تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۷۱۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازارچه مرزی چذابه در صادرات کالا به عراق بازهم رکورد زد
معاون گمرک چذابه گفت: صادرات کالای غیرنفتی از بازارچه مرزی چذابه روز شنبه 17 شهریور، برای دومین بار در یک هفته اخیر ، با تخلیه بار 972دستگاه تریلر و کامیون حامل کالا در بارانداز این بازارچه ، رکورد تازه ای را پشت سر گذاشت.

سیدسعید فاضلی روز یکشنبه افزود: این حجم صادرات کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، مواد غذایی و تره بار ، لبنیات و ماهی تازه بوده از ابتدای فعالیت این بازارچه در سال 1387تاکنون بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه تخلیه این حجم بار سنگین تا شامگاه شنبه با سرعت انجام شد گفت: برای حمل کالای غیرنفتی از باراندازبازارچه ، هماهنگی لازم با مقام های گمرک 'شیب' عراق انجام شد تا از فسادپذیری برخی مواد غذایی جلوگیری شود.

معاون گمرک چذابه در ادامه با اشاره به رونق بی سابقه صادرات کالا در 2 ماه اخیر در بازارچه مرزی چذابه بیان کرد: خرید کالا در این بازارچه همچنان با دلار و دینار و به صورت نقدی انجام می شود و برنامه ای برای حذف دلار از معاملات تجاری در این بازارچه وجود ندارد. 

فاضلی افزود: در روزهای اخیر که میزان صادرات از این بازارچه سرعت گرفته از همه ظرفیت های نرم افزاری و نیروی انسانی در گمرک چذابه برای روان سازی روند صادرات کالا به عراق و کاهش معطلی بازرگانان و تجار محلی استفاده می شود.

وی در ادامه ، آزاد شدن صادرات تره بار، خشکسالی و کاهش تولیدات کشاورزی در عراق، و ناآرامی های اخیر بصره که موجب کاهش صادرات کالا از مرز زمینی شلمچه شده را از دلایل اصلی افزایش صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه بیان کرد.

مرز زمینی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز ، شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار، مصالح ساختمانی، خودرو ، لوازم خانگی و برقی، آرد ، دام زنده ، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد که سهم بازارچه مرزی چذابه حدود 350میلیون دلار بود.

پیش بینی شده با توجه به افزایش روند صادرات کالا از بازارچه چذابه ، ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق از این بازارچه افزایش یابد که این خود در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرهای غربی خوزستان تاثیر مثبت خواهد شد.

استان خوزستان با 2 استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و بصره حدود 300 کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر 2 استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دادرس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
اي بابام هي . ارزاق روزانه مردم را عراقي هاي مي آيند مي خرنيد و مي برند كم است كه حالا صادرات هم ركورد بزنه .
بازار آبادان خرمشهر را كه هرروز صبح عراقي ها ميان مي رزيند و مي خرند مردم شهر مي مانند و كمبود اجناس و ارزاق روزانه و گراني .
:
:
:
آخرین اخبار