تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۱۷۱۸۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کالاهای موردنیاز مواکب عراقی از چذابه راهی شهرهای مقدس عراق شد
معاون گمرک بازارچه مرزی چذابه گفت: وسایل و کالاهای مورد نیاز مواکب عراقی که در ماه های محرم ، صفر و ایام اربعین مورد استفاده میلیون ها زائر است در روزهای اخیر از مرز چذابه راهی شهرهای مقدس عراق شد.

سیدسعید فاضلی افزود: خروج وسایل پذیرایی و پخت و پز توسط هیات های عزاداری و متولیان موکب های از مرز چذابه به شرط اینکه ساخت ایران باشد منع قانونی ندارد. 

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ محدودیتی برای خروج اینگونه کالاها از سوی گمرک اعمال نشده گفت: در 2 هفته اخیر بسیاری از وسایل مورد نیاز برای پذیرایی از کاروان های عزاداری در مواکب شهرهای مرزی و نیز شهرهای مقدس عراق از طریق مرز چذابه بدون پرداخت حقوق گمرکی خارج شده که بیشتر این وسایل دیگ های بزرگ و انواع شعله برای پخت و پز ، گلاب پاش ، دمام ، نمک ، واکس ، دمپایی ، امکانات صوتی و پارچه و بنرهای با محتوای ماه های محرم و صفر بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مواکب عراقی در دهه نخست محرم و ایام اربعین پذیرای میلیون ها زائر از سراسر جهان از جمله زایران ایرانی می باشند تسهیلات و امکاناتی برای انتقال این وسایل تا نزدیکی پایانه مرزی 'شیب' عراق در نظر گرفته شده است. 

معاون گمرک چذابه با بیان اینکه برخی اتباع عراقی محصولات مورد نیاز هیات های عزاداری را از نمایشگاه شمیم حسینی که هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی اهواز خریداری کردند افزود: اتباع عراقی همچنان در حال خرید کالاهای مورد نیاز مواکب هستند. 

فاضلی بیان کرد: خروج کالاهای خارجی همراه گردشگران عراقی از بازارچه مرزی چذابه همچنان ممنوع خواهد بود.

معاون گمرک چذابه در ادامه با اشاره به تردد سه برابری گردشگران و اتباع عراقی در مرز چذابه در 2 ماه اخیر افزود: با توجه به افزایش قدرت خرید گردشگران عراقی ، بسیاری از آنان تمایل دارند کالاهای مورد نیاز مواکب را که در 2 ماه محرم و صفر برای پذیرایی از زائران برپا هستند از بازار شهرهای خوزستان تهیه کنند.

گزارش ایرنا از مرز شلمچه نیز حاکی است که بسیاری از اتباع عراقی که بدون ویزا به صورت قانونی وارد منطقه آزاد اروند می شوند مبادرت به خرید محصولات و کالای ضروری مورد نیاز مواکب کرده اند. 

عراق در ایام اربعین پذیرای بیش از 20میلیون زائر از سراسر جهان است. سهم زائران ایرانی 2 تا 2.5میلیون نفر است که از طریق مرزهای زمینی چذابه ، شلمچه ، مهران ، مرز دریایی خرمشهر و مرزهای هوایی کشور عراق نجف و بغداد می شوند. 

به گزارش ایرنا مرز زمینی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز ، شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

استان خوزستان با 2 استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و بصره حدود 300 کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر 2 استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار