تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۷۱۷۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
25 درصد بیماری های قلبی علامت درد ندارند
یک فوق تخصص جراحی قلب گفت : بیماری های قلبی در 25 درصد مواقع علامت درد ندارند و چون فرد دردی احساس نمی کند، به پزشک مراجعه نمی کند.

دکتر محمد علی شیخی دوشنبه اظهار داشت: این حالت بیشتر در بیماران دیابتی وجود دارد که به علت درگیری های سیستم عصبی و دیابت درد را احساس نمی کنند و دچار سکته های خاموش می شوند.

وی در خصوص علل بروز بیماری های قلبی، عروقی گفت: بیماری های قلبی، عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا و کشور از جمله خوزستان است و تقریبا بیش از 40 الی 50 درصد مرگ و میرها در کشور در بزرگسالان به دلیل این بیماری ها رخ می دهد.

شیخی بیان کرد: بیماری های قلبی از نظر سنی و جنسی تفاوت دارند و معمولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد اگر چه امروزه در سنین جوان هم شایع شده است.

رئیس مرکز آموزشی، درمانی گلستان اهواز ادامه داد: این بیماری ها بیشتر در مردان بروز می کند البته شیوع آن در زنان بعد از یائسگی افزایش می یابد.

وی عوامل خطر بیماری را شامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل عنوان کرد و افزود: عوامل غیر فابل کنترل شامل سن ، جنس، ژنتیک و نژادی و عوامل غیر قابل کنترل نیز فشار خون، قند خون، مصرف دخانیات، سیگار و قلیان، چربی خون، چاقی، مصرف مواد غذایی فست فود پر کالری و پرچربی، استرس و سبک زندگی است.
 
شیخی اظهار داشت: شایع ترین علامت در افراد با بیماری عروق کرونر درد سینه است که در پشت استخوان جناغ سه تا پنج دقیقه طول می کشد و بافعالیت تشدید می شود و همچنین تنگی نفس، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم و نارسایی قلبی از دیگر علائم است.

یک فوق تخصص جراحی قلب ادامه داد: گاهی اولین نشانه فرد بیماری قلبی و یا عروق کرونر با حمله قلبی وسیع یا سکته قلبی است و در بعضی مواقع شروع علائم تا مرگ بیمار کمتر از یک ساعت طول می کشد. 

وی اظهار داشت: شیوع بیماری های قلبی، عروقی به علت تغییر سبک زندگی شامل کم تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری و فست فود و مصرف دخانیات در سنین پایین افزایش پیدا کرده است.

شیخی بیان کرد: درخوزستان درگیری عروقی کرونر و سکته قلبی نسبت به استان های دیگر بیشتر است که آلودگی های هوا، گرما و کم تحرکی از جمله علل آن است. 

رئیس مرکز آموزشی، درمانی گلستان اهواز گفت: امکانات و استانداردهای بخش جراحی قلب، اتاق عمل و آی سی یو های بیمارستان گلستان مانند امکانات بیمارستان های پیشرفته کشور است.

وی با اشاره به اینکه حدود 700 تخت در بیمارستان گلستان اهواز فعال است افزود: این بیمارستان 12 تخت آی سی یو مراقبت های ویژه بزرگسالان، 6 تخت مراقبت های ویژه کودکان برای جراحی قلب، 30 تخت بخش جراحی قلب و چهار اتاق عمل دارد.

شیخی ادامه داد: سالانه بیش از هزار عمل جراحی قلب دربیمارستان گلستان اهواز می شود. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار