تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۷۲۱۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
550 هکتار از بافت بندرماهشهر فرسوده است
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه 550 هکتار از مناطق بندرماهشهر با 60 هزار نفر جمعیت دارای بافت فرسوده است گفت: برای بهسازی هر محله فرسوده در بندرماهشهر به تناسب بافت شهری این شهرستان نیازمند تامین اعتباری بالغ بر 250 میلیارد است.

مجید روستا در حاشیه برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان بندرماهشهر در محل فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: شهرستان بندرماهشهر به دلیل برخورداری از فرصت های اقتصادی که از گذشته ایجاد شده مثل سایر شهرهای جنوبی کشور از مسائل و مشکلاتی رنج می برد، وجود بافت های فرسوده و مسائل حاشیه نشینی از معضلات عمده این شهرهاست.

وی افزود: نزدیک به 550 هکتار از حوزه شهری بندرماهشهر با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر که 35 درصد جمعیت شهرستان را در برمی گیرد محدوده مناطق فرسوده محسوب می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: در سال 88 مطالعاتی در حوزه سکونت گاه های غیررسمی در شهرستان بندر ماهشهر انجام شد و به تصویب ستاد بازآفرینی شهرستان و استان رسید، مطالعاتی نیز در مناطق با بافت فرسوده از جمله کاریابی، فاز یک، چهار، پنج و شهرک طالقانی انجام شد، که خوشبختانه در جلسه امروز پیرو سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان مقرر شد در یک چارچوب اقدام مشترک تمامی دستگاه های مربوطه و وزارت نفت به عنوان یکی از شرکای اصلی برنامه بهسازی بافت های فرسوده در این رابطه برنامه اقدام مشترکی تدوین کنند.

روستا اضافه کرد: در چارچوب برنامه اقدام مشترک سهم و نقش تمامی دستگاه ها نسبت به مشکلات بافت های فرسوده مشخص می شود، در حوزه تعیین تکلیف حقوقی مالکیت اراضی و موضوع تخصیص اراضی 60 هکتاری شهرک طالقانی نیز مقرر شد به عنوان اراضی پشتیبانی و تحقق طرح های بازآفرینی در چارچوب این برنامه مشترک اقداماتی انجام شود، همچنین منابع نقدی که می توان از محل تملک دارایی های دولت در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داد برای اجرای این طرح جذب شود.

وی ادامه داد: تامین اعتبار برای این منظور معمولا بر اساس برنامه ستاد بازآفرینی است که در شهرستان بندر ماهشهر متاسفانه تا به حال ستاد بازآفرینی شهری، برنامه ای را علی رغم تکلیف قانونی تدوین نکرده است، از این رو مقرر شد ظرف 2 هفته آتی این برنامه تدوین شده و سهم مدیریت شهری در اجرای این برنامه نیز مشخص شود.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در پایان به اعتبار مورد نیاز برای بهسازی مناطق بافت فرسوده شهرستان بندرماهشهر اشاره کرد و گفت: برای بهسازی هر محله در بندرماهشهر به تناسب بافت شهری این شهرستان نیازمند تامین اعتباری بالغ بر 250 میلیارد ریال است و در قالب یک برنامه پنجساله ضرورت دارد، هر ساله اعتباری بین 200 میلیارد تا 250 میلیارد ریال تامین شود تا بتوان علاوه بر مسئله مسکن، مسائل خدمات روبنایی، خدمات زیربنایی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و همچنین اشتغال آن منطقه را به صورت یک پارچه و همه جانبه ارتقا داد.

وزیر راه و شهرسازی چندی پیش به منظور بهره برداری از چندین سرمایه گذاری در اداره بنادر و دریانوردی به شهرستان بندرماهشهر سفر کرد که مشکل بهسازی بافت های فرسوده این شهرستان با وی در میان گذاشته شد.

مجید روستا پیرو سفر وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه برای تعیین تکلیف موضوع بهسازی بافت های فرسوده و مالکیت اراضی سکونت گاهی غیررسمی به بندرماهشهر سفر کرد و از مناطقی حاشیه ای از جمله کاریابی، شهرک طالقانی، شهرک رجایی بندرماهشهر و شهرک شهید صباغان و کوی ولی عصر بندرامام خمینی(ره) به همراه علی گلمرادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بازدید کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار