تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۱۷۱۷۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرما محصولی که امسال کام شادگانی ها را شیرین نکرد
شادگان ، شهرستانی که خارک و خرمای آن به عنوان یک برند در کشور شناخته شده است و با داشتن 13 هزار و 600 هکتار نخلستان یکی از ظرفیت های مهم تولید خرما در کشور است این روزها در فصل برداشت خرما حال و روز خوشی ندارد.

نخلستان های شادگان امسال به دلیل خشکسالی و کم آبی شرایط سختی را سپری کرده و محصول خرمای آنها امسال علاوه بر کاهش کمی از نظر کیفی نیز آسیب دید و با قیمتی کمتر به بازار عرضه شد.

کاهش 15 تا 20 درصدی تولید محصول خرما خسارت سنگینی به نخلداران شادگانی وارد کرده و امسال کام آنان را بابت برداشت خارک و خرما شیرین نشد.

شادگان بیش از 57 هزار هکتار زمین قابل کشت دارد که از این میزان 13 هزار و 600 هکتار آنرا نخلستان شامل می شود. استعمران، گنطار ، بریم، برحی، اشگر از انواع خرمای تولید شادگان می باشند.

کمبود و سختی آب در شادگان در فصل بهار و تابستان امسال ضمن پایین آوردن کیفیت محصول خرمای شادگان کاهش 15 تا 20 درصدی محصول را نیز در پی داشته است.

نخلستان های شادگان چند سالی است که با کمبود و شوری آب نا آشنا نیستند اما تنش آبی امسال که جنوب غرب خوزستان با آن روبرو شد به محصول خرمای شادگان آسیب جدی وارد کرده است.

شادگان در انتهای حوزه رودخانه جراحی قرار دارد و آب کشاورزی این شهرستان از این رودخانه تامین می شود ولی با کمبود 80 درصدی آب در این رودخانه کشاورزان شادگانی با افت کمی و کیفی محصول خرما مواجه شدند.

کاهش کیفی و کمی محصول خرما

یکی از کشاورزان شادگانی در خصوص مشکلات ناشی از کمبود آب گفت: کم آبی و شوری آب در شادگان، افت محصول خرما به لحاظ کیفیت و کمیت را در پی داشت با اینکه این شهرستان بیشترین سهم فرآورده خرما در کشور را دارد.

قاسم مجدم اظهار داشت: امسال آبیاری نخیلات کاهش چشمگیری با سال های گذشته داشت و میزان آبی که در اختیار ما قرار گرفت کمتر از میزان مورد نیاز بود که این مساله کاهش کیفی و کمی محصول نخلستان های شادگان را در پی داشت.

وی افزود: نیمی از مردم شادگان از طریق کشاورزی و نخلداری امرار معاش می کنند و کاهش محصول زندگی آنان را با چالش مواجه کرده است.

یکی دیگر از کشاورزان شادگانی نیز گفت: درحالی که حدود 2 هفته از زمان برداشت خرما می گذرد وضعیت فروش این محصول حتی در مقایسه با سال های گذشته از رونق کمتری برخوردار است که ناشی از افت کیفیت محصول خرما و خارک به دلیل خشکسالی است.

سالم فرحانیان اظهار داشت: به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی، کیفیت محصول خرمای شادگان در سال جاری نسبت به پارسال افت کرده و این مساله طعم و مزه خرما را کاهش داد.

وی افزود: کاهش میزان کیفی و کمی در نخلستان ها باعث شد مشتریان با قیمت کمتری نسبت به سال گذشته اقدام به خرید کنند و این مهم سبب شد هزینه صرف شده از سوی کشاورزان با قیمت فروش برابر نکند و کشاورزان در برداشت محصول متضرر شوند.

یکی دیگر از کشاورزان شادگانی نیز گفت: خشکسالی در سال جاری باعث شد تا برداشت محصول خرما در شادگان نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد و این مساله کشاورزان را با ضرر مالی مواجه کرد.

سعید مقدم پرداخت بیمه خسارت کشاورزان را خواستار شد و تصریح کرد: امسال کشاورزان شادگانی دچار ضرر مالی زیادی شدند که لازم است این خسارت توسط بیمه کشاورزی جبران شود.

تهدید اقلیمی

یکی از کارشناسان کشاورزی در شادگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تغییر اقلیم را از جمله عوامل موثر در افت کیفیت محصول خرما در این منطقه عنوان کرد و گفت: پیامدهای ناشی از تهدیدهای اقلیمی منجر به شوری آب در خوزستان شده، البته باید گفت خشکسالی پدیده ای است که بیشتر کشورهای جهان با آن دست به گریبان هستند و این موضوع تنها منحصر به کشاورزی، باغداری و نخلستان های شادگان نیست.

احمد آلبوغبیش با اشاره به روش کشت بافت خرما اظهار داشت: در سالهای اخیر روش کشت بافت خرما جایگزین شیوه سنتی پاجوش شده که اجرای این روش جدید در نخلستان ها موجب افزایش کیفیت و کمیت تولید خرما می شود.

وی افزود: کاهش کیفیت خرما نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای صادراتی نیز موثر است و می تواند کاهش صادرات را به دنبال داشته باشد و باید در این رابطه چاره اندیشی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان نیز گفت: تاکنون محصول خرمای پنج هزار هکتار از نخلستان های شادگان برداشت شده است.

جبار حمادی اظهار داشت: با توجه به کم آبی شدید و همچنین کاهش نزولات آسمانی محصول خرمای برداشت شده از نخلستان های شادگان از نظر کیفی و کمی نسبت به محصول پارسال کاهش دارد.

وی افزود: پارسال 40 هزار تن خرما از نخلستان های شادگان برداشت شد ولی بحران بی آبی در سال جاری پیش بینی 15 درصد کاهش برداشت خرما را در نخلستان های این شهرستان در پی دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار