ و نگهداری می‌کردیم.

تقی‌زاده تاکید کرد: همواره گفته‌ام آموزش و پرورش خوزستان و کودکان ما نباید با شاخص‌های آموزش و پرورش استان‌هایی مانند یزد و اصفهان سنجیده شوند. خوزستان در طول تاریخ کانون بزرگترین بحران‌های تاریخی بوده است. جنگ تحمیلی برای خوزستان جنگ جهانی سوم بود و زیرساخت‌های ما به شدت آسیب دیدند.

وی تصریح کرد: سال تحصیلی جدید را با حدود یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز، حدود 40 هزار کلاس درس، هشت هزار مدرسه و 70 هزار معلم آغاز می‌کنیم. آموزش و پروش استان از نظر کمی رتبه سوم کشور را در اختیار دارد. کلاس درس باید اولویت اول منطقه باشد و ذهن مسوولان را باید درگیر مساله آموزش و پرورش کنیم. اگر می‌خواهیم در شاخص‌های مختلف ارتقاء پیدا کرده و بر فرهنگ جهانی موثر باشیم، باید چنین نگاهی به آموزش و پرورش داشته باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار