تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۷۱۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرارگاه نصرت در دفاع مقدس به پارک موزه دفاع مقدس تبدیل می‌شود ‌
شهردار شهر رفیع با اشاره به قرارگاه نصرت گفت: با تغییر کاربری این مکان را پیشنهاد ایجاد یک پارک موزه دفاع مقدس داده شد. ساحل و منازلی متروکه اطراف در این محل به خانه‌های بوم گردی تبدیل شوند تا بتوان از این طریق یک گردش اقتصادی نیز ایجاد کرد.

شهر رُفیّع در بخش نیسان شهرستان هویزه در استان خوزستان قرار دارد. این شهر در25 کیلومتری غرب شهرستان هویزه و50 کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد، مرکز دشت آزادگان و در نوار مرزی واقع شده است همچنین فاصله رفیع تا تالاب هورالعظیم3 کیلومتر است.

این شهر تنها به دلیل موقعیت مکانی خاص آن در مرز ایران و عراق و در جوار هورالعظیم بودن یا مزارع کشاورزی و تعداد چشمگیر گاومیش و لبنیات خاص آن ویژه نیست بلکه رفیع معراج شهدای بزرگ و سرافراز این مرز و بوم بوده است که ظرفیت فرهنگی و هویتی بسیاری نیز در خود مستتر دارد اما متاسفانه تاکنون آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

قرارگاه نصرت در دفاع مقدس به پارک موزه دفاع مقدس تبدیل می‌شود ‌

اخیرا اقدامات مناسبی در این شهر محروم صورت گرفته و تلاش شده اندکی از غبار محرومیت از چهره این شهر زدوده شود، به همین منظور با جلیل قضایی شهردار این شهر به گفت‌وگو نشستیم که حاصل این نشست را می‌خوانید.


اولویت ما پروژه‌های دارای بازده اقتصادی است

 مسجد جامع رفیع با حمایت نماینده دشت آزادگان در حال تبدیل به پارک موزه دفاع مقدس است

  مضیف‌های زیبای رفیع می‌تواند پذیرای گردشگر باشند

 طرح نهضت آسفالت در رفیع اجرایی شد

 خام فروشی محصولات دامی در شهری که بهترین نژاد گاومیش در ایران را دارد

قضایی درباره وضعیت شهر رفیع اظهار داشت: شهر رُفیع چه در زمان جنگ و چه اکنون از لحاظ استراتژیک فوق العاده تاثیرگزار است. متاسفانه این شهر نادیده گرفته شده و در حق آن کم لطفی‌های بسیاری می‌شود همچنین در زمان دفاع مقدس این شهر بالغ بر20 هزار نفر جمعیت داشت اما اکنون قریب به4 الی5 هزار نفر از این تعداد جمعیت کاهش داشته و به اضافه شدن جمعیت حاشیه نشینان منجر شده است.

شهردار رفیع با اشاره به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حاشیه نشینی افزود: اگر ما بتوانیم خدمات شایانی در شهرهای مانند رفیع داشته باشیم می‌توانیم از مهاجرت شهروندان شهرهای کوچک به سوی کلان شهرها جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به انجام برخی پروژه‌ها در هفته دولت از محل اعتبارات داخلی شهرداری رفیع به صورت امانی بیان کرد: یکی از پروژه‌های افتتاح شده توسط شهرداری رفیع در هفته دولت زیرسازی آسفالت است. مبلغ کل پروژه1 میلیارد و500 میلیون تومان و متراژ کل آسفالت نیز2 هزار و 750 متر مربع بود. این زیر سازی آسفالت در یکی از نقاط بسیار محروم رفیع انجام شد.

قضایی ادامه داد: در شهر رفیع طرحی را با شعار نهضت آسفالت آغاز کردیم و هدف ما از این طرح این بود که هیچ خیابان و جایی بدون آسفالت باقی نماند.

وی با اشاره به پروژه کفپوش گذاری‌ خیابان‌های سطح شهر رفیع گفت: متراژ این پروژه1500 متر مربع و محل اعتبارات این پروژه از سازمان شهرداری‌های استان بود همچنین مبلغ کل این پروژه850 میلیون ریال است.

شهردار رفیع با اشاره به پروژه تکمیل بازارچه خود اشتغالی شهرداری رفیع توضیح داد: متراژ این پروژه230 متر مربع و محل اعتبار، وام از سازمان همیاری شهرداری کشور است. مبلغ پروژه تکمیل بازارچه خود اشتغالی شهردرای رفیع 170 میلیون تومان است. این پروژه تا اوایل ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین به عرضه مستقیم صنایع دستی و محصولات لبنی توسط یک تعاونی در این بازارچه در آینده نیز اشاره کرد.

قضایی درباره انجام پروژه‌های با بازدهی اقتصادی برای شهر رفیع تصریح کرد: ما پروژه‌های بدون بازدهی اقتصادی برای شهر رفیع تعریف نکردیم. مثلا توسعه فضای سبز را انجام دهیم در حالی که این کار هیچ بازدهی اقتصادی نداشته باشد بلکه خود نیز هزینه بردار باشد.

وی با اشاره به پتانسیل شهر رفیع برای جذب گردشگر داخلی توضیح داد: مسجد جامع که به عنوان قرارگاه نصرت در شهر رفیع قرار دارد توسط شهید هاشمی در این شهر شکل گرفته است. دسترسی شهر رفیع توسط هور به شهر العماره در کشور عراق؛ شهر رفیع را در زمان جنگ به شهری مهم در استراتژی جنگ تبدیل کرده بود.

شهردار رفیع ادامه داد: مسجد جامع شهر رفیع به عنوان پایگاه و مقرر قرارگاه نصرت انتخاب شد. درحالی که این مکان به یک متروکه تبدیل شده بود ما این مسجد را به عنوان شاخص قرار و طرح پارک موزه را برای اجرا در این محل ارائه دادیم و این طرح با حمایت و تلاش حاج قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده دشت آزادگان و هویزه که خود از رزمندگان قرارگاه نصرت بوده است در حال اجرایی شدن است.

وی در ادامه توضیح پروژه افزود: با تغییر کاربری این مکان را پیشنهاد ایجاد یک پارک موزه دفاع مقدس داده شد. ساحل و منازلی متروکه اطراف در این محل به خانه‌های بوم گردی تبدیل شوند تا بتوان از این طریق یک گردش اقتصادی نیز ایجاد کرد.

قضایی با اشاره به کلنگ زنی این طرح در دو هفته دیگر؛ گفت: در حال حاضر گردشگر یا کاروان راهیان نوری که در یک بازه زمانی به این منطقه می‌آیند و بلافاصله می‌روند درآمدی نخواهند داشت باید بتوان یک درآمد پایدار در منطقه ایجاد کرد و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که گردشگر حداقل بتواند در خانه‌های اسکان گردشگری در این شهر یک شب اقامت داشته باشد و با ارائه عذاهای بومی می‌توان اشتغال محلی خوبی ایجاد کرد.

وی با اشاره به نیزارهای موجود در تالاب افزود: با استفاده از نیزارهای موجود در تالاب هورالعظیم و فرهنگ مضیف نشینی توسط  مردم عرب‌ ساکن در منطقه می‌توانیم با احداث مضیف از نیزارهای هور پذیرای گردشگران داخلی و خارجی نیز باشیم.شهردار رفیع درباره بسته بودن هورالعظیم توسط نیروی مرزبانی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود بسته شدن هورالعظیم توسط هنگ مرزی و عدم دسترسی شهروندان و مردم بومی به هورالعظیم است. استدعا داریم تا برای گردشگران فضایی از هور باز شود و در نوروز سال آینده این خواهش عملی شود تا گردشگران بتوانند به هور دسترسی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره راهکار شهرداری رفیع برای جذب درآمد و حذف چالش‌های موجود در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری چه بوده است اذعان داشت: شهری مانند شهر رفیع فوق العاده از لحاظ مالی در مضیقه هستند و حتی در اعطای حقوق پرسنل شهرداری نیز گاهی با مشکل مواجه می‌شوند. با مدیریت و برنامه ریزی که داشتیم الحمدلله توانستیم لااقل حقوق پرسنل شهرداری را بدون هیچ مشکلی پرداخت کنیم.

قضایی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در شهر رفیع عنوان کرد: در شهر رفیع پتانسیل‌های مانند صنایع دستی و گاومیش داری وجود دارد که هم برای افراد و هم برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد. شهر رفیع بهترین نژاد گاومیش را دارد؛ اکنون ما در این شهر شاهد خام فروشی بهترین نژاد گاومیش هستیم.

وی با تاکید بر یافتن سرمایه گذار برای انجام این کار در شهر رفیع ادامه داد: اگر بتوانیم گاومیش‌ها را به شکل شهرک‌های صنعتی ساماندهی کنیم و به شکل صنعتی؛ شیری که خام فروخته شود به صنایع جانبی دیگر تبدیل کنیم علاوه بر اینکه برای مردم بومی این شهر اشتغال به وجود می‌آید شهرداری رفیع نیز به یک درآمد ثابت و پایدار خواهد رسید.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار