تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۷۱۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در آستانه ماه محرم؛
خوزستان رنگ و بوی حسینی گرفت
در آستانه ماه محرم و آغاز آیین های عزاداری شهادت مظلومانه اباعبدا... الحسین (ع) ، جای جای استان خوزستان حال و هوای حسینی به خود گرفته است.

با فرا رسیدن ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع)، سیاه پوش کردن معابر ، مساجد ، حسینیه ها و سر در منازل و مجتمع های مسکونی در شهرهای استان از جمله اهواز و برافراشتن بیرق های عزاداری و سوگواری ، چهره غالب و محزون در خوزستان است.

در کنار این اعمال خودجوش که برگرفته از اعتقادات عمیق مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعظیم شعائر الهی است برپا کردن تکایا در گوشه گوشه خیابان ها و فضای باز شهری توسط جوانان و نوجوانان که ملبس به لباس مشکی هستند از نکات برجسته ای است که نشان از شور و شعور حسینی در سرها و قلب ها دارد.

این جمعیت محبوب از چند روز پیش از آغاز ماه محرم، کار جمع آوری کمک های مردمی را شروع کرده و برخی از این نوجوانان پرشور حسینی که دلدادگی و شیفتگی غیر قابل وصف به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین (ع) دارند پس اندازهای کم ولی باارزش خود را در این راه صرف کرده و وسایل پذیرایی از سوگواران را تهیه و آماده سازی کرده اند. 

با محزون شدن چهره عمومی خوزستان در آستانه ماه محرم ، بسیاری از برنامه های عزاداری ، روضه خوانی و مجالس سخنرانی از طریق فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی منعکس و اعلام می شود که این فضاسازی های دینی و مذهبی از حدود یک هفته پیش فراگیر شده است.

آماده سازی برای برنامه ها و آیین های عزاداری در روستاهای خوزستان از جمله روستاهای عرب نشین جنوب و غرب خوزستان به شکل دیگری جلوه کرده است به این صورت که بیشتر منازل به حسینیه ها تبدیل شده و آیین های عزاداری به شکل سنتی ، خودجوش و مردمی برگزار می شود.

شبیه خوانی ، سینه زنی و مرثیه سرایی به زبان حزن انگیز عربی که جلوه هایی از عشق و محبت به سرور و سالار شهیدان است تقریبا در همه روستاهای خوزستان به ویژه فضای عمومی را متاثر خواهد کرد.

در روزهای اخیر نیز در حاشیه جاده های و مسیرها دسترسی بین روستایی و شهری در خوزستان نیز تکایا و موکب های زیادی برپا شده و طبق برنامه در دهه محرم میزبان سوگواران حسینی خواهند بود.

** سیاه پوش شدن بقاع متبرکه خوزستان

در آستانه ماه محرم و ایام حزن انگیز دهه نخست محرم الحرام ، همه بقاع متبرکه و حرم امامزادگان خوزستان سیاه پوش و منقش به جلوه هایی از عظمت نهضت عاشورا شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در این باره می گوید: فضاسازی و سیاهپوش کردن فضای عمومی حرم امامزادگان به ویژه بقاع شاخص توسط مردم (نذورات) و خیران انجام شده است.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز گفت: در طول 2 ماه حزن انگیز محرم و صفر به ویژه دهه نخست ماه محرم آیین عزاداری و زنجیرزنی ، سوگواری و مداحی و سخنرانی در بقاع متبرکه برپا خواهد بود.

وی افزود: از چند روز مانده به حلول ماه محرم ، بقاع متبرکه مزین به بیرق ها و پارچه نوشته های مشکی شده و شمار زائران نیز به برکت وجود مقدس امام حسین(ع) افزایش یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ، برپایی آیین بصیرت عاشورایی ، تجمع 'لبیک یا حسین(ع)' در بقاع شاخص ، برگزاری مراسم 'احلی من العسل' با محوریت شهادت حضرت قاسم ابن الحسن(ع) با حضور دانش آموزان و همراهی آموزش و پرورش در مدارس، آیین سنتی' بیرق زنان' در بقعه امامزاده عبداله (ع)شوشتر ، برگزاری آیین معنوی شیرخوارگان در جمعه نخست ماه محرم ، عزاداری هیات های سوگواری در شب های محرم و صفر در بقاع متبرکه ، همایش رهروان حضرت زینب(س) در شب 12 محرم همزمان با اسارت خاندان پیامبر(ص) را از برنامه های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی اوقاف و امور خیریه خوزستان در ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدا... الحسین(ع) بیان کرد.

وی گفت: علاوه بر اینکه برنامه های فرهنگی و مذهبی متنوعی در بقاع متبرکه و ملجاء و پناهگاه معنوی مردم هسند در طول ماه های محرم و صفر بیش از 100مبلغ بومی و غیربومی(اعزامی از قم) به مناطق مختلف خوزستان به ویژه روستاهای دوردست اعزام می شوند تا مجالس روضه خوانی و عزاداری شهادت امام حسین(ع) و اصحاب بزرگوار ایشان را گرم تر و پرشورتر کنند. 

اعزام مبلغان و سخنرانان به مناطق مختلف خوزستان 

همه ساله در ایام شهادت حزن انگیز سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) صدها مبلغ و طلبه جوان راهی شهرها و روستاها می شوند تا بار دیگر اهداف قیام و نهضت جاویدان عاشورای حسینی را در منابر تبیین کنند. برپایی نماز جماعت و پس از آن آیین های عزاداری و سوگواری از برنامه های غالب مساجد خوزستان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد:بیش از 10هزار مسجد ، حسینیه و تکیه میزبان سوگواران و عزاداران حسینی در سراسر خوزستان هستند. در برخی منازل و مجتمع های مسکونی نیز آیین های عزاداری و سخنرانی برپا می شود.

حجت الاسلام محمدحسین بلک افزود: بسیاری از آیین های عزاداری به شکل ویژه توسط بانوان انجام می شود ضمن آنکه قرائت زیارت عاشورا که در ایام محرم و صفر مستحب موکد است نیز در بیشتر مساجد و مکان های مذهبی زمزمه خواهد شد.

 روضه خوانی در منازل

در بسیاری از منازل مردم در ایام محرم و صفر آیین های روضه خوانی ، ذکر مصایب امام حسین(ع) و سخنرانی با محوریت مسایل اخلاقی و نهضت عاشورا برگزار می شود.

برپایی مجلس روضه خوانی در منازل علما، بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز ، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان و ... نیز به شکل عمومی برگزار می شود.

برپایی ایستگاه های صلواتی 

بسیاری از هیات های عزاداری در خوزستان با نذورات اهدایی مردم ایستگاه های صلواتی برای پذیرایی از عموم مردم سوگوار برپا می کنند.

این ایستگاه های صلواتی که بیشتر خدمتگزاران آن را نوجوانان پرشور تشکیل می دهند از شب اول ماه محرم با شربت ، چای ، شیر ، قهوه و انواع آش محلی و سنتی از مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پذیرایی می کنند.

برپایی آیین های عزاداری در شب های بین الحرمین در اهواز

آیین های عزاداری در شب های بین الحرمین از شب اول محرم به مدت 10شب در بوستان ساحلی کیانپارس اهواز با حضور مداحان مطرح کشور برگزار می شود.

بسیاری از هیات های عزاداری و نوحه خوانی نیز در شب اول تا دهم عاشورا به خیابان ها می آیند و فضای عزاداری را پررنگ تر و پرشورتر می کنند. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار