تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۷۱۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوچ زودرس عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان آغاز شد
مدیرکل امور عشایری خوزستان گفت: کوچ زودرس عشایر در چند روز اخیر به صورت تدریجی به مناطق قشلاقی خوزستان شروع شده است.

علیرحم کریمی افزود: امسال به علت بروز برخی مشکلات در تامین آب و علوفه در مناطق ییلاقی ، کوچ عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان حدود 2 هفته زودتر شروع شده است.

وی با بیان اینکه کوچ عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان از استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و با کامیون و وانت انجام شده ، افزود: میان بندهایی که پیش تر در مسیر کوچ عشایر بوده در دهه های اخیر تصرف و یا تبدیل به روستا شده و عملا' امکان اتراق کردن عشایر در مسیر کوچ وجود ندارد.

مدیرکل امور عشایری خوزستان در ادامه با بیان اینکه کوچ عشایر بااستفاده از خودرو ، ضرورت سرعت بخشیدن به تامین نیازهای عشایر را دوچندان کرده ، افزود: تیم های خدمات رسانی امور عشایری در مناطق اسکان عشایر در مناطق شمال و شمال شرق استان مستقر شده تا امکانات مورد نیاز همچون آب و بخشی از علوفه را در اختیار عشایر قرار دهند.

کریمی پیش بینی کرد تا هفته نخست مهرماه جاری حدود 80هزار از کل 23هزار خانواری که از استان های همجوار به خوزستان کوچ می کنند در مناطق قشلاقی استان مستقر شوند. 

کریمی مهمترین چالش پیش رو را کمبود علوفه با توجه به خشکسالی شدید در نیم قرن اخیر دانست و افزود: قرار است تا پایان هفته جاری نشستی به ریاست استاندار خوزستان برای تامین نیازهای عشایر کوچ رو برگزار و تصمیم های لازم در این زمینه گرفته شود.

23هزار خانوار معادل 11.8 درصد کل جمعیت عشایر کشور در مناطق عشایری خوزستان مستقر هستند که پس از فارس رتبه دوم جمعیتی را دارند.

عشایرخوزستان 2 میلیون راس دام سبک معادل 9 درصد کل دام سبک عشایر کشور را در اختیار دارند.

خوزستان هفت ماه از سال میزبان عشایر استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام ، چهار محال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و همدان است.

جامعه عشایری ایران سالانه حدود 25درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می کنند ضمن آنکه بخشی از لبنیات محلی که خواهان زیادی بین مردم دارند تولید می کنند. 

تامین آب سالم ، احداث و نگهداری راه های دسترسی، ساماندهی خانوار های متقاضی عشایر برای سکونت، تامین و توزیع سوخت فسیلی، تامین علوفه دام، تامین آرد و صیانت از اشتغال عشایر از مهم ترین وظایف اداره کل امورعشایری خوزستان است.

هم اکنون تنش آبی متاثر از خشکسالی ، بیشتر شهرها و روستاهای استان خوزستان را تهدید می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار