تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۷۱۹۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار دبیر ستاد مرکزی اربعین به زائران عتبات
دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به راه‌اندازی ۱۶ دفتر صدور روادید اربعین در کشور، گفت: هیچ زائری بدون داشتن گذرنامه و ویزا نمی‌تواند از مرزها خارج شود و در صورت بروز تخلف جرایم و مجازات‌های سنگینی از سوی عراق اعمال خواهد شد
دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به راه‌اندازی ۱۶ دفتر صدور روادید اربعین در کشور، گفت: هیچ زائری بدون داشتن گذرنامه و ویزا نمی‌تواند از مرزها خارج شود و در صورت بروز تخلف جرایم و مجازات‌های سنگینی از سوی عراق اعمال خواهد شد.

با فرا رسیدن ماه محرم بسیاری از عاشقان حسینی شور سفر به کربلا را نه تنها در دهه اول محرم، بلکه در پیاده‌روی باشکوه اربعین حسینی دارند و برای این سفر نورانی لحظه‌شماری می‌کنند.

هر ساله جمع کثیری از عاشقان اباعبدالله(ع) از کشورهای مختلف در اربعین به عراق رفته و نه تنها در مسیر نجف تا کربلا بلکه در سایر زیارتگاه‌ها و اعتبا مقدسه عراق به عزاداری سالار شهیدان می‌پردازند؛ اما در این بین حضور در کربلا و پیاده‌روی از نجف تا کربلا حال و هوای دیگری دارد تا جایی که پیر و جوان در این راه قدم برمی‌دارند.

در روایات بسیاری بر زیارت امام حسین(ع) با پایا پیاده سفارش شده است که در برخی از آن‌ها نوشتن حسنه فراوان و در امان بودن از گزند و بدی و همچنین برآورده شدن حوائج آمده است.

امضای تفاهم‌نامه ایران و عراق برای پیاده‌روی اربعین در ۹ فصل
شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق در حماسه اربعین حسینی، اظهار داشت: در سفر وزیر کشورمان به عراق، تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق ۱۴ شهریورماه به امضای مسؤولان دو کشور رسید.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق در اربعین در ۹ فصل و ۷۱ بند تنظیم و امضا شد، افزود: خدمات مقابل ایران و عراق برای تأمین امنیت زائران و همچنین پذیرایی و استقبال از آن‌ها و همچنین شرح خدمات هر کدام از دستگاه‌ها در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

حیدری با اشاره به اینکه مسؤول اجرای تفاهم‌نامه اربعین بر اساس بند اول آن، سفارت ایران در عراق و سفارت عراق در ایران است، خاطر نشان کرد: برای این کار، کارگروه‌های مشخص شده است تا جلساتی برای اجرایی شدن مصوبات و برنامه‌ها برگزار کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین به لزوم ایجاد هماهنگی در اعزام زائران اربعین به عراق اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در تفاهم‌نامه اربعین متذکر شده است، داشتن گذرنامه برای تمامی زائران است به طوری که تمامی زائران اربعین حسینی باید گذرنامه و ویزای عراق داشته باشند و علاوه بر این، گذرنامه زائران حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

وی با بیان اینکه هیچ زائری بدون داشتن گذرنامه و ویزا نمی‌تواند از مرزها خارج شود، گفت: در صورتی که تخلفی صورت گیرد، دولت عراق جرایم سنگین و مجازات‌های سختی را در نظر گرفته است، بنابراین به زائران توصیه می‌کنیم که به این قوانین احترام بگذارند تا مشکلی در پیاده‌روی اربعین ایجاد نشود.

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه طرف عراقی باید همکاری لازم را با پلیس گذرنامه و مرزبانی داشته باشد، خاطر نشان کرد: در این تفاهم نامه همکاری طرف عراقی در مرزها را داریم تا مسیر زائران روان شود و ترافیک کاهش یابد. همچنین دولت عراق اعلام آمادگی کرده تا اجازه ورود کامیون‌های خدمات‌رسان و خودروهای پشتیبانی را داده و روند خدمت‌رسانی را تسهیل کند.

۱۶ دفتر صدور روادید اربعین در کشور راه‌اندازی می‌شود
وی با بیان اینکه ۱۶ دفتر صدور روادید در کشور پیش‌بینی شده است، افزود: بر اساس توافق‌نامه با عراق، مقرر شد تا ۱۲ دفتر صدور روادید به صورت ثابت و ۴ دفتر موقت صدور روادید در نقاط مختلف کشور به نسبت جمعیت و جغرافیا راه‌اندازی شود. ما همچنین نیازمندی‌های خود را به سفارت اعلام کرده‌ایم که در کدام استان‌ها این دفاتر مستقر شوند.

حیدری با اشاره به اینکه ما برنامه‌های عملیاتی خود را برای اربعین آغاز کرده‌‌ایم، خاطر نشان کرد: زائران و حتی شرکت‌های کارگزار ما در عراق در چارچوب سامانه سماح باید ثبت‌نام کنند تا با ساماندهی مناسبی زائران به پیاده‌روی اربعین مشرف شوند.

افزایش دستگاه‌های امنیتی در مرز ایران و عراق برای سهولت تردد زائران
وی با بیان اینکه موضوع مرزهای ایران و عراق در اربعین حسینی نیز یکی دیگر از مباحثی بود که مورد توجه قرار داشت، گفت: ایران و عراق برای برقراری مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در ایام اربعین به توافق رسیده‌اند و طرف عراقی نیز آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی اعلام کرده است.

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور با اشاره به حضور زائران کشورهای همسایه در ایران برای سفر به عراق در ایام اربعین، افزود: درباره زائران کشورهای همسایه که از خاک ایران به عراق مشرف می‌شوند نیز مقرر شد دولت عراق همکاری لازم را داشته باشند تا ما ضمن پذیرایی و استقبال از آن‌ها، کشور عراق نیز تسهیلات مورد نیاز را تأمین کند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در ادامه به اهمیت مرزها برای تردد زائران کشورمان اشاره کرد و گفت: ما چند مرز زمینی در ایام اربعین برای تردد زائران حسینی داریم که به منظور جلوگیری از تخلفات و ایجاد امنیت بیشتر مقرر شد علاوه بر ایران، دولت عراق نیز دستگاه‌های امنیتی و حتی گیت‌هایی در مرزها قرار دهند تا علاوه بر امنیتی، تردد زائران نیز سهولت یابد.

تسهیلات رفاهی مناسبی در مرز ایران و عراق ارائه می‌شود
وی از همکاری دولت عراق برای ارائه تسهیلات رفاهی در مرزها خبر داد و افزود: امکانات زیرساختی نیز طرف عراقی همکاری‌های لازم را خواهد داشت. همچنین امکاناتی برای پذیرایی از زائران به اندازه نیاز از سوی ایران و عراق در مرزها تأمین می‌شود و آمادگی برای خدمات حمل و نقل، بهداشتی و درمانی نیز از سوی دو کشور مورد توافق قرار گرفته است.

حیدری با بیان اینکه دولت عراق به منظور ایجاد نظم، امنیت و انتظامات برای زائران تدارک خوبی دیده است، تصریح کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته تدابیر امنیتی و رفاهی بیشتری دیده شده است که امیدواریم تمامی زائران حسینی در سلامت بوده و بتوانند به راحتی به زیارت بپردازند.

زائران به قوانین عراق احترام بگذارند/ افتخار عراقی‌ها میزبانی از زائران حسینی است
وی با اشاره به اقدامات برای رعایت قوانین عراق، گفت: لازم است در حوزه فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات عراق، اطلاعات رسانی صحیحی شود که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بوده که به قوانین و فرهنگ عراق باید احترام گذاشت. افتخار آنها میزبانی از زائران حسینی است و ما نیز از این امر استقبال می‌کنیم که امیدواریم امسال همچون سال گذشته هیچ‌کسی خارج از چارچوب قوانین یعنی بدون داشتن بیمه، ویزا و گذرنامه از مرزها عبور نکند و حق ورود به این کشور را ندارد. یکی دیگر از مقررات عدم حمل مواد مخدر است که دولت عراق در صورت برزو تخلفات برخورد شدیدی با متخلفان خواهد کرد.

حیدری با بیان اینکه طرف عراقی پذیرفته تا در بحث زیرساخت شرکت‌های وزارت ارتباطات هماهنگی صورت گیرد و خط های تلفن همراه ایرانی در ایام اربعین به خوبی آنتن داشته باشد، گفت: در حوزه رسانه‌ای نیز موضوعاتی مطرح شد که دولت عراق آمادگی خود را برای همکاری با رسانه ملی و مطبوعات به منظور پوشش خبری و رسانه‌ای و همچنین انعکاس حماسه میلیونی زائران حسینی در اربعین اعلام کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به همکاری کشور عراق با بانک مرکزی برای ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید مقدمات ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی به زائران اربعین را فراهم کند. همچنین درباره حوادث غیرمترقبه مثل تصادف و فوت زائران مباحثی مطرح و دولت عراق موظف شد تا علاوه به ملزم بودن به اراده خدمات درمانی، اجازه ورود بخش درمانی کشورمان را نیز دهد.

پیش‌بینی ۳ مرز اصلی برای تردد زائران اربعین/ مرز خسروی در صورت آمادگی عراق باز می‌شود
وی در ادامه به مرزهای ایران و عراق برای تردد زائران اربعین اشاره کرد و گفت: مرز شلمچه و چزابه و مهران مرزهای مهم و اصلی هستند. همچنین مرز خسروی نیز در صورت آمادگی کشور عراق بازگشایی می‌شود. علاوه بر این، مرز سومار نیز به عنوان مرز احتیاط پیش‌بینی شده است که در صورت ترافیک و ازدحام جمعیت، زائران بتوانند از این مرز به کشور عراق مشرف بروند.

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه مرزهای هوایی بغداد و نجف نیز آماده پذیرش زائران اربعین حسینی در آن ایام خواهند بود، افزود: مرز دریایی خرمشهر نیز امسال بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد، البته سال گذشته نیز درصد محدودی از زائران حسینی از مرز دریایی و بیشتر زائران یعنی ۹۳ درصد آن‌ها از مرز زمینی به عراق اعزام شدند.

زائران اربعین هزینه ویزا را به ریال پرداخت می‌کنند/ تمامی زائران باید برای پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح نام‌نویسی کنند
حیدری با اشاره به هزینه ویزای اربعین حسینی و حذف دلار از مبادلات ایران و عراق، تصریح کرد: در نشستی که با سفیر عراق داشتیم، مقرر شد که مبنای مبادلات ایران و عراق یورو و دینار باشد، بنابراین هزینه ویزا نیز بر اساس دینار یا یورو محاسبه خواهد شد، اما زائران برای دریافت ویزا ارز نخواهند داد، بلکه معادل آن را به ریال پرداخت خواهند کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تمامی زائران باید از طریق سامانه سماح برای رفتن به پیاده‌روی اربعین اقدام کنند، گفت: همه زائران باید بیمه نیز داشته باشند که البته این امر توسط سازمان حج و زیارت مشخص خواهد شد. علاوه بر این، زائران باید بدانند که ویزای زائران تا دو ماه اعتبار دارد بنابراین بهتر است که اخذ ویزا را به روزهای منتهی به اربعین حسینی موکول نکنند.

ارز ثانویه به زائران اربعین تخصیص می‌یابد
وی با اشاره به اینکه تلاش ما کاهش هزینه‌های سفر اربعین است، افزود: ما از بانک مرکزی و دولت تقاضا کردیم تا به زائران ارز تعادلی یا همان ثانویه اختصاص یابد. همچنین پیش‌بینی کردیم که اگر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر امسال داشته باشیم، قریب به ۱۰۰ میلیون دلار نیاز است که حدودا همان نفری ۴۰ دلار می‌شود. در مجموع هر سازمانی که به زائران خدمات ارزان دهد، استقبال می‌کنیم و سیاست ما هم خدمات ارزان و تسهیل در پیاده‌روی اربعین است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار