تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۷۱۹۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعال‌سازی حمل ریلی بندر خرمشهر نیازمند همکاری است
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: فعال سازی حمل و نقل ریلی از بندر خرمشهر نیازمند همکاری نزدیک همه عوامل تاثیر گذار در این زمینه است.

محمد محسنی روز چهارشنبه با بیان اینکه بندر خرمشهر از جمله بنادری است که از سامانه حمل و نقل چند وجهی برخوردار است افزود: بندر خرمشهر از گذشته مجهز به زیر ساخت حمل و نقل ریلی بوده و پایانه جدید ریلی این بندر در سال 93 با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد ریال متصل به شبکه سراسری راه آهن کشور به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به زیرساخت های ریلی بندر خرمشهر گفت: پایانه ریلی بندر خرمشهر به طول 2.2 کیلومتر خط آهن ، مجهز به هفت هکتار بارانداز، سیستم باسکول دینامیکی قابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد را دارد.

محسنی کاهش مصرف سوخت، سوانح رانندگی و تلفات جاده ای، کاهش تولید آلاینده های زیست محیطی و افزایش بهره وری در حمل و نقل انبوه را از جمله مزایای حمل و نقل ریلی بیان کرد و افزود: این مزیت ها ضمن سوددهی به جامعه عاملی برای توسعه اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی محسوب می شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه امروزه سهم ریل از تخلیه بار در بنادر کشور افزایش یافته گفت: امیدواریم با فعال سازی ناوگان ریلی بندر خرمشهر، ضمن ایجاد اشتغال تاثیر مثبتی بر زندگی ساکنان منطقه به همراه داشته باشد. 

محسنی اظهار داشت: برای بررسی مسایل و مشکلات حمل و نقل ریلی کالا نشستی با حضور ادارات کل گمرک و راه آهن خرمشهر، شرکت های بهره بردار و تجار و صاحبان کالا، برگزار شد.

محسنی افزود: همچنین در نشست های مشترک آتی ضمن بررسی راهکارهای توسعه حمل و نقل ریلی در بندر خرمشهر، موانع و مشکلات فعالیت، آمار عمده کالاهای ریل پسند، پیش بینی کارشناسی میزان حمل و نقل ریلی و دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش سهم ریلی ارائه و بررسی می شود.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری و تداوم نشست های مشترک بین دو مجموعه بنادر و راه آهن به منظور شناخت و انجام تغییرات مورد انتظار برای فعال سازی و متناسب شدن عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی درون بندر یک ضرورت محسوب می شود.

نخستین اسکله خرمشهر در سال 1308 خورشیدی و در جریان پهلوگرفتن یک فروند اقیانوس‌پیما به بهره‌برداری رسید. 

بندر خرمشهر یکی از بنادرکانتینری کشور در خلیج فارس بوده و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن فراهم است. 

توسعه پایانه بندر خرمشهر و ساخت یک پایانه استاندارد در زمینی به وسعت 30 هکتار در دستور کار قرار دارد. 

پایانه ریلی بندر خرمشهر با اعتباری به میزان 125 میلیارد ریال در سال 1393با هدف افزایش توان عملیاتی و تسهیل در ترانزیت و حمل و نقل کالا بهره برداری و به خط راه آهن سراسری متصل شد. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار