تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۷۱۷۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اعلام اقلام غذایی غیرمجاز در بوفه مدارس
مدیر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن ارائه لیست اقلام ممنوعه در بوفه‌های مدارس و راه‌های پیشگیری از چاقی در دانش‌آموزان درباره وضعیت توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید توضیح داد.

دکتر زهرا عبداللهی درباره وضعیت بوفه‌های مدارس و اقلام توزیعی در آنها در سال تحصیلی جدید، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک وزارتخانه‌های  بهداشت و آموزش و پرورش، هرسال لیست اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در مدارس تنظیم  و به مدارس ابلاغ می‌شود. به این ترتیب ورود آن دسته از مواد غذایی که تهدیدکننده سلامت هستند، به بوفه‌های مدارس ممنوع است. اقلام ممنوعه در بوفه‌ها عبارتند از نوشابه‌های گازدار، فست وفودها اعم ازسوسیس و کالباس، چیپس و پفک.

وی ادامه داد: عرضه شیر، توزیع میوه به صورت بسته بندی یک نفره، آبمیوه‌های با قند طبیعی، لقمه‌هایی با شرایط تهیه کاملا بهداشتی و انواع خشکبار، تنقلات با بسته بندی بهداشتی یا غذاهای گرم مانند عدسی یا خوراک لوبیا که در شرایط کاملا بهداشتی آماده شده، از اقلامی هستند که بر اساس تفاهم‌نامه مشترک می‌توانند در بوفه‌ها عرضه شوند. البته این اقلام باید دارای بسته‌بندی بهداشتی و مجوز تولید از وزارت بهداشت باشند.

وضعیت توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی جدید

مدیر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره وضعیت امسال توزیع شیر در مدارس گفت: برنامه توزیع شیر در مدارس جزو برنامه‌های هرسال است که برای اجرای آن جلسات مشترکی با آموزش و پرورش و کمیته شیر مدرسه برگزار می‌کنیم  و این برنامه هر سال اجرا می‌شود. امسال نیز اگر اعتبارات لازم برای توزیع شیر فراهم شود، این برنامه اجرا خواهد شد.

سبد غذایی دانش‌آموزان شامل چه اقلامی است؟

عبدالهی درباره نقش تغذیه دانش‌آموزان در روند رشد آن‌ها نیز توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در سنین رشد هستند، باید به تغذیه آن‌ها توجه شود. بر همین اساس روزانه باید انرژی و پروتئین‌های لازم را دریافت کنند. کلسیم در رشد استخوانی آن‌ها بسیار مهم است و باید به تامین آن توجه شود. بر همین اساس  باید روزی سه واحد شیر و لبنیات مصرف کنند.

وی افزود: همچنین دانش آموزان باید روزانه دو تا چهار واحد میوه و سه تا پنج واحد سبزیجات مصرف کنند. متاسفانه مصرف میوه و سبزیجات در فرزندان ما بسیار کم است و باید در سبد کالایی آن‌ها قرار گیرد؛ چرا که مصرف این مواد غذایی در حفظ ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن و تامین آنتی اکسیدان‌ها بسیار موثرند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار