تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۷۲۱۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حیات وحش تالاب شادگان متاثر از خشکسالی در معرض نابودی است
رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شادگان گفت:خشک شدن 70 درصد از تالاب بین المللی شادگان زندگی حیات وحش در این منطقه را به خطر انداخته است.

رحیم مجدمی دوشنبه منابع تامین آب تالاب شادگان را آب شور حاصل جزر و مد خورموسی و آب شیرین رودخانه جراحی عنوان کرد و افزود:در حال حاضر و در شرایط خشکسالی زهاب نیشکر تنها ورودی آب به بخشی از تالاب شادگان است.

وی اظهار داشت:در سال جاری هیچ آبی از رودخانه جراحی وارد تالاب بین‌المللی شادگان نشده و این مهم باعث شده تا بسیاری از گونه‌های حیات‌وحش در معرض نابودی قرار گیرند.

مجدمی وسعت تالاب بین‌المللی شادگان را 400 هزار هکتار اعلام کرد و بیان داشت:337 هزار هکتار آن پناهگاه حیات‌وحش است که بخش زیادی از آن خشک‌شده است.

وی به شناسایی 311 گونه جانوری در تالاب شادگان اشاره کرد و بیان داشت:با محدود شدن وسعت تالاب علاوه بر صید و شکار برخی از گونه‌ها برخی از آنها از جمله گراز در حومه شهر شادگان و روستاها اطراف شهر دیده می‌شوند و یا به سایر تالاب‌ها مهاجرت کردند.

رئیس اداره محیط ‌زیست شادگان تنها راه نجات‌بخش از تالاب بین‌المللی شادگان را انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان عنوان کرد و بیان داشت:در این طرح انتقال پنج میلیون مترمکعب آب در سال پیش‌بینی‌شده که تحقق آن نیاز به تامین اعتبار است.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل پاییز و کاهش نسبی دمای هوا مهاجرت گونه هایی از پرندگان از مناطق سردسیر به تالاب شادگان به تدریج آغاز می شود بیان داشت:این پرندگان به دنبال آب شیرین هستند و در صورتی که وضعیت شوری آب و مقدار آن در تالاب تامین نشود بسیاری از این پرندگان پناهگاه دیگری را انتخاب می‌کنند.

هور الدورق یا هور الفلاحیه یا تالاب شادگان یکی از معدود تالاب‌هایی است که در سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت جهانی شده‌است. این تالاب یکی از مهمترین سرمایه‌های طبیعی منطقه وجهان به‌شمار می‌آید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار